دوشنبه, 21 ارديبهشت 1394 ساعت 09:45

حل مشکل ناشران داخلی؛ پیش نیاز تحقق شعار نمایشگاه - داریوش ارجمند*

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اگر متولیان به دنبال تحقق شعار نمایشگاه کتاب امسال هستند باید قبل از هر اقدامی به تقویت نشر داخلی بپردازند. اهالی قلم در سال های گذشته شرایط خوبی را پشت سر نگذاشته اند. متأسفانه مشکلات بسیاری به لطف این سال ها پیش روی نویسندگان قرار گرفته است.
از همین رو باز هم خطاب به مسوولان فرهنگی کشور می گویم که اگر به دنبال تحقق شعار 'خواندن، گفت و گو با جهان' هستید باید در مرحله نخست تسهیلاتی برای فعالان عرصه نشر در کشور خودمان فراهم کنید. اگر این اتفاق رخ داد آن وقت می توان دست به بررسی زد و راهکارهای لازم برای جذب اهالی کتاب از کشورهای دیگر به کشور خودمان را اندیشید و بعد هم به کار بست.

شما پای گفته های ناشران که بنشینید اغلب آنان از مشکلات و زیان های متعدد اقتصادی می گویند که در این راه با آن روبه رو هستند. محدودیت هایی که طی سال ها جلوی دست و پای فعالان عرصه کتاب را گرفته بردارید تا آنان بتوانند با قدرت هر چه تمام تر و با انگیزه بیشتر به ارتقای صنعت نشر کشورمان بپردازند.

تا زمانی که ممیزی آن هم به بهانه هایی غیر معقول، کتاب را گرفتار خود کرده باشد در عرصه نشر همچنان با همین مشکلات روبه رو خواهیم بود. البته در شرایط فعلی قدری فضا بهتر شده اما با وجود این باید توجه داشت که لزوم وجود آزادی برای فعالیت نویسندگان و مترجمان همچون لزوم وجود آب برای ادامه حیات ماهی است؛ باید اهالی قلم را آزاد گذاشت تا کتاب به بهترین جایگاه خود دست پیدا کند.

معتقدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران اتفاق بسیار خوبی است که از سال ها قبل شاهد برگزاری آن هستیم. حضور و بازدید از نمایشگاه کتاب به دسترسی سهل مردم به تازه های نشر منجر می شود و این مسأله قابل تقدیر است. البته خود نمایشگاه به تنهایی اتفاق خاصی را رقم نمی زند بلکه این مردم هستند که به آن شور و نشاط بخشیده و در برگزاری هر چه بهتر این رویداد علمی- فرهنگی کمک می کنند.

در این میان از مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب می خواهم که تلاش بیشتری در جهت فراهم کردن ملزومات آسایش مردم برای حضور در نمایشگاه کتاب داشته باشند. باید از طریق برگزاری چنین جشنواره هایی دسترسی مردم به کتاب را راحت تر کرد. در یکی- دو سال اخیر نحوه برگزاری نمایشگاه با شرایط بهتری روبه رو شده و بخشی از مشکلات پیشین آن حل شده است، اما همچنان باید تلاش کرد.

* هنرمند

منبع: روزنامه ایران 21/02/1394

اطلاعات تکميلي

خواندن 964 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار