شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 10:01

ناگفته های آسمانی دفاع مقدس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دوران دفاع مقدس پس از 28 سال ،خاطرات آسمانی و ناگفته هایی دارد که تنها گنجینه بازگویی آن رزمندگان ومادران وهمسران شهدا هستند ، ارزشهایی که باید درقامت ادبیات دفاع مقدس به آنها پرداخته شود.
خاطرات و ناگفته هایی از لحظات و روزهای هشت سال دفاع مقدس و برگرفته از ارزش ها و فداکاری و از خودگذشتگی هایی است که حالا با گذشت سالها در حکم معجزه رخ می نماید.
نویسنده و پژوهشگر دوران دفاع مقدس در این زمینه در گفت و گو با ایرنا می گوید: در عملیات فتح المبین برای عبور از معبر مین چاه کن هایی از یزد که اغلب پیرمرد و نحیف بودن داوطلب می آمدند و با تمام عشق کار مین زدایی را انجام می دادند.
محمد بداقی که به عنوان بی سیم چی نمونه کشور انتخاب شده و مدال شجاعت و ایثار دریافت کرده است افزود: دفاع مقدس در همان هشت سال تمام نمی شود ، از جمله شاخص های آن دوران همان مادری است که بعد از سالیان سال خانه قدیمی اش را عوض نمی کند تنها به این دلیل که جاوید الاثرش اگر روزگاری خواست برگردد راه خانه را گم نکند.
این نویسنده می گوید: دفاع مقدس هنوز هم در خاطرات آن مادری که هر چهار فرزندش را به جبهه فرستاده بود به قوت خود باقی مانده است ، احساسات مادرانه خود را چگونه بین این چهار فرزند رزمنده اش تقسیم می کرد ، زمانیکه یکی از آنها برای مرخصی از جبهه برمی گردد، آن دیگری زخمی شده و از دو تای دیگر خبری ندارد.
وی می گوید:مادران وهمسران شهید ، گنجینه ای ارزشمند از ارزش ها و رشادت های مادرانه هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است مادری که پنج فرزند او در جبهه شهید می شوند خود نمادی از دفاع مقدس است.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس متعلق به مردم است و آنچه که درادبیات دفاع مقدس باید مورد توجه قرارگیرد این است که با این دوره از تاریخ با قهرمانانی ازجنس مردم،خیلی اسطوره ای پرداخته نشود تا باور پذیری و اثرگذاری داشته باشد.
به اعتقاد اوهم اکنون بزرگترین آفت ادبیات دفاع مقدس دولتی بودن آن است در حالیکه جنگ متعلق به همه بود و باید با فراهم کردن خانه های دفاع مقدس محلی در جای جای کشور بتوان جوانان و نوجوانان علاقه مند به ادبیات دفاع مقدس را با این حوزه ارتباط داد.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس گفت:در پرداختن به ادبیات دفاع مقدس علاوه بر دولتی بودن نوعی شتابزدگی درتولید اثر مشاهده می شود که ازنویسنده خواسته می شود در مدت زمانی محدود کتابی حجیم با موضوع دفاع مقدس بنویسد.
وی افزود:چنین روندی کیفیت وتاثیر گذاری ادبیات دفاع مقدس را کاهش می دهد و بازآفرینی ارزش های اخلاقی آن دوران را نیز نمی تواند بخوبی انجام گیرد در نتیجه نمی تواند بر نسل هایی که جنگ را تجربه نکرده اند ، اثرگذار باشد.
بداقی گفت: به منظور ارتباط نسل جدید با ارزش های دفاع مقدس، نویسندگان این عرصه باید نکاتی را سرلوحه کار خود قرار دهند ، قصه های قرآن را مطالعه کنند که چگونه با لطافت و ظرافت بیان شده اند و اثرگذاری خود را نیز دارند.
این کهنه سرباز دوران دفاع مقدس گفت:این دوران زمینه مناسبی برای نگارش رمان های اثر گذاردرجهان است که درآن مردم به عنوان فاتحان اصلی،ایثارگرانه وارد میدان شدند که قابلیت پرداختن به آنها در قالب رمان و کتاب وجود دارد رمانی که جانمایه آن می تواند خاطرات رزمندگان، مادران و همسران و خانواده های شهدا باشد.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس یادآور شد:اگر در ادبیات دفاع مقدس،هر نیرویی که از سپاه، بسیج، گمنام مردمی، ارتش ، نیروی هوایی، دریایی و سرباز حضور داشت، بتواند به بهترین شیوه به شاخص ترین وقایع زمان حضور خود در جبهه بپردازد، ادبیات غنی و ماندگاری در این حوزه خواهیم داشت.
محمد تقی عزیزیان رئیس انجمن قلم شعبه لرستان نیزدراین خصوص گفت: ادبیات دفاع مقدس ادبیاتی نوپاست که برای رسیدن به مرحله ادبی واثرگذاری دراین عرصه باید از شعار زدگی و شتابزدگی عبور کرد تا با پرداختن به وقایع و اتفاقات هشت سال دفاع مقدس ، تاریخ آن زمان را در قالب ادبیات و رمان و داستان های باور پذیر به نسل جدید انتقال داد.
وی گفت: آنچه که تاکنون دراین عرصه صورت گرفته است،تاریخ نگاری و ارایه گزارش عملکرد بوده است بدون اینکه به جنبه ادبیات آن نزدیک شود.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در لرستان گفت:کارهایی که دریک زمانبندی اداری تهیه و تدوین می شوند از کیفیت ادبی برخودار نیستند.
مسوول انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان سپاه حضرت ابوالفضل لرستان افزود: آنچه که بایددراین آثارمورد توجه قرار گیرداین است که فرصت شخصیت پردازی و فضا سازی به نویسنده داده شود تا مخاطب به باور پذیری برسد و صرف ارائه گزارش کار نمی تواند ادبیات دفاع مقدس محسوب شود.
عزیزیان گفت:مردم ما باداشتن سعدی و حافظ و سایر شخصیت های مطرح جهانی درعرصه ادبیات ازهوش وزیرکی قابل توجهی در این حوزه برخوردارند بنابراین ادبیات دفاع مقدس چنانچه نتواند در فضاهای اجتماعی وزندگی روزمره رزمندگان ورود کند وارد یک بن بست خواهد شد وهیچگاه با مردم ارتباط برقرار نخواهد کرد.
این نویسنده دفاع مقدس یادآور شد:اگر درست نوشته شود و نوشتن در عرصه دفاع مقدس وارد حیطه ادبیات شود ، می توان از زندگی یک سرباز در دوران دفاع مقدس رمانی جهانی ساخت که در قالب همان رمان بتوان ارزش های آن دوران را زنده کرد و به نسل جدید هم منتقل کرد.
عزیزیان گفت: ایجاد بانک سوژه در مناطق و محله های مختلف به منظور پیشنهاد موضوعاتی که قابل پردازش در ادبیات دفاع مقدس را دارند می تواند به ارتقای ادبیات داستانی منجر شود.
دفاع مقدس از زندگی مردم جدا نیست و هشت سال مردم در میدان ایثارگرانه از جان خود وعزیزان خود گذشتند و این دوران هنوز هم ادامه دارد زمانیکه دختر جوان تازه عروسی، که همسر او به جبهه رفت و دیگر هیچ وقت برنگشت و آن زن هنوز هم منتظر است.
و یا آن مادری که تنها فرزند او شهید می شود و هنوز بعد از گذشت سی سال پنج شنبه ها ساعت 3 عصر خود را به بهشت زهرا می رساند و یا مادران 36 هزار سرباز شهید و مادران 36 هزار دانش آموز شهید که همپای مردان در مقابله با دشمن بوده حضور داشتند و هیچ گاه در ادبیات دفاع مقدس انگونه که باید مورد پردازش قرار نگرفته اند.
در حالیکه این موارد خود گنجینه ای برای ادبیات دفاع مقدس محسوب می شود که می تواند ادبیات جهان رامتحول کنداما پیش شرط آن مردمی شدن این ادبیات است.
در شرایطی که جنگ نرم و راههای مقابله با تهاجم فرهنگی اهمیت دارد توسل به راهی که بتوان با قدرت اثربخشی بیشتری ارزش های انسانی و رفتاری دوران دفاع مقدس را به تحریر در آورد باید اولویت بیشتری داشته باشد که یکی از همین راهها رسیدن ادبیات دفاع مقدس به جایگاه واقعی خود و نفوذ آن در دل مردم است.
1920/6001
خبرنگار: مهری میر دریکوند * انتشار دهنده : علی شهیدیان

اطلاعات تکميلي

خواندن 512 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار