چاپ کردن این صفحه
شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 08:10

سوم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
امروز شنبه سوم مهر 1395 هجری خورشیدی، بیست و دوم ذی الحجه 1437 هجری قمری و بیست و چهارم سپتامبر 2016 میلادی است. 28 سال پیش در چنین روزی، علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه، به درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای ادامه گفت و گوها درباره مسایل مربوط به اجرای قعطنامه 598 راهی نیویورک شد.
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

3 مهر 1367
علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه ایران همراه هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست خاویر پرزدکوئه یار دبیرکل سازمان ملل متحد راهی نیویورک شد. هدف از این سفر ادامه گفت و گوها درباره مسایل مربوط به اجرای قعطنامه 598 بود.

3 مهر 1357
کارکنان شرکت مخابرات تهران و کشت و صنعت شوشتر به منظور همراهی با اعتراض های گسترده و سراسری مردمی علیه حکومت پهلوی اعتصاب کردند.

3 مهر 1348
سران کشورهای اسلامی در پایان اجلاس دو روزه ای که در رباط پایتخت مغرب برگزار شد، تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی را اعلام کردند.

3 مهر 1342
آلکسیس جانسون معاون وزارت امور خارجه آمریکا به دعوت جولیس هلمز سفیر آمریکا در ایران وارد تهران شد.

3 مهر 1334
پس از تصویب لایحه قانون مطبوعات، کمیسیونی برای انتخاب هیات منصفه مطبوعات تشکیل شد.

3 مهر 1324
والاس موری وزیر مختار آمریکا در ایران با ارسال تلگرافی به وزارت امور خارجه کشورش درخواست کرد آمریکا در برابر نفوذ شوروی در ایران و به ویژه منطقه راهبردی خلیج فارس، موضع قاطع تری اتخاذ کند. او در این متن، نفوذ شوروی را برای منافع آمریکا زیان بخش عنوان کرد.

3 مهر 1321
محمد یوسف زاده روزنامه‏ نگار و شاعر، متخلص به غمام در 68 سالگی رخ در نقاب خاک کشید. نخستین روزنامه همدان به همت وی به نام «الفت» منتشر شد که سپس با اسم «اتحاد»، چند سال انتشار یافت. از او کتاب غزلی به نام «دیوان غمام همدانی» به یادگار مانده است.

3 مهر 1317
وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، در الحاقیه ای روزهای دوشنبه و چهارشنبه را آغاز دوباره آموزش نظری و عملی نظامی دانشجویان اعلام کرد. بر این پایه وظیفه تدریس درس های نظامی عملی به عهده افسران اعزامی، گذاشته شد. در این لایحه آمده است: همه دانشجویان، باید دفترچه اختصاصی به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز به افسران مأمور درس های نظری و عملی ارایه دهند.

3 مهر 1305
موریس رایزن آمریکا که با مصوبه مجلس شورای ملی برای کار در وزارت طرق و شوارع استخدام شده بود، وارد تهران شد.

3 مهر 1303
پیرو اعلام دولت انگلیس برای سفر سه تن از نمایندگان پارلمان انگلیس به ایران و دیدار از معادن نفت، دولت موظف شد از آنان استقبال کند.

3 مهر 1302
گروهی از اهالی مشهد در تلگرامی به وزیر جنگ اعتراض کردند که از روز شروع انتخابات برای وزارت جنگ، تبلیغات برای حاج حسن آقا ملک التجار آغاز شد و او را نماینده وزیر جنگ برای راهیابی به مجلس معرفی کردند. آنها نوشتند، بهتر است شخص دیگری از از طرف وزارت جنگ به عنوان نماینده مشهد انتخاب شود زیرا این شخص پرونده سیاهی دارد.

3 مهر 1300
کلنل محمدتقی خان مشهد را برای بازدید از تربت حیدریه و گناباد ترک کرد.

3 مهر 1287
مشروطه طلبان مسلح تبریز به نیروهای دولتی شکست سختی وارد کردند.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1،3 و4)
آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 837 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب