سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 13:15

کتاب هایی که می توان شنید!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
در دنیای امروز که همه چیز به سمت ساده شدن در حرکت است شاید شنیدن این خبر که کتاب هایی هم هست که به جای خواندن بتوان آنها را شنید، خیلی دور از ذهن نباشد.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بیست و هشتمین سال برگزاری خود نشان داده با تمام فراز و فرود ها یش همواره توانسته خاطره خوبی از خود در ذهن مراجعه کنندگان و اهالی قلم برجا گذارد.

خاطره کتاب های شنیدنی نیز از مواردی ست که بازدیدکنندگان امسال نمایشگاه کتاب بعد ها درباره آن بیش از بیش سخن خواهند گفت. کتاب هایی که به جای خواندن می توان آنها را شنید. کتاب هایی گویا که مانند رادیو یا موسیقی در هر مکان و زمانی فقط با یک وسیله الکترونیکی همراه همیشه در دسترس خواهد بود.

هر چند کتاب های گویا ابتدا با هدف تامین نیاز نابینایان طراحی شد اما پیشرفت تکنولوژی و افزایش گرفتار های زندگی مردم، ترویج این کتاب ها را افزایش داد و حال به نظر می رسد پررنگی ارتباطات شفاهی نسبت به خط و کتابت در دنیای امروز دلیلی برای تولید کتاب گویا شده است.

مخاطب ایرانی امروزه به هر دلیلی کمتر به مطالعه کتاب چاپی می پردازد و در عین حال همواره به دنبال راه های آسان تر و راحت تر برای دستیابی به اطلاعات است بنابراین کتاب های گویا را می توان کمک بزرگی برای کتابخوان کردن مردم باشد.

در کتاب های صوتی متن کتاب از سوی یک یا چند گوینده خوانده می شود و به صورت فایل صوتی در می آید که در ادامه با 5 کتاب گویا آشنا می شویم.



**نامه های کوفی

کتاب شعر نامه های کوفی سروده سعید بیابانکی است. این کتاب در سه بخش سروده شده که بخش نخست با عنوان خیزران شامل اشعار مذهبی و آیینی است. فصل دوم سیاه و سفید شامل شعر های عاطفی اجتماعی و انتقادی است. همچنین فصل سوم این مجموعه با عنوان نامه های کوفی در برگیرنده اشعار سپید شاعر است. نامه های کوفی با صدای مولف آن به صورت صوتی درآمده است.



**جای امن گلوله ها

جای امن گلوله ها نوشته جواد کامور بخشایش است که با صدای مهیار ستاری از صداپیشگان رادیو ضبط شده است. این کتاب خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش از مدافعان خرمشهر است که به روز های آغازین جنگ و همچنین حضور هشت ساله اش در جبهه ها حق علیه باطل می پردازد. وی در این دوره سیزده گلوله به تنش اصابت کرده که پنج تای آن ها هنوز در بدنش باقی مانده و نمی شود آن ها را خارج کرد.



**گوشواره عرش

کتاب گوشواره عرش مجموعه اشعار آیینی سیدعلی موسویی گرمارودی ست که با صدای خود نویسنده به کتاب گویا تبدیل شده است. ترتیب فصل بندی شعر های این کتاب از شعر های توحیدی آغاز شده، سپس با سرودن اشعار نبوی و اهل بیت مکرم پی گرفته شده است.

همچنین در ذیل شعر های مربوط به هر معصوم شعر ها و سروده هایی نیز درباره اصحاب و یاران و اشخاص مربوط به آن امام آورده شده است.



**دریا خانم

کتاب دریا خانم به نویسندگی سید قاسم یاحسینی درباره خاطرات زندگی خانم آذر علامه زاده همسر شهید رضا جلیلوند است. این کتاب دربردارنده هشت مقطع مختلف از زندگی خانم علامه زاده است. او بیستم آذر 1339 در کازرون و در یک خانواده شانزده نفری متولد شد. وی دوران دبستان را در مدرسه قدسی و دوران راهنمایی را در مدرسه بهبهانی کازرون سپری کرد. مشکلات زندگی و جمعت زیاد و سنگینی مسئولیت خواهر و بردارش او را از ادامه تحصیل بازداشت و.... این کتاب با صدای عاطفه طاهری از صداپیشگان رادیو به صورت صوتی و کتاب گویا درآمده است.



**دختران اُپی دی

کتاب دختران اُپی دی نوشته لیلا محمدی ست که با صدای لیلا موسوی به کتاب گویا تبدیل شده است. این کتاب خاطرات مینا کمالی زنی آبادانی از روز های پر تلاتم دفاع مقدس در سال 59 تا 64 است.

داستان این کتاب درباره مینا کمایی ست که با جمعی از دوستانش در بیمارستان امام خمینی شرکت نفت به آموزش امدادگری می پرداختند. وی در همان سال های با تاسیس بسیج خواهران آبادان همراه دوستانش که به دختران o.p.d معروف بودند برای امدادگری و واکسناسیون به روستاهای اطراف آبادان می رفتند و....

به گزارش ایرنا این کتاب های گویا را می توان از انتشارات سوره مهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خریداری کرد.این نمایشگاه با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» تا 26 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

فراهنگ**9246**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 919 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار