دوشنبه, 21 ارديبهشت 1394 ساعت 12:46

ماهیت اصلی معماری قلعه های ایرانی در قلعه ها و دژها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نویسنده فرانسوی کتاب «قلعه ها و دژها» گفت: برای آشنایی دانشجویان رشته باستان شناسی، عکس هایی جهت نشان دادن ماهیت اصلی معماری قلعه ها و دژهای ایرانی در این کتاب گنجاندم تا توجه دانشجویان به این گروه از بناها را جلب کند.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی، نشست بررسی کتاب قلعه ها و دژها نوشته ژان کلود ووآزن با حضور نویسنده، بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و ایرج معینی استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی عصر یکشنبه20 اردیبهشت در تالار گفتگوی نمایشگاه برگزار شد.

ووآزن در ابتدای این نشست اظهار کرد: هنگامی که برای اولین بار در جاده های ایران حرکت کردم متوجه بناهای قدیمی ایرانی شدم و توانستم 90 هزار کیلومتر در جاده های ایران به جز استان سیستان و بلوچستان را بگردم.

وی افزود: هدف من از نوشتن این کتاب مطرح کردن دو نکته بود: اول اینکه تنوع مناظر کشور ایران را به توریست ها و گردشگران نشان دهم. ضمن اینکه برای آشنایی دانشجویان رشته باستان شناسی عکس هایی را در این کتاب گنجاندم که ماهیت اصلی معماری قله ها و دژهای ایرانی را نشان دهد و توجه دانشجویان به این گروه از بناها را جلب کند.

بر اساس گزارش ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، این نویسنده فرانسوی ادامه داد: کتاب قلعه ها و دژها، دایره المعارف نظامیِ معماریِ ایرانی نیست، اما امیدوارم این کار را بتوانم در آینده انجام بدهم. من نگارش این کتاب را با آگاهی قبلی از کشف قلعه های ایرانی انجام دادم و برای این منظور آنچه که مسافران اروپایی از سفر به ایران در 400 سال گذشته نوشته بودند، را خواندم.

ووآزن بیان کرد: زمین شناسی ایران به طور مشخص توضیح می دهد که گِل برای ساخت بنا در صحرا و سنگ برای استفاده در کوهستان به کار می رود. در ساخت بناهای ایرانی از دو هزار سال قبل به طور همزمان از سنگ و گل هم استفاده می شد.

نامور مطلق دیگر سخنران این نشست گفت: امیدوارم دوباره شاهد نگارش کارهایی قابل تقدیر از نویسنده های غربی مانند هانری کوربن درباره ایران، باشیم. زیرا این آثار از نگاه افراد غیرایرانی نوشته شده و به همین دلیل نکاتی دیده شده اند که ما آن را ندیده ایم. البته عکس این قضیه درباره نویسندگان ایرانی هم صادق است.

وی با طرح این سوال که چرا ایرانی ها قلعه ساز شده اند، گفت: ایران محل تلاقی شرق و غرب بوده و به همین دلیل ممالک شرقی و کشورهای غربی هنگام هجوم به اولین مکانی که می رسیدند ایران بود به همین علت ایرانی ها برای صیانت از خود به بهترین دژسازان منطقه تبدیل شدند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این کتاب دارای محاسن مختلفی است از جمله اینکه برای اولین بار کتابی درباره قلعه ها و دژهای ایرانی به نگارش درآمده ضمن اینکه این اثر مصور است و شامل تصاویری از قلعه هایی در حال از بین رفتن است. ووآزن با نگاه تخصصی به قلعه ها این اثر را خلق کرده و طبقه بندی جغرافیایی خوبی در تهیه آن داشته است.

در ادامه این نشست ایرج معینی با بیان اینکه این اثر نوعی دایره المعارف درباره دژهای ایرانی محسوب می شود، گفت: از دهه 50 شمسی به این طرف نوعی بدبینی از کشورهای غربی نسبت به ایران رواج پیدا کرد که این تفکر شاید به دلیل نگاهی سیاسی باشد و جای این سوال است که چرا شخصی که در ایران زندگی نکرده می تواند درباره این کشور کتاب بنویسد.

وی افزود: جنبه دایره المعارف و کاتالوگی بودن این کتاب بر جنبه تحلیلی آن غالب است. بهتر این بود که در این اثر، اطلاعات کاتالوگی ما را به خوانش دوره ای، دسته بندی گونه شناختی و خوانش سیاسی برساند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) دایر است.

فراهنگ **9187**1027

اطلاعات تکميلي

خواندن 958 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار