چهارشنبه, 23 ارديبهشت 1394 ساعت 15:30

کوتاه از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جمعی از جانبازان کشورمان به همت کمیته خدمات رفاهی و هماهنگی با سازمان ها و نهادهای همکار به نمایشگاه کتاب تهران آمدند و ضمن بازدید از نمایشگاه، از آثار ادبی حوزه دفاع مقدس دیدن کردند.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از ستاد خبری نمایشگاه ، این جانبازان به وسیله ون های ویژه جانبازان و معلولین به نمایشگاه کتاب تهران آمده و از بخش های مختلف نمایشگاه دیدن کردند. حضور در غرفه های کتاب دفاع مقدس، بویژه انتشارات سوره مهر از جمله برنامه های این بازدید بود.

کمیته خدمات رفاهی و هماهنگی با سازمان ها و نهادهای همکار برای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دو دستگاه ون ویژه انتقال جانبازان و معلولین در نظر گرفته است که از ورودی اصلی مصلای بزرگ امام خمینی به انتقال جانبازان و معلولان به بخش های مختلف نمایشگاه اقدام می کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران دایر است .



**مجموع اشعار نویسنده ساکن طبقه وسط به چاپ سوم رسید

نویسنده فیلم سینمایی ساکن طبقه وسط از انتشار مجموع شعر برف و شیروانی داغ در نمایشگاه کتاب خبر داد.

محمد هادی کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مجموع شعر برف و شیروانی داغ سال گذشته توسط نشر نگاه منتشر شد.

وی افزود: استقبال نسبتا خوب اهالی هنر و مردم باعث شد این کتاب کمتر از هشت ماه به چاپ سوم برسد.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: چاپ سوم این کتاب روز جمعه و ساعت 30/16 در نشر نگاه برای علاقه مندان با حضور بنده عرضه خواهد شد.

محمدهادی کریمی نویسنده و کارگردان که تا بحال نویسنده فیلم های سینمایی چون ایران برگر، ساکن طبقه وسط بوده است.

وی همچنین نخستین کارگردانی خود را با فیلم بشارت به شهروند هزاره سوم تجربه کرد.



** کتابرانه در نمایشگاه بین المللی کتاب می راند

کتابرانه نام یک خودرو پراید است که درون آن پر از کتاب بوده و در گوشه ای از بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

یک زوج جوان خودروی خود را تبدیل به یک کتاب کرده و موضوعات مختلف اعم از شعر، داستان، ادبیات در آن دیده می شود.

مهدی یزدانی صاحب این خودرو می گوید: ما این کار را از سال 88 شروع کردیم تا جوان ها بدانند که با امکانات کم می توان کارهای بزرگ در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داد.

وی افزود: روزانه حدود 20 تا 30 جلد کتاب در این خودرو قرار داده و بیشتر سعی می کنم تا با افرادی که سراغم می آیند و در چند دقیقه در کتابرانه می نشینند گفت و گو کنم .

یزدانی با بیان اینکه کتاب و هنر محور گفت و گوها است اظهار داشت: از 17 سالگی در فروشگاه های کتاب کار کرده ام و همسرم نیز دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی است و در دانشگاه تدریس می کند.

این کتابفروش ادامه داد: بعد از مطالبی که رسانه های داخلی و خارجی درباره طرح کتابرانه کار کردند در سال 91 از طرف سازمان ملل متحد به عنوان یک الگوی فرهنگی در سایت این سازمان معرفی شدیم.

یزدانی با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انشارات کتابرانه را صادر کرده است گفت: همچنین بر حسب دستور وی هر سال در نمایشگاه کتاب حضور خواهیم داشت تا با مراجعه کنندگان درباره کتاب گفت و گو کنیم.



**طبری برای اولین بار در تاریخ نوشته های ما از حق مولف سخن گفته است

نشست تخصصی «عوامل رشد، نحوه دادرسی و راه های مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب» با حضور سیدعباس حسینی نیک نویسنده آثار حقوقی، محمدحسین ساکت مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق و لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت ارشاد، در محل تالار گفتگوی سرای اهل قلم برگزار شد.

سیدعباس حسینی نیک در سخنان کوتاهی گفت: تکثیرهای غیرقانونی مهم ترین تهدید در حوزه نشر است.

وی افزود: اساسا علم حقوق مالکیت کیفی برای تشویق پدیدآورندگان آمده و هدف آن پیشرفت جامعه است.

حسینی نیک گفت: طبیعاً حمایت از پدیدآورندگان اولین ایستگاه مالکیت حقوق بشر است تا در واقع منافع و اسباب حقوق مادی و معنوی آنها تامین بشود و اگر اتفاقی ناهنجار بیفتد همه این فرآیند را به هم می زند.

حسینی نیک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ناشرانی می شناسم که 650 عنوان کتاب را بدون اجازه از مولف آن به صورت خلاصه کتاب تهیه و در بازار عرضه کرده اند.

وی در این نشست گفت: وقتی درباره طبری و طبری پژوهی کار می کردم به نکته های برخوردم که تاکنون ناگفته مانده بود. آن هم این که دیدم طبری که مورخ و از مفاخر فرهنگی جهان اسلام و به ویژه ایران است برای اولین بار در تاریخ نوشته های ما از حق مولف سخن گفته است.

وی افزود: طبری در قرن سوم اعتراف می کند که من هرگاه مجموعه حدیث و کتابی از کسی امانت می گرفتم بدون اجازه هیچگاه حتی یک سطر نمی نوشتم و رونویسی نمی کردم.

ساکت تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید جدی گرفته شود و از عوامل رشد است این است که برخورد اخلاقی و دینی با این مساله را ضروری بدانیم.

وی گفت: این درست نیست که ما فرآورده اندیشه دیگری را سرقت کنیم و از آن خودمان بدانیم.

ساکت با بیان اینکه در پایان نامه ها این مسائل را زیاد مشاهده می کنیم، افزود: در میان بزرگان ما هم هستند کسانی که این کار را می کنند.

لادن حیدری نیز در این نشست گفت: حقوق مالکیت معنوی در کشور ما قدمت چند ده ساله دارد اما فرهنگ مردم ما در این زمینه ضعیف است.

وی افزود: ضعف سیستم حقوقی باعث شده که در این مرحله ما نه فقط در جا بزنیم بلکه به عقب برگردیم.

حیدری گفت: ما از سال 1348 درباره حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان یک قانون صریح داریم، سال 52 قانون ترجمه و تکثیر را داریم و سال 79قانون حمایت نرم افزارهای رایانه ای را پیش بینی کرده ایم. بعد از گذشت 40 سال چرا باید ما هنوز در زمینه این قانون مادر ضعیف باشیم؟

مدیرکل حقوقی وزارت ارشاد گفت: خیلی ها از حق الناس سخن می گویند، اما حق الناس را فقط غیبت و... می دانند و نقض حقوق معنوی دیگران را حق الناس نمی دانند.

حیدری با اشاره به تخلفاتی که در زمینه تکثیرهای غیرقانونی در جامعه صورت می گیرد گفت: دولت به خودی خود نمی تواند پیگیر این مساله باشد و شاکی خصوصی باید وجود داشته باشد و اگر مطالبه ای صورت نگیرد وزارت ارشاد نمی تواند کاسه داغ تر از آش باشد.

وی با بیان اینکه به کرات داشته ایم که ناشر اثر پدیدآورنده را گرفته و آن را بازنگردانده گفت: در دیگر کشورها سازمان هایی به نام سازمان مدیریت جمعی ایجاد شده که وظیفه دارد از طرف پدیدآورنده به اجرای حقوق و پیگیری حقوق پدیدآورنده بپردازد.



**مواد غذایی غیر بهداشتی در نمایشگاه کتاب معدوم شد

گروهی متشکل از فوریت های سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران طی بازدید از غرفه های اغذیه فروشی مصلی، مواد خوراکی فاقد استانداردهای بهداشتی را معدوم کردند.

مسئولان ستاد بحران، فوریت سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی، پلیس ستاد اجرایی و مدیر کمیته رفاهی و هماهنگی با نهادها و سازمان های همکار از غرفه های اغذیه فروشی در اطراف نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند.

این مسئولان در بازدید خود علاوه بر تذکر به غرفه داران کم توجه به استانداردهای بهداشتی، برخی از مواد غذایی بی کیفیت و غیربهداشتی را معدوم کردند.

همچنین این گروه دو روز پیش از بخش دیگری از غرفه های اغذیه فروشی در محوطه مصلی بازدید کردند و مقرر شد غرفه داران متخلف به استانداردها و ضوابط بهداشتی توجه ویژه داشته باشند. در غیر این صورت به طور جدی با آنان برخورد خواهد شد.

فراهنگ ** 7537**9022*9246**

اطلاعات تکميلي

خواندن 781 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار