چهارشنبه, 28 مهر 1395 ساعت 13:36

همایش ملی رضوی در اردبیل برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
همایش یک روزه ملی علمی و پژوهشی گفت و گو و مناظرات رضوی روز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی ،هنری فدک اردبیل برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این همایش که اندیشمندان ، نخبگان و علمای حوزه های علمیه قم و مشهد، نماینده ولی فقیه در استان امام جمعه اردبیل و تنی چند از استادان دانشگاه های کشور حضور داشتند هشت مقاله علمی پژوهشی ارائه شد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این همایش گفت: در سال های گذشته این مراسم با عنوان چاووشی خوانی و مدیحه سرایی در سطح غیرعملی برگزار می شد که پیشنهاد تبدیل چاووشی خوانی به یک موضوع علمی در قالب برگزاری همایش علمی و پژوهشی مناظرات رضوی مطرح و خوشبختانه با این پیشنهاد موافقت شد.
آیت الله سید حسن عاملی با بیان اینکه یکی از شاهکارهای امام رضا(ع) مناظرات با عالمان دینی و حتی و غیردینی بود افزود: مامون 40 هزار جمعیت را برای مناظره با امام رضا دعوت کرد با این هدف تا ایشان را از ولایت کنار بگذارد اما امام در این مناظره ابهت آنان را شکست داد.
وی مناظره را در آشکار شدن حقیقت موثر دانست و افزود: مناظره برای تببین ارزش ها ، تبادل آرا وآشکار شدن حقیقت صورت می گیرد و چون برگرفته از قران است باید اصول و راهکارهای آن بخوبی اجرا شود .
امام جمعه اردبیل اضافه کرد: حضرت ابا عبدالله حسین هم در مقابله با دشمن و آشکار کردن حقیقت نهضتی را آغاز کرد که این نهضت برگرفته از قرآن کریم بود و ایشان بارها اعلام کردند که من بر سیطره جدم این نهضت را که یک نهضت شخصی نبوده بلکه برگرفته از اصول قرآن است انجام می دهم .
عاملی افزود: یکی از موضوعاتی که در بحث مناظرات باید مد نظر باشد دعوت ادیان مختلف برای مناظره است همانطور که خداوند در قران از اهل کتاب خواسته در مناظرات وجه اشتراکات و رفتار حسنه بیشتر رعایت شود.
سید جواد جعفری مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا هم در این همایش گفت: برگزاری این همایش در شهر دارالارشاد اردبیل بسیار ارزشمند است و انگیزه اصلی هم از این همایش برگزاری آن بصورت علمی و پژوهشی است.
وی با بیان اینکه اردبیل شهر مذهبی و حسینی است افزود: به روایت تاریخ نخستین کتابخانه در اردبیل در قرن هشتم قمری ایجاد پس از آن کتابخانه های دیگری هم در این شهر تاسیس شد که این مجموعه های ارزشمند بعنوان غنایم جنگی غارت و تعدادی هم به پایتخت منتقل شده است .
جعفری افزود: چنین پیشینه و پشتوانه و عشق وارادت مردم استان اردبیل به آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) انگیزه برگزاری مناظرات رضوی در این دیار را بیش از پیش آشکار ساخته است.
وی اضافه کرد: مناظره دینی وقتی ارزشمند است که منجر به صلح و آرامش شود و بر این اساس ایران اسلامی در ترویج چنین گفت و گو هایی پیشرو بود و دلیل آن همزیستی مسالمت آمیز اقوام ایرانی در کشور است.
به گزارش ایرنا، در این همایش از هشت مقاله برگزیده و نیز از رسانه های محلی فعال در انتشار اخبار همایش تجلیل و همچنین از کتاب نسیم رضوان ونمایی شد.
خبرنگار:یعقوب شاددل** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
1395/ 1257

اطلاعات تکميلي

خواندن 25400 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار