دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 10:00

پیشکسوتان موسیقی ایران تجلیل شدند/تاکید بر استفاده از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آئین باشکوه «جشن موسیقی و اندیشه» به منظور تجلیل از موسیقیدانان پیشکسوت و هنرمندان برجسته موسیقی کشور در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهین فرهت خالق سمفونی پیامبر اعظم(ص) در این آئین که شب گذشته(یکشنبه) با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی برگزار شد، گفت: اینکه از توان، ظرفیت و تجربه هنرمندان برجسته و پیشکسوتی همچون لوریس چکناواریان که رهبر ارکستر بین الملل بوده و آثار بسیار ممتازی را خلق کرده استفاده نشود، جای تاسف دارد.
وی با اشاره به علاقه گسترده جوانان ایرانی به هنر موسیقی افزود: جوانان و نوجوانان ایران زمین مشتاق فراگیری موسیقی هستند که توجه به این قشر مشتاق و علاقه مند ظرفیت قابل توجهی را برای ترویج و توسعه این هنر اصیل در کشور فراهم می کند.
وی با بیان اینکه کشور ایران پر از تشنگان هنر موسیقی است، اظهار کرد: در کشورهای غربی نیز چنین ویژگی وجود دارد اما ایران، سرزمین شعر و ادب است.
«میرعلیرضا میرعلینقی» پژوهشگر موسیقی نیز در این آیین با بیان اینکه در طول سال های فعالیت در حوزه موسیقی اندیشه و فکر بیش از خود موسیقی برای من اهمیت داشته، گفت: راهنمایی های مجید کیانی شاکله فکری من بوده و راه را در این حوزه به من نشان داد.
وی با اشاره به فعالیت های شاهین فرهت در حوزه موسیقی گفت: فرهت در دهه 60 و در راستای شناخت موسیقی سمفونی و آشناکردن ما با آن موسیقی شگفت انگیز از لحاظ تکنیک و و ویژگی های آن نقش بسزایی داشت.
این پژوهشگر هنر موسیقی، تسلط به سه زبان را از دیگر ویژگی های شاهین فرهت عنوان کرد و گفت: وی به صورت دائم به این سه زبان، کتاب می خواند و همچنین این هنرمند دارای بزرگترین آرشیو از دوره های مختلف موسیقی است.
وی با اشاره به توجه ویژه فرهت به موسیقی ایرانی گفت: فرهت با موسیقی زندگی می کند و موسیقی زندگی این هنرمند است و به عقیده من فرهت در سن 67 سالگی با نیروی 37 ساله زندگی می کند.
«سجاد نوروزی» رئیس فرهنگسرای اندیشه نیز در این آیین با بیان اینکه موسیقی کشور وامدار اساتید این حوزه است، گفت: اگر گوش عامه مردم امروز به یک موسیقی ناهنجار عادت کرده، متولیان فرهنگی در این حوزه مقصرند زیرا نتوانستند و یا نخواستند که در مقابل این اساتید موسیقی زانو زده و از آنان بیاموزند.
وی افزود: متاسفانه برخی از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر مسیر درست سرمایه گذاری در حوزه گسترده و وسیع هنر را نمی شناسند.
«غلامرضا اعوانی» رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران نیز در این آیین با اشاره به رابطه حکمت و موسیقی گفت: در مورد ارتباط موسیقی و حکمت آثار بسیاری در شرق و غرب و همچنین ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت تالیف شده اما امروز کمتر به آن توجه می شود.
اعوانی، موسیقی را هنری سمعی دانست و گفت: همان طور که تعلیم و تعلم و یادگیری از طریق گوش موثرتر است، هنر موسیقی نیز تاثیر بسیار بیشتری بر نفس انسان دارد.
وی با بیان اینکه ماده موسیقی برخلاف هنرهای دیگر روحانی است، گفت: موسیقی با مراتب وجود و با مراتب نفس انسان ارتباط مستقیم دارد، از نفس برمی آید و بر نفس می نشیند و موسیقی تاثیرگذارترین هنری است که می توان تصور کرد.
وی موسیقی رمزی، موسیقی نفسانی و موسیقی سماوی و ملکوتی را از انواع موسیقی دانست که اندیشمندان به آنها پرداخته اند.
به گزارش ایرنا، در این آئین از شاهین فرهت خالق سمفونی های دماوند، خیام، خلیج فارس، امام رضا(ع) و پیامبر اعظم(ص)، لوریس چکناواریان آهنگساز پیشکسوت و رهبر ارکستر، مجید کیانی، علی اصغر بیانی و میرعلیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری، تجلیل شد.
آئین جشن موسیقی و اندیشه با حضور اساتید و پیشکسوتانی همچون غلامرضا اعوانی، رضا مهدوی، شهین اعوانی، علیرضا ذاکری، مصطفی رحماندوست، مهدی محسنیان راد، پرفسور کریستین یحیی بونو، منوچهر آشتیانی، امیرمهیار تفرشی پور، سجاد نوروزی برگزار شد.
پنجمین شب از شب های علوم انسانی ویژه «جشن موسیقی و اندیشه» به همت مجله «عصر اندیشه» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
برگزاری شب های علوم انسانی از دهم خردادماه 94 به همت مجله «عصر اندیشه» و با مشارکت فرهنگسرای اندیشه آغاز شده است.
شب های علوم انسانی در طول چهار برنامه خود میزبان اندیشمندان داخلی و خارجی بسیاری از جمله پرفسور پیر دورتیگیه، کریم مجتهدی، سیدیحیی یثربی، پرفسور الکساندر دوگین، مهدی گلشنی، کیومرث منشی زاده، منوچهر آشتیانی، پرفسور کریستین یحیی بونو و عبدالحسین خسروپناه بوده است.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7245// 1625

اطلاعات تکميلي

خواندن 711 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار