یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 20:33

نشست مشترک اعضای کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از کتابخانه ملی نشست مشترکی با صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نشست مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی با رئیس و معاونین و مشاورین سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این نشست صالحی امیری ضمن معرفی فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بر شمردن محورهای اصلی فعالیت سازمان از جمله: توسعه تعاملات فرهنگی، ارتقاء جایگاه بین‌الملل، تحول و توسعه منابع دیجیتال، توسعه منابع خطی و نادر و ...، به توضیحاتی در این زمینه ها پرداخت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به وجود برخی کاستی ها و مشکلات در حوزه های یاد شده، فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی را بر پایه منافع فرهنگی و بلند مدت کشور دانست و افزود: مهمترین نکته قابل ذکر، نبود سیاست گذاری واحد در حوزه کتاب و کتابخانه است و ما نیازمند این هستیم که در تمام زمینه های مرتبط با کتاب اعمال سلیقه های مختلف متوقف شود.

وی تدوین ساختار و تشکیلات و نظارت در این حوزه را لازم دانست و تصریح کرد: برنامه هایی از طرف سازمان ما تدوین و آماده شده است که نیازمند نیروی انسانی کار آمد و تامین هزینه های مربوطه است.    

صالحی امیری در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد تا با مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی بتوان بیش از پیش در راه اعتلای فرهنگ و میراث مکتوب این مرز و بوم گام برداشت.

حجت الاسلام نصراله پژمان فر نماینده خراسان رضوی و عضو کمسیون فرهنگی در ادامه این نشست گفت: متاسفانه امروز کتاب از سبد مردم خارج شده وبا توجه به تغییرات فرهنگی که در جامعه در حال رخ دادن است ضروری است که کتاب را به زندگی مردم بازگردانیم.

نماینده خرسان رضوی ادامه داد: ما با پیشینه درخشان در صنعت چاپ باید به جایگاهمان در شرایط کنونی رجوع کنیم که متاسفانه جایگاهمان را از دست دادیم و باید آن را جبران کنیم. به همین دلیل ضروری است که در برنامه ششم پیش بینی هایی درباره قیمت کتاب، خرید کتاب و دیجیتالی شدن منابع صورت گیرد و خلاهای قانونی آن برطرف شود.

بیژن نوباره وطن از اعضای کمسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: باید کتابخوانی از سنین پائین و از کودکستان آغاز شود. در کشورهای پیشرفته برنامه ریزی می کنند و به این ترتیب کودکان را علاقه مند می سازند. ما در کمسیون فرهنگی بسیار در این باره صحبت می کنیم. باید نیاز احساس شود اما متاسفانه در این زمینه حساسیتی وجو ندارد.

نماینده تهران در ادامه افزود: باید زیرساختهای اساسی تهیه و تدوین کرد و یکی از نهادهایی که می تواند در این زمینه وارد عمل شود شهرداری است. اما قبل از هر چیز باید متولی این امر مشخص شود.

این عضو کمسیون فرهنگی و نماینده تهران ضمن ارائه پیشنهاداتی گفت: باید نهادی با مشارکت مجلس تشکیل و فعالیت آن تعریف شود. تا بتوانیم از موازی کاری جلوگیری کنیم و در نهایت بتوان آن را در قالب لایحه به دولت ارائه داد.

در ادامه این نشست مشترک، جمشید جعفر پور نماینده فارس و عضو کمسیون فرهنگی گفت: باید نگاه فرهنگی و توجه به فرهنگ را در دولت ها تقویت کنیم. چون اکنون همدلی و همدردی بیشتری نسبت به گذشته درباره مسائل فرهنگی وجود دارد.

این عضو عضو کمسیون فرهنگی در ادامه افزود: امروز بحث شورای عالی فرهنگی مطرح است. بیش ازآنکه کتابخانه ملی جایگاهی باشد برای رفع نیاز کتابخوانی جامعه، آبرو و پیشانی نظام در بعد فرهنگی و بین المللی است.

حجت الاسلام مفید کیائی نژاد عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و نماینده استان البرز در ادامه جلسه ضمن ابراز تاسف از کمبود سرانه مطالعه در کشور گفت: متاسفانه نوعی بی رغبتی در کل کشور نسبت به این موضوع وجود دارد و باید فکری جدی درباره معضل مطالعه در کشور کرد.

آیت الله آشتیانی عراقی نماینده قم و عضو کمیسیون فرهنگی در بخش دیگری از این جلسه افزود: لازم است که جایگاه متفکران در حوزه های ادب و فرهنگ و میزان بهره مندی آن ها از کتاب و کتابخانه بررسی شود چرا که در گذشته آنها با کمترین امکانات آثاری را خلق کردند که همچنان زبانزد همه است.

حجت الاسلام سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به وجود کاستی ها در عرصه کتاب و کتابخانه گفت شنیدن این مشکلات ناراحت کننده و نگران کننده است ،بنابراین ضروری است که هر چه سریعتر برای رفع این مشکلات اقدام کنیم.

98515555

حجت الاسلام احمد سالک نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی و نماینده اصفهان ، در ادامه نشست با اشاره به این موضوع که کتاب عنصر بسیار تاثیر گذار در زندگی انسان است گفت: با مطالعه کتاب های تاریخی باید از آنها عبرت گرفت. کشور ما مملو از رجال، شعرا و ادیبان است و بی تردید یکی از رسالت های کتابخانه ملی احیای اندیشه های بزرگان در حوزه کتاب و فرهنگ است.

وی افزود: باید خروجی و ثمره استفاده از امکانات کتابخانه ملی ساختن انسان باشد.

وی تصریح کرد: آثار مفید بودن مطالعه و تحقیق و تفحص باید ملموس باشد، همان گونه که حضرت امام ( ره) در ترکیه و ایام تبعید تحریر الوسیله را به رشته تحریر در آوردند و مرحوم مجلسی با بررسی کتاب های فراوان 120 جلد کتاب از خود بر جای گذاشت.

وی در پایان سخنان خود ضمن بر شمردن راه کارهایی برای حل مشکلات و موانع موجود در راه رسیدن به استانداردهای کتاب و کتابخوانی ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همراهی بیشتر دولت و مجلس در این خصوص مشکلات برطرف گردد.

شایان ذکر است سالک از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری و مساعدت برای تقویت کتاب، کتابخانه ونهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و مواردی از این دست را اعلام می دارد.

شایان ذکر است در این نشست مشترک سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تعدادی از معاونین و مشاورین سازمان، احمد صالح کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده اصفهان، بیژن نوباوه وطن نایب رئیس دوم و نماینده تهران، حجت الاسلام سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده استان گلستان، حجت الاسلام احمد سالک نایب رئیس اول و عضو کمیسیون فرهنگی، آیت الله آشتیانی عراقی نماینده قم، لاله افتخاری دبیر دوم و نماینده تهران، جمشید جعفر پور از اعضا کمیسیون فرهنگی و نماینده فارس، حجت الاسلام نصراله پژمان فر نماینده خراسان رضوی از اعضا کمیسیون و همچنین حجت الاسلام مفید کیائی نژاد نماینده استان البرز حضور داشتند.

لازم به توضیح است، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی .است که برای انجام وظایف محوله در حوزه فرهنگ و هنر، صدا و سیما، جوانان ، زنان و خانواده تشکیل می‌گردد .

اطلاعات تکميلي

خواندن 1099 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار