چهارشنبه, 23 ارديبهشت 1394 ساعت 10:45

کتاب های حسی-لمسی، پل ارتباطی میان کودکان ویژه و عادی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
لمسی، پل ارتباطی میان کودکان ویژه و عادی است.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، نشست «ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه» با حضور مهشید دولت، سمانه نادری، پژوهشگران این حوزه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» برپاست.

سوده کریمی در این نشست گفت: با توجه به اینکه ادبیات برای رشد انسان است، باید کتاب هایی را برای این کودکان مهیا کنیم که با وجود ناتوانی ها و ویژگی هایی که دارند از ادبیات بهره مند شوند. کتاب های حسی-لمسی یکی از انواع کتاب های مناسب برای این گروه است.

وی با اشاره به ویژگی های کتاب های حسی- لمسی اظهار کرد: این کتاب ها اگرچه با هدف استفاده کودکان ویژه تولید می شود اما برای کودکان عادی نیز جذاب است و درحقیقت این کتاب ها پل ارتباطی میان کودکان عادی و ویژه است که موجب می شود تعامل خوبی بین آنها برقرار شود.

این پژوهشگر افزود: کتاب های برجسته برای کودکان ویژه جذابیت خاصی دارند. برهمین اساس باید از این شیوه برای جذب این گروه بهره برد. استفاده از بو و صدای اشیا نیز کمک بسیاری به مخاطب ویژه این کتاب ها می کند.



**ادبیات کودکان ویژه نیازمند حساسیت و تیزبینی است

مهشید دولت نیز در این نشست ابتدا به تعریف کودکان با نیازهای ویژه پرداخت و اظهار کرد: این کودکان از حالت طبیعی زندگی خود خارج شده اند و همسان با دیگران زندگی نمی کنند.این افراد به چند گروه تقسیم می شوند؛ یک گروه معلولین هستند، گروه دیگر کودکانی اند که به واسطه حوادثی چون سیل و زلزله دچار تغییر بزرگی در زندگی شده اند، عده دیگر کودکانی اند که با خانواده خود مهاجرت می کنند و با فرهنگ دیگری روبه رو شده اند.

وی افزود: تمام این کودکان دارای نیازهای ویژه ای هستند. به همین دلیل در ادبیات نیز باید با دقت و حساسیت ویژه ای نیازهای آنها را برآورده کنیم. نکته دیگری که در این میان اهمیت دارد این است که این کودکان باید در کنار کودکان عادی زندگی کنند و با یکدیگر در تعامل باشند.

سمانه نادری، دیگر سخنران این نشست بود که به محتوای کتاب های کودکان ویژه پرداخت و گفت: برای کودک با نیاز ویژه دو نکته باید درنظر گرفته شود؛ شیوه ارائه و محتوا. گروهی از کتاب ها به دلیل محتوایشان برای این گروه مناسب نیستند، گروه نخست، کتاب هایی هستند که شخصیت این کودکان را در قالب قربانی معرفی می کنند، گروه دوم آنها را به عنوان سوژه های رمزآلود نشان می دهند، گروه بعدی این کودکان را به واسطه معلولیتی که دارند معرفی می کنند نه برای توانایی هایی که دارند. یک دسته دیگر از این کتاب ها قالب های کلیشه ای مثبتی را درباره این افراد به کار می برند.

وی در ادامه کتاب های مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه را برشمرد و عنوان کرد: گروه اول کتاب هایی را شامل می شود که حس همدردی و آگاهی درستی درباره معلولیت می دهد. دسته دیگر کتاب هایی هستند که این افراد را محترم نشان می دهند، گروه بعد کتاب هایی را دربرمی گیرد که بر شباهت های آنها با کودکان عادی تمرکز دارند نه بر تفاوت هایشان و دسته دیگر کتاب هایی هستند که تصویر مثبتی از آنها ارائه و نشان دهند آنها نیز می توانند الگو باشند.

فراهنگ **7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 997 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار