چهارشنبه, 23 ارديبهشت 1394 ساعت 15:01

یک پژوهشگر: مباحث حوزه قوم شناسی باید کتاب شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پژوهشگر حوزه اقوام در نشست «ضرورت های پژوهش در باب اقوام ایران» گفت: تحقیق در حوزه اقوام و طوایف، نیازمند گردآوری کتاب ها و تهیه کتابشناسی در این بخش است، حوزه ای که اغلب نادیده گرفته می شود.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی پورصفر روز چهارشنبه در نشست «ضرورت های پژوهش در باب اقوام ایران» که در سرای ادیان و اقوام درسالن آیینه نشر نمایشگاه کتاب گفت : مطالعه بر روی فعالیت اقوام ضرورتی انکارناپذیر است و تحقیق در حوزه تاریخ و جغرافیا زمانی شروع شد که اسامی ایلات طوایف و قبایل ایرانی جمع آوری شدند.

وی ادامه داد: در اغلب مطالعات کتاب های جغرافیایی، نام قبایل و قوم های ایرانی به صورت گسترده درج شده است و می توان نمونه هایی از این اسناد را در برگ های تاریخی مشاهده کرد.

پورصفر با بیان اینکه کشورهای ایران و هند، بیشترین تعداد اقوام شناخته شده را دارند، افزود: در ایران تعداد قوم هایی که جدا شدند به نسبت کشورهای دیگر خیلی محدود بوده است و جز حادثه قوم آسوری و ارمنی در ارومیه، هیچ حادثه دیگری در این زمینه رخ نداده است.

نویسنده کتاب «حکومت های محلی قفقاز» با طرح این سوال که آیا پدیده های حوزه قومیت، قابلیت مطالعه دارد، پاسخ داد : اکنون در ایران، حدود 100 واحد قومی زندگی می کنند که 150 زبان و لهجه را در بر می گیرد که 45 زبان اصلی ایرانی را شامل می شود.

به گفته وی، در ایران اقوام مختلفی زندگی می کنند و در فلات ایران 30 گروه قومی حضور دارند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

فراهنگ **9187**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 806 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار