سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 13:15

رییس موسسه شهر کتاب: دولت خواننده پرور باشد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس موسسه شهر کتاب در نشست نشر به مثابه یک صنعت بیشت و هستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: دولت می تواند در حوزه کتاب خواننده پرور باشد نه اینکه در مناسبات نشر دخالت کند.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، نشست نشر به مثابه یک صنعت با حضور حسن کیائیان مدیر نشر چشمه، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده، رضا هاشمی نژاد مدیر نشر افق و مهدی فیروزان رییس موسسه شهر کتاب در تالار گفتگوی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

رییس موسسه شهر کتاب در این نشست با اشاره به اقتصادی بودن صنعت نشر گفت: سرعت تحولات جهانی آنقدر افزایش یافته که اگر پیش فرض های خود را با سرعت تحولات یکی نکنیم، از پیشرفت در حوزه نشر عقب می مانیم.

وی درباره تغییر شعار نشر به مثابه فرهنگ گفت: تعاریفی که در قدیم از حوزه نشر می شد رو به زوال رفته و اگر روزگاری نشر به مثابه فرهنگ به شمار می رفت در دنیای امروز نشر به مثابه یک صنعت است.

وی افزود: روزگاری نشر در گرو حمایت دولت ها بود ولی اکنون کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که باید صنعت نشر به دست افراد خصوصی سپرده شود و نمونه بارز این موضوع ندادن یارانه به ناشران است.

فیروزان با بیان اینکه دولت باید شرایطی ایجاد کند تا عرضه و تقاضای کتاب با هم هماهنگ باشد، ادامه داد: برای مثال هرگاه یک کتاب 400 جلد فروخته می شود، ناشر برای چاپ دوم آن 700 جلد سفارش دهد، چرا که معمولاً امکان برگشت کتاب وجود دارد. از این رو دولت باید به گونه ای به این بخش نظارت کند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران ادامه دارد، آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و 165 هزار کتاب خارجی عرضه می شود.

همچنین در این نمایشگاه، دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

مدیر نشر افق نیز در این نشست اظهار کرد: باید به نشر به عنوان یک صنعت و نه یک فرهنگ نگاه کرد.

هاشمی نژاد درباره حذف یارانه ها از حوزه نشر گفت: دولت باید یارانه ها را از حوزه نشر بردارد و سیاست ارایه بن به خوانندگان کتاب را کنار بگذارد و از این طریق خوانندگان را به سمت یک کتاب هدایت نکند.

مدیر انتشارات تیمورزاده نیز با بیان اینکه دولت باید نشر را به مثابه یک صنعت بپذیرد، افزود: در هر کجا که دخالت دولت در بخش های خصوصی کم باشد یا اصلا نباشد شاهد پیشرفت چشمگیری در آن بخش هستیم اما با دخالت دولت مساله کاملا برعکس می شود.

وی درباره خروج ارز از کشور برای خرید کتاب گفت: افرادی هستند که با دریافت پول های کلان کتاب های خارجی را وارد ایران می کنند و همین افراد عضو اتحادیه ناشران می شوند؛ در کجای دنیا کتاب وارد شده، کتاب ناشر به حساب می آید؟

فراهنگ**7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 867 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار