سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 11:15

اهتزاز پرچم وحدت بر فراز نمایشگاه کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
گاهی تصور می کنیم برای ایجاد وحدت و همدلی میان شیعیان و اهل سنت باید کلی هزینه کرد و با دعوت از میهمانان داخلی و خارجی، همایش و اجلاس بین المللی برگزار کرد و در پایان هم با صدور بیانیه بر ضرورت وحدت میان مسلمانان تاکید کنیم ولی همه ماجرا این نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، همین اواخر سال گذشته بود که اتحادیه بین المللی امت واحده با ابتکاری جالب کاروان های سرزمین برادری را با همکاری برخی چهره های برجسته علمی، هنری و ورزشی کشور رهسپار استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان کرد تا کاری جدید برای ایجاد وحدت میان اهل سنت و شیعیان کرده باشد.

گاهی فرصت هایی پیش می آید که به راحتی می توان همدلی و وحدت را پررنگتر کرد. مثلا کافی است سری به مصلی امام خمینی(ره) بزنید و ضمن تماشای غرفه های رنگارنگ و بزرگ و کوچک در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب پای صحبت های ناشران اهل سنت بنشینید و ببینید که چه ظرفیت هایی برای وحدت در همین چند غرفه وجود دارد.

از میان غرفه هایی که امسال فقط برای 11 روز در شبستان مصلی جا خوش کرده اند، درحدود 10 غرفه به ناشران اهل سنت اختصاص دارد و اکثر این ناشران که از وضعیت برگزاری نمایشگاه راضی هستند، امید دارند تا وحدت میان اهل سنت و شیعیان نیز به بهترین شکل در بهار کتاب یعنی همین نمایشگاه خودنمایی کند.

از آنجا که جانمایی غرفه های ناشران بر اساس حروف الفباست، پس طبیعی است که غرفه های ناشران اهل سنت در گوشه و کنار شبستان مصلی پراکنده باشند و باید سراغ این غرفه ها را از اهل کتاب و نشربگیری و یا می توان در نوبت بایستی و از اطلاع رسانی نمایشگاه بخواهی تا بازدن کلید واژه هایی چند ناشر را به شما معرفی کند.

همه وظیفه داریم برای تحکیم ستون های وحدت در جامعه گام برداریم ولی چشمه هایی از بعضی ناشران اهل سنت در نمایشگاه کتاب تجلی بخش وحدت میان شیعیان و اهل سنت است. مثلا یکی از همین ناشران گفت که کتاب هایی از ائمه معصومین(ع) منتشر می کنیم.

یوسف یعقوبی مدیر انتشارات احسان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: در راستای وحدت شیعه و سنی کتاب هایی درباره امام علی(ع ، امام حسن (ع ) و سایر ائمه از دیدگاه اهل سنت چاپ کرده ایم.

نگاهی به پیشخوان این انتشارات انداختم ، کتاب های جالبی دیدم که سخنان یعقوبی را تایید می کرد و همانطور که چشمانم کتاب ها را دنبال می کرد، صدای مدیر انتشاراتی نگاهم را متوقف کرد.

یعقوبی گفت: کتابی به نام سیری در اندیشه امام علی (ع ) از فریدون اسلام نیا چاپ کرده ایم و یک جدول فقه تطبیقی به نام کتاب امام جعفر صادق (ع ) و دیدگاه های فقهی ایشان بر اساس منابع و دیدگاه اهل سنت داریم که این کتاب نوشته محمد ابوزهره و ترجمه سیدناصر طباطبایی است.

کتاب را برداشتم و چند برگی را گذرا مرور کردم تا این که به تقریظ آیت الله محمدعلی تسخیری و آیت الله سیدهادی خسروشاهی درباره اهمیت این کتاب و تاثیر آن رسیدم.

آنچه بیش از دیدگاه های این ناشر درباره ضرورت وحدت میان شیعه و سنی و راه های ایجاد وحدت برایم جالب بود، سخنانی بود که درباره زندگی خودش تعریف می کرد. او بیش از 30 است که در تهران زندگی می کند درحالی که متولد سنندج است.می گوید در تهران با شیعیانی کار می کند که گاهی از برادر به او نزدیکترند.

او در ابتدای سخنانش از این که در حین مصاحبه مجبور است کار مشتریان غرفه را هم راه بیاندازد، عذرخواهی کرد ، فردی مبادی آداب که حاضر به قطع این گفت وگو نبود بنابراین کار را به همکارش سپرد .

او این را هم گفت که نام دخترش را زینت نام نهاده است .

یعقوبی از فجایع آل سعود علیه مردم مظلوم و بی دفاع مردم یمن یاد کرد و گفت: قرآن از پیامبر اعظم(ص) به عنوان رحمتی برای همه جهانیان یاد می کند اما نتیجه عملکرد برخی مدعی اسلام باعث شده تا حضرت رسول به خوبی معرفی نشود در عین حال جهان اسلام با مشکلات بسیاری مواجه شود .

از یعقوبی درباره موضوع کتاب های انتشاراتش پرسیدم ، او گفت که در همه حوزه های مذهبی و حتی در باب ادبیات به ویژه رمان کتاب چاپ می کنند.

وی همچنین گفت: در ایران مذهب حنبلی و مالکی تقریبا نداریم و لذا کتاب های ما درباره حنفی و شافعی است ، به عنوان نمونه یکی از پرفروش ترین و بهترین کتاب های این انتشارات تفسیر نور نوشته مصطفی خرمدل است.

در لابلای صحبت هایمان یکی از مراجعین مطالبی را به زبان کردی به یعقوبی گفت و او به احترام من از دوستش خواست تا صحبت هایش را به زبان فارسی بیان کند.

وی که علی صارمی نام داشت و در رشته فقه و حقوق اسلامی دکتری گرفته به ازدحام جوانان در یکی از غرفه ها اشاره کرد و گفت: در این غرفه جوانان برای خرید کتاب رمان سرودست می شکنند ولی اگر ما هم برای انتقال مفاهیم دینی در قالب رمان تلاش می کردیم، وضعیت کتاب های دینی ما این گونه نبود.

از دلسوزی این کارشناس دینی برای انتقال مفاهیم دینی به جوانان لذت بردم و این که اعلام آمادگی کرد تا از انجام هر کاری برای ایجاد زمینه ای که مفاهیم دینی را بهتر بتوان به نسل جدید منتقل کرد، دریغ نورزد.

اکثر بازدیدکنندگان اهل سنت که از گوشه و کنار کشور به نمایشگاه کتاب قدم می گذارند، معمولا به سراغ همین انتشاراتی ها می روند. یک دانشجوی سنندجی که به همراه دوستانش در حال خریدن کتاب از غرفه احسان است، می گوید هر سال به این غرفه می آید.

از امیر احمدی که دوستانش را به این غرفه آورده بود، پرسیدم بیشتر چه کتاب هایی خریدی و او گفت: اکثرا کتاب های درسی را تهیه می کنیم ولی کتاب لولو و مرجان را هم خریدم که احادیث مشترک میان صحیح مسلم و صحیح بخاری را در خود جمع کرده است.

یکی از دوستان احمدی که کتاب امام شافعی و شاگردان مکتب بغداد و مصر نوشته علی آقاصالحی را در دست داشت، از افزایش قیمت ها در نمایشگاه امسال گله مند بود ولی البته تخفیف برخی غرفه ها را نباید نادیده گرفت که باعث شده تا مقداری از درد افزایش قیمت را التیام بخشد.

البته مدیر انتشارات احسان معتقد است حتی بن کتاب هم التیام بخش این قیمت ها نیست و با وجود این که دانشجویان بن کتاب هم دارند ولی به سختی کتاب می خرند.

حال و روز سایر غرفه های ناشران اهل سنت هم مانند همین غرفه احسان بود و اکثرا مشتریان خود را داشتند، هرچند سایر بازدیدکنندگان هم به این غرفه ها سرک می کشیدند و گاهی خرید هم می کردند.

همانطور که در راهروهای شبستان مصلی به دنبال غرفه های برادران اهل سنت بودم، لباس های چند خراسانی از دور توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کرد. این افراد چند طلبه از حوزه احناف خواف بودند که کتاب هایی برای کتابخانه حوزه خود خریداری کرده بودند.

حسین احمد شهیدی مزرعه شیخ استاد حوزه احناف و رییس کتابخانه این حوزه از گران شدن قیمت کتاب گفت و نایلون های پر از کتاب را نشان داد که به عنوان مشتی از خروار بود و افزود: این دو پلاستیک که 50 جلد کتاب هم نمی شود بالغ بر 330 هزار تومان شده است.

شهیدی گفت: جدیدترین کتاب های مورد نیاز را در ابتدا از ناشران اهل سنت تهیه می کنیم و بعد به سراغ سایر غرفه ها به ویژه غرفه های انتشارات علمی فرهنگی، امیرکبیر، سخن، اطلاعات، آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش های اسلامی این آستان می رویم.

به سراغ غرفه انتشارات آراس رفتم و با سعدی سجادی مدیر این انتشاراتی به گفت و گو نشستم. او اظهارنظر درباره میزان استقبال مردم و نحوه برگزاری نمایشگاه را زود دانست و آن را به چند روز دیگر موکول کرد.

این انتشاراتی که کتاب های اخلاقی، مذهبی و اجتماعی عرضه می کند، فقط در حوزه علوم قرآنی 10 عنوان کتاب عرضه کرده که رفع ابهام نص در قرآن نوشته ابراهیم زلمی، پژوهشی در قرآن و طب در قرآن از جمله این کتاب هاست و کتاب پرسش و پاسخ های آسان در فقه امام شافعی، فقه السنه که به بررسی احکام فقهی از دیدگاه حنبلی، شافعی، حنفی و مالکی می پردازد، از مهمترین کتاب های این انتشارات است.

وی که خود اهل سنندج است آماری از ناشران اهل سنت داد و گفت: درحدود 30 ناشر فعال اهل سنت در کشور داریم. البته تعداد ناشران بیشتر است. مثلا سنندج 50 ناشر دارد ولی همه ناشران فعال نیستند.

سجادی از انتخاب این انتشاراتی به عنوان ناشر نمونه برگزیده سال 93 در استان کردستان سخن گفت و از کتاب های بنیادهای ایمان و روش تربیتی اسلام با کاربردهای عملی آن نوشته محمد قطب، علما و دانشمندان کردستان در 200 سال اخیر از حیرت سجادی و همچنین کتاب مدارج السالکین کتابی اخلاقی و عرفانی از ابن الطیب جوزی با ترجمه محمدحسین احمدی تبار به عنوان پرفروش های این غرفه یاد کرد.

به دنبال سایر عوامل وحدت زا میان غرفه های بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب می گشتم که از انتشارات ایلاف سردرآوردم و در گفت و گو با مجید احمدی مدیر این انتشاراتی به گوهری ناب در این حوزه دست یافتم.

صحبت از لار و لارستان شد. از آمار اهل سنت و شیعیان لار پرسیدم که در یک کلام پاسخم را داد و گفت «کسی نمی پرسد چه کسی اینجا شیعه است و چه کسی سنی!» همه ما یعنی مردم بخش ها و روستاهای لار خود را مدیون بزرگ مردی به نام آیت الله آیت اللهی می دانیم.

به گفته وی آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی عامل وحدت شیعه و سنی در استان فارس است و مردی بود که شیعه و سنی از او به خوبی یاد کرده و بر او درود می فرستند و او از علمای برجسته این منطقه یعنی شهرستان های خنج، بخش عوض و بخش گراش بود که دو سال پیش فوت کرد.

محمد درفش نیز که در این غرفه فعالیت می کرد گفت: مرحوم آیت اللهی ارتباط بسیار خوبی با علمای بومی داشت و مشکلات و مسائل اختلافی را حل و فصل می کرد و هیچ گاه سخنی نمی گفت که باعث اختلاف میان اهل سنت و شیعیان شود.

وی که جانباز 35 درصد دفاع مقدس است و در سال 65 در جزیره مینو مجروح شده با لهجه لاری (اچومی) گفت: خدا را شکر می کنیم که متحد هستیم. همیشه از علما دعوت می کرد کنار هم باشند و هر ماه جلسه می گذاشت.

احمدی موضوع های عرضه شده در غرفه خود را در محور دینی، تربیتی، تفسیر، حدیث و دعا معرفی کرد و گفت: کتاب اربعین نبوی از محدثین قرن هفتم، تفسیر مبین (جزء های 29 و 30) از دیدگاه اهل سنت نوشته سیدمحمد صالح مهجور از مهمترین کتاب های این انتشارات بوده و البته جزءهای 26 تا 28 نیز در انتظار مجوز است.

وی از کتاب های پژوهش هایی نو در اعجاز قرآن نوشته عبدالعظیم ابراهیم محمد المطعنی با ترجمه سمیه آذر و معناشناسی و پیام کلمات قرآن نوشته عبدالجبار غواصی از پرفروشترین کتاب های این انتشارتی یاد کرد و گفت: از نویسنده های شیعه نیز کتاب داریم که نشانه شناسی نمایش در قرآن نوشته معصومه اسلامی، پدیده های جغرافیایی در کلام الهی تالیف فرید سید احمدی و تحلیلی بر تاریخ و گویش مردم اردکان فارس نوشته بهادر بهاءالدینی از جمله آنهاست.

سخن از چاپ کتاب و صدور مجوز شد که مدیر انتشارات ایلاف پرانتزی باز کرد و گفت: مسوولین از اهل سنت می خواهند که روی کتاب هایشان بنویسند (ویژه اهل سنت) ولی ما و سایر ناشران اهل سنت کتاب هایی منتشر می کنند که اختصاص به هیچ مذهب و فرقه ای ندارد.

وی از کتاب های ارزش مطالعه در زندگی، نسب رسول الله(ص) و کتاب های روانشناسی یا تربیتی که از سوی ایلاف منتشر شده به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: موضوع این کتاب ها اختصاص به اهل سنت ندارد و موضوع آن نیز فقه نیست که روی آن نوشته شود براساس منابع اهل سنت یا از دیدگاه اهل سنت.

احمدی همچنین گفت: ناشران اهل سنت بر اساس مجوزهای صادره از تهران بایستی بر روی کتاب های خود بنویسند «براساس منابع اهل سنت» یا «از دیدگاه اهل سنت» ولی آنان که از خراسان رضوی مجوز می گیرند، در ادامه عنوان کتاب باید «ویژه اهل سنت» را اضافه کنند و معتقدم این مسائل کمکی به وحدت نمی کند.

رسول تیموری مدیر غرفه انتشارات حافظ ابرو هم در این زمینه گفت: مسوولین می گویند این مساله یک قانون است ولی چرا این قانون فقط در خراسان اجرا می شود، در حالی که برخی کتاب ها مثل کیمیای سعادت امام محمد غزالی را هم شیعیان و هم اهل سنت منتشر می کنند ولی ما باید روی آن بنویسیم ویژه اهل سنت؟

از تیموری درباره وجه تسمیه حافظ ابرو پرسیدم که گفت: حافظ ابرو یک جغرافیدان و تاریخدان خوافی است و مدیر این انتشارات که اهل این شهر است که برای زنده نگه داشتن نام او این اسم را انتخاب کرده است و انتشارات میراث مکتوب نیز سه جلد از جغرافیای او را چاپ کرده است.

وی بیشترین کتاب های این غرفه را اخلاقی و درباره سیره پیامبر(ص) معرفی کرد و گفت: کتاب های محبوبترین انسان نوشته محمدابراهیم ساعدی رودی و نورالیقین از شیخ محمد خضری با ترجمه حسین تیموری از مهمترین کتاب ها در حوزه سیره رسول الله(ص) است.

مدیر غرفه انتشارات شیخ الاسلام احمدجام در میان سخنانش درخواستی را مطرح کرد و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت کتاب از مسوولان می خواهیم که یارانه کاغذ را دوباره برای ناشران برقرار کنند.

محمدقاسم سربوزی که بیشتر کتاب های فقه حنفی را در نمایشگاه کتاب عرضه می کند، از احمدجام به عنوان عارف نامی قرن هشتم هجری یاد کرد که در تربت جام بوده و مزارش نیز آنجاست.

وی که 10 سالی است در نمایشگاه شرکت می کند از کاهش 20 درصدی استقبال مردم و فروش کتاب سخن گفت و افزود: همه ساله روزهای پنج شنبه و جمعه جای سوزن انداختن نبود ولی امسال این گونه نیست. البته با توجه به وضعیت اقتصادی مردم معتقدم بازار کتاب خوب است.

شاید در مدت گفت و گو با این ناشر دهها بازدیدکننده مشغول تورق و گفت و گو بودند که به گفته سربوزی بیشتر مشتریان این غرفه را بازدیدکنندگان کرد، ترک، بلوچ، افغان و حتی تهرانی های شیعه تشکیل می دهد.

نگاهی به کتاب های مقابلش انداختم و از او خواست مهمترین کتاب هایش را معرفی کند و او از انوارالقرآن (شش جلدی) عبدالرئوف مخلص از مفسران معاصر، معارف القرآن (14جلدی) تالیف محمدشفیع عثمانی با ترجمه محمدیوسف حسین پور و همچنین ترجمه جدولی قرآن از عبدالله خاموش هروی یاد کرد و گفت: پرفروش ترین کتاب های ما را صحیح بخاری، صحیح مسلم و المنیر نوشته وهبه الزهیلی رییس دانشگاه دمشق با ترجمه عبدالرئوف مخلص تشکیل می دهد.

این غرفه نیز که بیشتر کتاب های فقهی و تاریخ اسلام را عرضه می کند در سال 78 یکی از چهار ناشر برگزیده شد و چند سال نیز در خراسان رضوی به عنوان ناشر نمونه و برتر معرفی شده است.

سربوزی با اعلام این مطلب از نمایشگاه دیماه سال گذشته در سنندج یاد کرد که به عنوان غرفه نمونه انتخاب شده و گفت:150 داستان از زندگی ابوبکر صدیق، مشاهیر الصحابه، وصایای امام ابوحنیفه، روش نماز بانوان و حجاب زن مسلمان اخلاق پزشکی از دیگر کتاب های این غرفه است.

غرفه های نمایشگاه کتاب در شبستان را یک به یک پشت سر گذاشتم و همزمان با غروب آفتاب، بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن را با ذهنی مشغول در این موضوع ترک کردم که چه ظرفیت های بزرگی در گوشه و کنار کشور وجود دارد و هر کدام می تواند عاملی برای وحدت قلب های مسلمانان شود.

همانطور که این عوامل وحدت بخش و عملکردهای صورت گرفته در سال های پس از پیروزی انقلاب را در ذهن مرور می کردم، به یاد ابتکارها و ریزبینی های رهبرم در این زمینه افتادم.

رهبر معظم انقلاب در سفری که سال 88 به کردستان داشتند، سیمای مرکز سنندج را موظف کردند تا اذان را بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی به صورت جداگانه پخش کند که این اقدام با استقبال وسیع مردم و روحانیون کردستان مواجه شد و شورای افتای علمای اهل سنت کردستان با انتشار اطلاعیه ای از موافقت رهبر معظم انقلاب با پخش اذان اهل سنت بر اساس فقه شافعی قدردانی کردند.

اگر دستور حضرت آیت الله خامنه ای برای پخش اذان بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی بازتابی در سطح ملی داشت ولی فتوای رهبر معظم انقلاب در حرام دانستن توهین به عایشه، همسر پیامبر اکرم(ص) و هر یک از نمادهای اسلامی اهل تسنن در سال 88 بسیاری از توطئه های دشمنان اسلام را برملا کرد و قلوب مسلمانان جهان را به هم نزدیک کرد و این اقدامات رهبر انقلاب که نمونه ای برای تقریب مذاهب به شمار می رود، درسی برای تمام پیروان مکتب رسول خدا و دین مبین اسلام است.

فراهنگ**1003**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 846 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار