دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 10:28

میراث جاودان دفاع مقدس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه آرمان در یادداشتی که در شماره دوشنبه پنجم مهر منتشر شده است، آورد: در استراتژی دفاعی اسلام که بر مبنای مقاومت و ایثار است به جنگ و دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه عظیم نگریسته شده و فریضه بزرگی است.
حجت الاسلام علی عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در ادامه این یادداشت می نویسد: دفاع مقدسی که محل بروز غیرت، تعصب دینی و ناموسی، وفاداری عمیق انسان های مسلمان به آرما ن ها و ارزش ها و نقطه اوج بندگی و عشق به خداست. آنها با درس آموزی از مکتب ولایت، عشق به شهادت و خدامحوری فرزندان علی (ع) را نصب العین خود قرار داده و عاشورا را رقم زدند.
عاشورا سرچشمه جاودان قیام ها و نهضت های شیعی شد و با استفاده از همین بن مایه دینی و عاشورایی بود که جمهوری اسلامی ایران با شعار توحید، یکتاپرستی، و هیهات منا الذله، با نفی سلطه شیطانی قدرت های استکباری به بار نشست و ندای اتحاد، برادری و بازگشت به قرآن و سنت را بهترین رسالت خود معرفی کرد.
هرچند در چنین شرایطی دشمنان انقلاب اسلامی ایران اعم از شرق و غرب، دردناک ترین و فاجعه آمیزترین خصومت علیه ملت مظلوم ایران یعنی جنگ و تجاوز نظامی را به کار بردند و خسارت های مادی ومعنوی زیادی، از جمله شهادت جوانان را باعث گشتند.
جنگ تحمیلی هشت ساله دشمن علیه ایران، نماد آشکار رودررویی ارزش های شیطانی مستکبران، قدرت ها و دیکتاتورهای جهانی و منطقه با ارزش های معنوی و انسانی ملتی مسلمان، ستم دیده و تازه آزاد شده از سلطه رژیم طاغوتی بود. جنگی که تقابل و تهاجم دوستداران شیطان بزرگ آمریکا بر مومنان خداجوی ایران را به تصور کشید.
در این میان جهاد تدافعی ملت شهیدپرور ایران ارزش های اسلامی را بر تارک تاریخ نشاند. سرمشق ملت ایران در دفاع مقدس دستوری بود که در قرآن کتاب آسمانی مسلمانان آمده است.
امروزه با گذشت سالیان زیاد از تاریخ تهاجم دشمن بر ایران، دلایل غیر قابل انکاری به دست آمده که جنگ تحمیلی را دشمنان نظام جمهوری اسلامی برای این به راه انداختند تا انقلاب اسلامی را در نطفه خفه کنند اما همین جنگ باعث شد انقلاب ما شعاع جهانی پیدا کند و آرمانخواهی و ضدیت با قدرت های ستمگر و عوامل دست نشانده آنها حالتی جهانشمول داشته باشد، طوری که هشت سال دفاع مقدس مظهر ارائه و اقتدار ملت ایران شد و برترین صفاتی را که یک جامعه می تواند به آنها ببالد و از جوانان خود انتظار داشته باشد را باعث گشت.
خدا محوری، ایثار و از خودگذشتی، پایداری و مقاومت، غیرت دینی و تعصب ملی، تدبیر و حکمت و ده ها صفت برجسته به بار نشسته دیگر ملت ایران از نتایج هشت سال دفاع مقدس است که ملت ایران بدان ها افتخار می کند. نکته جالب توجه دیگر این است که از معجزات عظیم دفاع مقدس، حضور مومنانه و پر تلاش نیروهای مردمی و بسیجی در صحنه عمل و کارزار بود.
اقدامی فراگیر و ملی که امام راحل (ره) از آن به عنوان لشکر مخلص خدا و گاهی هم به مدرسه عشق تعبیر می کرد. جمعیت های چندین میلیونی از خود گذشته ای که نماد احساس عزت، اعتماد به نفس، استقلال، خودباوری، ایمان به خدا و عمل صالح و جویندگان خشنودی و رضوان الهی شناخته شده و برعکس دیگران ، همه برنامه ریزی و کارشان فقط برای آخرت بود. عزیزانی که سرمایه بزرگ انسانی کشور محسوب می شدند. کسانی که بدون خودخواهی و افزون طلبی شعار ما می توانیم را عینیت داده و در عرصه های مدیریتی، فرهنگی و علمی نقش اثرگذاری داشته اند. از برکت های دفاع مقدس و حضور رزمندگان در جبهه ها پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی و ساخت دقیق ترین ابزارهای مهم و مورد نیاز کشور است؛ آن هم با دست خالی بدون هیچ سابقه و در شرایط تحریم دشمنان. از همین جهت است که باید گفت مجموع داشته ها و توانمندی های کشور، دوام و استمرار نظام و آرمان شهیدان، ریشه در دوران دفاع مقدس دارد و ارزش های دفاع مقدس را باید پاس بداریم و از آن غفلت نکنیم. به ویژه در حوزه های مربوط به فرهنگ، هنر و ادب اسلامی که حماسه دفاع مقدس بر آن استوار بود. حُسن ختام مطلب را یکی از سخنان و کلام رهبر معظم انقلاب، شهید زنده و جانباز نظام قرار می دهیم که در 31 شهریور 1384 فرمود: «ما هرچه برای دوره دفاع مقدس سرمایه گذاری و کار کنیم زیاد نیست، چون ظرفیت هنری و ادبی کشور، برای تبیین این دوره خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تا کنون استفاده خوب و درخوری نشده است.»
*منبع:روزنامه آرمان،پنجم مهر 1395
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131 انتشار دهنده: شهربانو جمعه

اطلاعات تکميلي

خواندن 617 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار