سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 02:16

بیش از 75 درصد کتابخانه ها مراجعه کننده ندارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اعلام اینکه بیش از 75 درصد کتابخانه ها بدون مراجعه کننده است، گفت: در کتابخانه های عمومی، در محلی که کتاب کودک مورد نیاز است، به دلیل انتخاب نادرست، کتاب تخصصی ارسال شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علیرضا مختارپور شامگاه دوشنبه در هم اندیشی اساتید و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: انبار کتابخانه عمومی هنوز پر است از کتابهایی که بر اساس انتخاب نادرست تهیه شده است و هیچ ناشری هم حاضر نیست که کتابهایش را پس بگیرد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص مشکلات این نهاد ادامه داد که نهاد در گذشته با تاسیس شرکت انتشاراتی به جای انجام کار اصلی رقیب ناشران شده بود که ما در مدیریت جدید جلوی این کار را گرفتیم.

مختارپور گفت: بیش از 75 درصد کتابخانه ها مراجعه کننده ندارند و بیشتر مراجعه کنندگان نیز کسانی هستند که کتابخانه ها را برای شرکت در کنکور دانشگاه تبدیل به قرائت خانه کرده اند.

وی گفت: کنکور خوان های ما شکایت دارند که چرا بخش کودک را گسترش داده ایم ، بچه ها سرو صدا می کنند و مانع درس خواندن ما می شوند، در صورتی که کتاب خواندن کودکان در کتابخانه ها برای ما اولویت دارد تا آنهایی که خود را برای کنکور آماده می کنند.

مختارپور با اشاره به این که کتابخانه های عمومی وارد کارهای غیر تخصصی و غیر مرتبط شده اند، تصریح کرد: نگهداری نسخ خطی ارتباطی با کتابخانه های عمومی ندارد و هزینه های سنگینی برای نگهداری آنها پرداخته می شود در صورتی که می بایست این نسخ در کتابخانه ملی نگهداری شود که از امکانات نگهداری آنها برخوردار است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نمایه سازی را از دیگر کارهای غیر مرتبط با این نهاد خواند و تاکید کرد: ما نباید ناشر باشیم، نباید در حوزه های غیر مرتبط وارد شویم.

مختارپور گفت: در سه ماهه آخر سال 93 از 130 ناشر کتاب هایی را تهیه کردیم و اسامی همه آنها را هم در سایت گذاشتیم.

وی گفت: 356 کتابخانه نیمه کاره داریم که از 5 تا 75 درصد پیشرفت داشته اند و از پانزده سال پیش تاکنون رها شده اند.

وی افزود: این پیشرفت ها نیز بدلیل گذشت زمان، تبدیل به پس رفت شده اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: برای تبدیل کردن این نهاد به نهادی شفاف و پاسخگو به استاد فن نیاز داریم.

وی تصریح کرد: خود را مقید و ملزم می دانیم که از نظر اساتید استفاده کنیم و نهاد کتابخانه ها را ارتقا دهیم.

در بخش دیگری از این نشست محمد الهیاری فومنی معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز گفت: مطابق قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور، نهاد کتابخانه های عمومی کشور متولی تاسیس، ساخت، تجهیز و بازسازی، توسعه، مدیریت نظارت و سایر امور کتابخانه های عمومی در سراسر کشور است.

الهیاری فومنی ادامه داد: برای تجهیز و روزآمد سازی بخش مرجع کتابخانه های عمومی در کشور، هر ساله فهرست کتاب های مرجع با توجه به آثار جدید منتشر شده در بازار نشر، روزآمد سازی می شود.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی درباره منابع رقومی (دیجیتال) نیز گفت: کتابخانه دیجیتال به عنوان یکی از کتابخانه های عمومی برای اعضا قابل دسترس و استفاده است و تامین منابع آن نیز تابع مقررات کشوری است.

الهیاری با اشاره به این که یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی کتابخانه ها، نشریات و مطبوعات هستند، گفت: در این حوزه علاوه بر معیارهای انتخاب، ملاک های تخصصی در به گزینی میان نشریات و نیز رعایت صرفه کتابخانه های عمومی کشور مد نظر هستند.

در نخستین جلسه از این سلسله نشست ها که 14 دی ماه سال گذشته برگزار شد، با توجه به عمومی بودن مباحث، نزدیک به هشتاد عضو هیات علمی، استاد و پژوهشگر رشته کتابداری از سراسر کشور حضور داشتند.

بازنگری در سیاست مجموعه سازی کتابخانه های عمومی و توجه به تنوع منطقه، قومیت و زبان در خرید منابع، به کارگیری نیروی متخصص در پست های مدیریتی نهاد، توجه به تولید و ارایه محتوای دیجیتالی مبتنی بر ساختارهای جدید، تدوین استاندارد در حوزه کتابخانه های عمومی، ارتقای وضعیت کتابدار و کتابداری، ارتقای سطح خدمات کتابخانه ها همگام با نیازهای جامعه، ایجاد انگیزه و نشاط در نیروی انسانی و... برخی از مباحث مطرح شده در نخستین نشست بود.

برگزاری دومین نشست هم اندیشی اساتید و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور همزمان با ایام برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ویژگی های قابل توجه این نشست بود.

در این نشست که دوشنبه شب 21 اردیبهشت ماه 94 در هتل انقلاب تهران برگزار شد، گزارش عملکرد نهاد در دوره جدید ارایه و موضوع مجموعه سازی در کتابخانه های عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیرکل، معاونین و مدیران کل ستادی نهاد، اساتید و اعضای هیات علمی رشته کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسی) دانشگاه های سراسر کشور از حاضرین این نشست بودند.

فراهنگ**1497**1751

اطلاعات تکميلي

خواندن 904 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار