سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 12:00

تاریخ شفاهی ایثارگران و شهدا بدون گرایش سیاسی بازگو شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایپارگران معتقد است: جمع آوری خاطرات شهدا و ایثارگران نباید سکوی پرتاب برای عده ای شده و مسایل ایثارگران و شهدا باید بدون گرایش سیاسی بازگو شوند.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، نشست «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور حجت الاسلام سیدحسن موذنی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید، علیرضا کمره ای مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات ادبیات پایداری، کیانوش کیانی هفت لنگ مشاور ارشد اداره کل اسناد بنیاد شهید، غلامرضا عزیزی رییس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی توسط سرای اهل قلم برگزار شد.

حجت الاسلام موذنی در این نشست یکی از رسالت های بنیاد شهید را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و گفت: در بنیاد شهید با والدین 17 هزار شهید مصاحبه و خاطرات آنها ثبت و ضبط شده است.

وی افزود: لازم است نهضت جمع آوری تاریخ شفاهی شهیدان و ایثارگران اتفاق بیفتد، چرا که به تدریج والدین، نزدیکان، دوستان و همرزمان شهدا فوت می کنند و به همراه آنان خاطرات شهدا نیز دفن می شود.

وی ادامه داد: اگر در این جریان تعجیل نشود و نسل سوم و چهارم انقلاب با فرهنگ شهید و شهادت آشنا نشوند متضرر خواهیم شد.

در ادامه این نشست تخصصی، مشاور ارشد اداره کل اسناد بنیاد شهید اظهار کرد: موضوع تاریخ شفاهی ایثار و شهادت از مباحث مهم و ارزشمندی است که طی سال های بعد از انقلاب اسلامی توانست جای خود را باز کند و حرکت آن نیز رو به جلو بود، اما هنوز با نقطه ایده ال آن فاصله داریم.

کیانی هفت لنگ افزود: تاریخ شفاهی دفاع مقدس تفاوت جدی با کشورهایی دارد که تاریخ جنگ خود را می نویسند و آن تفاوت قداستی است که ما از جهت باور و ایدئولوژیک با دیگر کشورها داشتیم؛ ضمن اینکه نبرد ما نه تنها تهاجم بلکه دفاع از کشورمان بود. تاریخ شفاهی در ایران موظف به محافظت از تاریخ دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف ها و آسیب ها طی گذر زمان است.

مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات ادبیات پایداری نیز گفت: تاریخ شفاهی اتفاق نمی افتد مگر با وجود گفت وگوی روش مندانه تاریخ شناختی با کسانی که در حادثه ای حضور داشتند. ما در تاریخ شفاهی جنگ با تاریخ شفاهی شهدا و ایثارگران روبرو هستیم، اما افزون بر موضوع شهید و ایثارگر، مساله مفاهیم هم وجود دارد.

کمره ای با بیان اینکه تعریف شهید و شهادت طی گذشت سال ها تغییر یافته است، افزود: شهادت در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارزش والایی پیدا کرد و اگر مفهوم ایثارگری و شهادت طلبی از جامعه ما رخت بربندد، به خطر خواهیم افتاد.

رییس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در تعریف تاریخ شفاهی اظهار کرد: تاریخ شفاهی از جایی آغاز می شود که ما با منابع تاریخی محدود، یکسونگر و جانبدارانه روبه رو باشیم و سعی در کتمان حقیقت وجود داشته باشد.

غلامرضا عزیزی افزود: در زمینه تاریخ شفاهی بعد از انقلاب فرصتی به وجود آمد که به سراغ افراد خدمت گذار رژیم گذشته برویم و مطالبی را از آنها بشنویم که در هیچ جا ثبت نشده بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اطلاعات افرادی که بعد از جنبش سال 42 تصمیمات انقلابی را گرفته اما هرگز آنها را مکتوب نکرده بودند از طریق تاریخ شفاهی جمع آوری شد.

وی اضافه کرد: واژه ایثار و شهادت نشان دهنده دارا بودن بار مذهبی این پدیده ها است. ما در تاریخ شفاهی شهادت از عنصر اصلی یعنی شهید بی نصیب هستیم و اطلاعات خود را از دیگران کسب می کنیم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود.

فراهنگ**7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 870 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار