چهارشنبه, 23 ارديبهشت 1394 ساعت 11:45

وقتی شغل دوم نویسندگان، حرفه نویسندگی می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
منتقد و نویسنده کتاب، حوزه نشر کشور را حرفه ای ندانست و گفت: وقتی نویسندگان ما شغل دومشان نویسندگی است، ناشران هم شغل دومشان زدن انتشارات خواهد شد.
محسن پرویز، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به نشر حرفه ای در کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه نشر، نبود برنامه ریزی است و اگر برنامه ریزی درست و صحیحی نداشته باشیم و در حوزه نشر آسیب شناسی دقیقی انجام ندهیم مشکلات حل نخواهد شد.

وی اظهار کرد نکته اساسی و بنیادین که در حوزه نشر ما وجود دارد این است که نشر ما حرفه ای نیست، و برنامه ریزی درست و صحیحی ندارند.

این نویسنده گفت: در حوزه نشر قدم اول تغییر دادن باور ها است، وقتی کتابی چاپ کنیم، اما مخاطب آن را نخواند و کتاب را دوست نداشته باشد مسلما سطح کتاب خوانی پایین می آید. کتاب ها در انبار می ماند و خمیر می شود.

وی گفت: ناشر حرفه ای کسی است که تنها شغل او صرفا حوزه نشر باشد، البته ناشر خصوصی با ناشر دولتی تفاوت هایی دارد. ناشری که تنها در حوزه نشر کار می کند باید حداقل به گونه ای کتاب چاپ کند که بتواند خرج مایحتاج خانواده و کارگران خود را تامین کند.

این نویسنده درآمد کتاب فروشی ها را تنها به خریدن کتاب منحصر نکرد و افزود: در حال حاضر تنها منبع درآمد کتاب فروشی ها فروختن کتاب نیست یعنی اگر بخواهند تنها به فروش کتاب بسنده کنند درآمدی نخواهند داشت، بلکه فروش واقعی آنان از لوازم التحریر و کالای لوکس و زینتی است.

منتقد و داستان نویس خاطرنشان کرد: باید مشکلات را دسته بندی کنیم و ببینیم راه حل هایی که دیگران برای حل مشکلات داشته اند چه بوده است و برنامه ریزی دراز مدت داشته باشیم تا مشکلات برطرف شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برپا است.

فراهنگ**9338**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 877 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار