شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 16:45

نگاه راهبردی کتابخانه های عمومی به حوزه کودک و نوجوان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون نهاد کتابخانه های عمومی در نشست بررسی عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی در حوزه کتاب کودک و نوجوان اظهار کرد: با توجه به اهمیت ویژه ترویج کتابخوانی در میان کودکان، نگاه راهبردی این نهاد در حوزه کودک و نوجوان است و به آن اهمیت ویژه ای داده می شود.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، محمد اللهیاری فومنی دراین نشست در سرای اهل قلم کودک و نوجوان ، گفت: بالغ بر سه هزار و 200 کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می کنند که این تعداد یا نهادی هستند یا به صورت مشارکتی اداره می شوند. از این تعداد یک هزار و 200 کتابخانه بخش مستقل کودک و نوجوان دارد. همچنین بیش از 800 کتابخانه در نقاط روستایی مستقر شده اند. از حیث نیروی انسانی و ابنیه نیز نهاد کتابخانه ها جزو سازمان هایی است که دارای یک شبکه مویرگی ارتباط با مردم است.

وی افزود: یکی از اتفاقات مثبت که در نهاد کتابخانه های عمومی دنبال می شود، ایجاد ارتباط با مدارس است که از این طریق کتابداران را به میان دانش آموزان می فرستیم تا آنها به دانش آموزان در موضوع کتاب مشاوره دهند. در حقیقت نگاه راهبردی ما در نهاد در حوزه کودک و نوجوان متمرکز است.

اللهیاری با بیان اینکه شبکه سراسری ارتباطی نهادکتابخانه ها با عنوان شبکه سامان در روزهای آینده رونمایی می شود، اظهار کرد: این طرح یک شبکه امانت گیری سراسری محسوب می شود و دارای امکانات منحصر به فردی است. کشورهای همسایه هم به دنبال پیاده کردن این طرح در کشورهای خود هستند.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی ادامه داد: برای اینکه کتابدار را صرفاً از یک عنصر امانت دهنده و تحویل گیرنده خارج کنیم. از سال گذشته دوره های آموزشی برای آنها برگزار کرده ایم که یکی از این دوره ها، دوره قصه گویی است.

علی رمضانی، مدیرکل تامین نهاد کتابخانه های عمومی نیز در این نشست عنوان کرد: بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی به طور مستمر نیازمند توجه است. این حوزه راهبردی برای نهاد از این جهت حایز اهمیت است که عادت به مطالعه از سنین کودکی در افراد ایجاد می شود.

وی با اشاره به محدودیت های نهاد کتابخانه ها در تامین کتاب ویژه کودک و نوجوان افزود: در حوزه کودک و نوجوان ناشران بسیاری فعالیت می کنند که رصدکردن تمام آنها توان ویژه ای نیاز دارد. در وهله نخست محدودیت های مالی نهاد ما را مجبور می کند که از بین کتاب های منتشر شده ناشران دست به انتخاب بزنیم. از سوی دیگر مخازن کتابخانه ها محدودیت دارد. بنابراین طبیعی است که با توجه به این محدودیت های دست به انتخاب بزنیم. با این حال خرید منابع ویژه کودک و نوجوان همواره در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی است.

رمضانی اظهار کرد: اطلاع از تازه های نشر کودک و نوجوان از چند طریق صورت می گیرد. ابتدا ناشران کودک و نوجوان آثار چاپ نخست خود را به ما معرفی می کنند. البته اگر ناشرانی در این حوزه نتوانند آثارشان را به نهاد کتابخانه های عمومی برسانند. راه های دیگری نیز برای اطلاع یافتن از آنها وجود دارد. در مرحله بعد کارشناسان و کتابداران شهرستانی آثار ناشران شهرستان خود را رصد و به ما اطلاع می دهند. همچنین شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه کتاب استان ها راه دیگر انتخاب کتاب برای کتابخانه هاست.

فراهنگ **7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1052 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار