سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 10:30

آغاز هفتمین روز نمایشگاه کتاب/ حضور ناشران شهرستانی در تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هفتمین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی در حالی دقایقی پیش فعالیت خود را در مصلی تهران آغاز کرد که حضور ناشران شهرستانی در این رویداد بزرگ فرهنگی جلوه خاصی به این نمایشگاه بخشیده است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا هر چند در طول سال نمایشگاه های متعدد کتاب در استان های مختلف کشور برپا می شود اما نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای ناشران شهرستانی یک رویداد بزرگ فرهنگی محسوب می شود که به اعتقاد آنان نباید این نمایشگاه را از دست داد.

آنان از راه های دور و نزدیک به مصلی تهران آمدند تا تازه ترین آثار خود را به نمایش بگذارند هر چند ممکن است در این راه دشواری هایی نیز متحمل شوند.

نبود سیستم مناسب توزیع، گرانی کاغذ، قیمت بالای کتاب و مواردی از این دست درد و دل ناشران شهرستانی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

ناشران استانی شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران معتقدند که در شهرستان ها به دلیل فقدان مراکز توزیع مناسب از یک سو ناشران برای اینکه آثار خود را به مخاطبان معرفی کنند دچار مشکل هستند و از سوی دیگر از آنجا که مخاطبان به دنبال کتاب های با قیمت پایین هستند تمایلی برای خرید کتاب های چاپ جدید ندارند.

این ناشران می گویند بخش دیگری از مشکلات به عدم تبلیغ مناسب کتاب ها باز می گردد، ناشران بزرگی که در تهران نمایندگی دارند برای پیدا کردن مخاطبان خود مشکلات کمتری دارند اما دیگر ناشران شهرستانی چون امکان تبلیغ و معرفی کتاب های خود به مخاطبان را ندارند از این غافله عقب هستند.

مسئول غرفه انتشارات دانشگاه شیراز و شهید باهنر کرمان که در نمایشگاه کتاب حضور یافته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت ناشران شهرستانی گفت: به دلیل گرانی کاغذ و عدم خرید کتاب اغلب ناشران با کندی برگشت سرمایه خود مواجه هستند.

فخرالدین قارلقی اظهار داشت: از جمله مشکلات ناشران دانشگاهی در شهرستان ها کاهش بودجه برای چاپ کتاب است و هر چند کتاب های دانشگاهی با قیمت کمتر از ناشران بخش خصوصی چاپ می شود اما مخاطبان استقبال کمتری از کتاب ها دارند.

وی با بیان اینکه مخاطبان همواره به دنبال کتاب های ارزان قیمت هستند یادآور شد: از آنجا که خرید کتاب در سبد هزینه خانواده ها قرار ندارد اغلب خانواده ها برای دانشجویان خود هزینه های جانبی بسیاری خرج می کنند اما به هنگام خرید کتاب های دانشگاهی ترجیح می دهند فرزندان آن ها از جزوه یا مقاله استفاده کنند.

مسئول غرفه انتشارات دانشگاه شیراز و شهید باهنر کرمان عدم وجود مراکز توزیع را از دیگر مشکلات ناشران شهرستانی عنوان کرد و گفت: همچنین فقدان اطلاع رسانی مناسب در زمینه چاپ کتاب های جدید باعث شده مخاطبان چندان اطلاعی از کتاب های جدید بازار نشر نداشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجا که سود چاپ کتاب برای ناشران بسیار اندک است عملا آن ها امکان تبلیغ کتاب خود در رسانه ها به ویژه صدا و سیما را ندارند.



** شکل گیری فرهنگ مطالعه از مدرسه

قارلقی بخش دیگری از مشکلات کتاب را نبود فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: فرهنگ کتابخوانی باید از مدارس و دوره ابتدایی آغاز شود تا بچه ها بتوانند نسبت به فرآیند تولید، چاپ و توزیع کتاب آشنایی لازم را پیدا کنند.

مسئول بخش جهاد دانشگاهی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کتاب های بسیاری در بازار نشر وجود دارد اما مخاطبان اغلب به سمت این کتاب ها نمی روند و تا زمانی که این کتاب ها در غالب کتاب های درسی ارائه نشود افراد تمایلی به مطالعه ندارند.

امیدی لاری ادامه داد: اکنون به دلیل وجود وسایل ارتباطی همچون اینترنت و شبکه های اجتماعی مردم کمتر تمایل دارند کتاب بخوانند زیرا در کوتاه ترین زمان و با مطالب کوتاه می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی مشهد از آنجا که کتاب هایی با موضوعات تخصصی کشاورزی منتشر می کند همواره با مشکل مخاطب مواجه است زیرا برای تحقیق و پژوهش افراد کمتری به سمت این کتاب ها می آیند که شاید یکی از دلایل آن رونق نداشتن بخش تولید در کشاورزی باشد.

وی همچنین در ادامه از فضای نامناسبی که برای ناشران استانی در نمایشگاه کتاب اختصاص یافته گله کرد و گفت: به دلیل فضای نامناسب و خارج از شبستان اصلی، اغلب گرد و خاک روی کتاب ها می نشیند از این رو با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 16 اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده تا 26 اردیبهشت ماه جاری پذیرای بازدیدکنندگان است.

فراهنگ ** 1883 ** د . ت** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 776 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار