سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 14:30

زبان حافظ و سعدی در نمایشگاه کتاب تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ششمین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی سپری شد که رخدادهایی چون آشنایی با ترازوی حافظ و سعدی به روایت حدادعادل، بی پاسخ ماندن نرخ سرانه مطالعه و پاسخ دستگاه های کارت خوان به منتقدان، مهمترین حاشیه های جشن کتاب ایران را به خود اختصاص دادند.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، با عبور از نیمه نخست نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و طبق پیش بینی هایی که از تجربه ادوار گذشته می شود مطرح کرد، شاهد افزایش مخاطبان و حضور دوستداران یار مهربان از بین شخصیت های حقیقی و حقوقی در این رخداد فرهنگی هستیم.

بدون شک ازدیاد مخاطبان و رفت و آمدهای مسئولان، نمی تواند بی حاشیه باشد و ششمین روز نمایشگاه نیز از این قاعده مستثنی نبود، در ادامه شما را به مرور برخی از مهمترین اتفاقات حاشیه ای این روز با زبانی متفاوت، میهمان می کنیم.



** ترازوی حافظ و سعدی به روایت حدادعادل

دیگر اتفاق پرخبر و همراه با حاشیه ششمین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به حضور غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نمایشگاه باز می گشت.

وی علاوه بر حضور در غرفه بنیاد سعدی در محل ناشران عمومی، ناشران بین الملل و همچنین ناشران دانشگاهی حاضر شد و در حین مطالعه و تورق برخی آثار و دیدار از برخی غرفه ها در صحبت با خبرنگاران، نکات جالبی را مطرح کرد.

اما اوج اتفاقات گفت و گوی صمیمانه رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با خبرنگاران که در مواردی گشادی چشم برخی خبرنگاران و حرف های درگوشی تعدادی از غرفه داران را نیز با خود به همراه داشت؛ به پاسخ وی درباره وجود لغات متعدد عربی در زبان فارسی و تلاش فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای معادل سازی این لغات مربوط بود که شخص آقای رییس با آرامش و لبخندی صمیمانه بعد از مکثی کوتاه، در چشمان خبرنگاران مقابل خود نگاه کرد و گفت: وقتی می گوییم فارسی، منظورمان زبان حافظ و سعدی است. در این زبان لغات عربی هم وجود دارد و وقتی می گوییم زبان فارسی منظورمان این زبان است.

وی افزود: اگر بخواهیم کلمات عربی را از فارسی بیرون کنیم زبان فارسی خیلی ضعیف و لاغر می شود. زبان فارسی همین است که من و شما با آن صحبت می کنیم. مثلا «صحبت» یک کلمه عربی است، منتها عرب ها آن را به یک معنا به کار می برند و ما به یک معنای دیگر. نباید نگران وجود این تعداد لغات عربی در زبان فارسی باشیم. ترازوی ما حافظ و سعدی هستند.



** بالاخره سرانه مطالعه ایراد دارد یا نه

از دیگر حاشیه های روز ششم نمایشگاه بیست و هشتم می توان به سخنان محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور به هم رسانده بود اشاره کرد.

وی در این بازدید با انتقاد از انتشار آمارهای غلط درباره سرانه مطالعه در ایران گفت: چه کسی و چطور اندازه گیری کرده و به این نتیجه قطعی رسیده که سرانه مطالعه در ایران دو، سه یا پنج دقیقه است؟ این آمار حتما ایراد دارد.

صلاحی خاطرنشان کرد: در اکثر کشورها میزان سرانه مطالعه عمومی شامل همه مطالبی است که فرد در بازه زمانی معین می خواند. یعنی حتی خواندن از روی تابلو های شهری را هم در سرانه مطالعه محاسبه می کنند در واقع به نظر من سرانه مطالعه مردم ایراد ندارد، این تعریف ماست که مشکل دارد.



** پاسخ دستگاه های کارت خوان به منتقدان

بی هیچ اغراقی و با مرور اخبار منتشر شده از دومین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گام بیستم و هشتم تا روز ششم به شکل مستمر و بدون کوچکترین استنادی، مدام خبرهایی مبنی بر کاسته شدن و عدم اقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب تهران در برخی رسانه های برخط، مکتوب و گاه شنیداری بازتاب داشته است.

اما در ششمین روز از برگزاری این رویداد و با اعلامیه بانک صادرات و تایید مسئولان برگزاری این نمایشگاه با ارائه آمارهای متقن، مشخص شد که تعداد تراکنش های پنج روزه نخست نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته که از طریق کارت خوان های غرفه داران به ثبت رسیده، بیش از 55 درصد افزایش داشته و همچنین نرخ رشد خرید کتاب ها نیز در این مدت در مقایسه با سال گذشته رشد پنجاه درصدی را تجربه کرده است.

هر چند در این روزها مسئولان برگزاری این رخداد مدام از طریق روابط عمومی خستگی ناپذیر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بلندترین فریادها صراحتا افت تعداد مخاطبان را رد کرده بودند؛ اما مشخص شد که برای پذیرفتن این امر نیازمند حضور دستگاه های کارت خوان بودند و بس!



** اعلام وقت های اضافه

تعطیلات آخر هفته همواره همراه بوده با سیل مشتاقان و دوستداران یار مهربان و حضور آنها در نمایشگاه علاوه بر بازتاب جلوه فرهنگی حاکم بر شهر نشان دهنده جامعه اهل کتاب و کتابخوانی ایران است و به سبب تکریم این دست از مخاطبان همواره برنامه های متعددی در راستای استقبال از فوج فوج حضور مخاطبان در روزهای آخر هفته توسط مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اتخاذ می شود.

بر این اساس در ششمین روز از برگزاری این رخداد و در اطلاعیه ای رسمی اعلام شد که در روزهای پایان هفته جاری ساعات کار نمایشگاه یک ساعت بیشتر خواهد بود.

در این گزارش آمده است با نزدیک شدن به نیمه دوم روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، استقبال از این رویداد فرهنگی افزایش یافته و تعطیلی ادارات و مدارس در روزهای پایانی هفته فرصت خوبی است تا زمینه بازدید بیشتر مردم از نمایشگاه فراهم شود.

به همین مناسبت پایان ساعت کاری نمایشگاه کتاب تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری ( 24 و 25 اردیبهشت ماه) به جای ساعت 20، ساعت 21 خواهد بود.

ناگفته پیدا است که اعلام شدن این مساله نه تنها رضایت ناشران و غرفه داران را با خود به همراه داشت که زمینه ارسال پیامک های متعدد از سوی حاضران در نمایشگاه برای دوستان و بستگان را نیز باعث شد.

در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران حدود 3000 ناشر داخلی و نزدیک به 2800 ناشر خارجی حضور دارند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 16 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» اغاز شده تا 26 همین ماه ادامه خواهد داشت.

فراهنگ**9266 ** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1034 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار