سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 09:45

در تلی از کلمات شکسته

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه قانون نوشت: اگرازارتفاع هزارمتر ازنمایشگاه کتاب فیلم بگیری از یک صبح تاشب و بعد با دورتند به نمایش بگذاری،حاصل کار قابی کوچک شده از ازدحام است.بازتولید فضای شلوغ شهری، راهروهایی در میان غرفه های کتابفروشی و ذراتی که به سرعت در میان این غرفه ها درحرکتند،دربرابرغرفه ای می ایستند واز محوطه خارج می شوند،چیزی می خورند و می نوشندوبعد بازمی گردند وبه حرکت نسبتا کورومتلاطم ازدحام بازمی گردند.
در ادامه این مطلب که روز سه شنبه در روزنامه قانون منتشر شد، می خوانید: ازجهت به خود کشاندن جمعیت،می توان مدعی شد که نمایشگاه مکان هندسیِ علاقه ای هنوز زنده به مطالعه است.

این حرف را باید البته فارغ از مسئله سانسور و ممیزیِ کتاب ها زد، فارغ از این که بسیاری برای مطالعه خود طرح و نقشه ای ندارند.

با عنایت به این نکته دوم شاید بتوان نمایشگاه را فضایی برای پرسه زدن هم در نظر گرفت. پرسه زدنی بی هدف ونابینا درمیان کتاب ها،کتاب گردی با دوستان، به همان سیاق که سوژه مدرن درمیان پاساژهاوویترین های مغازه ها پرسه می زند تا تنهایی خود را فراموش کند،تاهویتی از دست شده را از گم شدن درهویتی جمعی برای خود دست و پا کند.

از این جهت، نمایشگاه کتاب فضایی مدرن و شهری است. فضایی که البته چشمی بزرگ آن را می پاید،چشمی به بزرگی خود نمایشگاه.

اما آنچه که چشم آدم ها در نمایشگاه، چشم آدم ها در ساحت فردی شان می بیند، چیست؟ اولین چیزی که معمولا هر آدم کتابخوانی، هر آدمی که ساعاتی طولانی از زندگی اش را کتاب به دست سپری کرده است و ارزش طاق زدن عزلت و کتاب را با حضور در محافل دریافته است، این است که در نمایشگاه بخشی از حضور از دست رفته زندگی اش را بازمی یابد.

مکان هایی همچون نمایشگاه و کتابفروشی پیشاپیش برای فرد بازدید کننده نوستالژیک اند. گویی که تو خاطره از دست رفته میل ات را به کتاب، خاطره از دست شده روزگار سپری شده ات را با کتاب درآن مکان باز می یابی.

نمایشگاه کتاب شکل عینی شده بخش بزرگی از زندگی کتابخوان هاست. محل زنده شدن و جسمیت یافتن خاطره تو از کتاب، گویی کسی،کسانی از گذشته به سمت تو در حرکتند.

وقتی در میان غرفه ها قدم می زنی،وقتی که ازدحام تو را باخودش به هرسو می کشد،وقتی برکتاب ها دست می کشی،وقتی بخشی از آنچه را که می جویی درمیان کتاب ها نمی یابی با خودت فکر می کنی اینجا، نمایشگاه، حیات ذهنی من است که به ماده بدل شده است. درنمایشگاه کتاب صدای نویسندگان مختلف از دالان های تاریخ، از رنسانس تا امروز، از یونان باستان تا رنسانس، از زمان مولوی تا نیما و هدایت، از زمان هدایت تا شاعران و داستان نویسان همدوره ات به گوش می رسد.

همنوایی اعجاب انگیز تاریخ ادبیات و اندیشه و علوم، صدای کرکننده اعصار در همهمه حاضران می پیچد و تو را با خود دور می کند، هرچند در این میان صداهایی هم هستند که شنیده نمی شوند.

منبع: روزنامه قانون

اول ** 1346

اطلاعات تکميلي

خواندن 1032 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار