شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 16:00

نمایشگاه کتاب تهران بهترین فرصت برای حضور فرهنگی رسمی مکزیک در ایران است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'اولیسس کانچولا' سفیر مکزیک در تهران، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را بهترین فرصت برای به رسمیت شناخته شدن حضور کشورش در عرصه فرهنگی ایران دانست و حضور 'آئورلیو آسیاین' شاعر و نویسنده برجسته این کشور در تهران را بزرگ ترین دستاورد مکزیک در این خصوص توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، 'اولیسس کانچولا گوتییرز' (Ulises Canchola Gutierrez) سفیر جدید مکزیک در تهران، طی نشستی که با عنوان 'مکزیک و نشر جهانی' (Mexico and the Global Publication)، صبح امروز، شنبه 19 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد، تاکید کرد:

'هیچ فرصتی بهتر از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای به رسمیت شناختن مکزیک در برنامه های فرهنگی ایران، نبود.'

این مقام مکزیکی از مقامات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به خصوص 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به خاطر تخصیص امکانات مطلوب به غرفه مکزیک قدردانی کرد و ضمن تشکر از 'امیر مسعود شهرام نیا' قائم مقام نمایشگاه کتاب امسال افزود:

'مکزیک با 8 موسسه خصوصی و دولتی برجسته خود در نمایشگاه امسال شرکت کرده است. هر سال دو نمایشگاه بین المللی کتاب در شهرهای 'مکزیکو سیتی' (پایتخت این کشور) و 'گوادالاخارا' (دومین کلان شهر مکزیک بعد از مکزیکوسیتی و نهمین کلان شهر بزرگ در آمریکای لاتین) برگزار می شود و ما امیدواریم که ایران در نمایشگاه های آتی کتاب مکزیک حضور جدی تری داشته باشد.'

نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا (Guadalajara International Book Fair) در سال جاری میلادی، 28 نوامبر تا 5 دسامبر (7 تا 14 آذر ماه) برگزار خواهد شد.

چهره برجسته فرهنگی این نشست 'آئورلیو آسیاین' (Aurelio Asiain) شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم برجسته مکزیکی بود که کتاب ها و مقالات متعددی به رشته تحریر در آورده است و قریب به 500 مقاله از وی در نشریات کشورهای حوزه آمریکای لاتین منتشر شده است. آخرین کتاب وی 'ماه روی چمن' نام دارد که ترجمه 50 قطعه شعر ژاپنی به زبان اسپانیایی است. وی استاد دانشگاه است و رایزن فرهنگی سابق مکزیک در ژاپن بوده است. یکی از مجموعه اشعار وی با نام 'جمهوری باد' نیز برنده یکی از جوایز معتبر بین المللی شده است.

کانچولا درباره حضور این ادیب و محقق مکزیکی در نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت:

'حضور آسیاین در تهران بزرگ ترین دستاورد مکزیک در نمایشگاه کتاب تهران و افتخار بزرگی برای ماست.'

هشت دانشگاه مکزیک با بیش از 280 عنوان کتاب به عنوان نماینده نشر این کشور آمریکای لاتین در نمایشگاه امسال تهران حضور دارند که عمده موضوعات آنها هنر و ادبیات، علوم اجتماعی و توسعه و فناوری است.

ایران و مکزیک روابط اقتصادی و سیاسی مطلوبی دارند و در مهر ماه سال گذشته، 'هفته فیلم مکزیک' به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور با حضور اولیسس کانچولا و مقامات فرهنگی کشورمان در کاخ ملت مجموعه سعد آباد در تهران برگزار شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سه شنبه 15 اردیبهشت ماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین 'حسن روحانی' رییس جمهوری، 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مهمانان داخلی و خارجی گشایش یافت.

در نمایشگاه امسال برنامه های جدیدی برای معرفی برخی از کشورهای خارجی شرکت کننده تدارک دیده شده است که 'روز کشورها' یکی از آنهاست. در این روزها، رایزن های فرهنگی کشورهای موسوم به آن روز حاضر خواهند شد.

امسال کشور عمان مهمان ویژه نمایشگاه است و کشورهای ایتالیا، مکزیک، فرانسه، تاجیکستان، افغانستان، لهستان، گرجستان و کشورهای آفریقایی نیز روز مخصوص به خود را دارند. برنامه 'یک روز و یک زبان' نیز از ویژه برنامه هایی است که در همین راستا به صورت روزانه برگزار می شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» در مصلی امام خمینی (ره) برپاست. در این نمایشگاه، بیش از 2800 ناشر خارجی از 65 کشور با با 165 هزار کتاب شرکت کرده اند و آثار خود را در نزدیک به 130 غرفه به علاقه مندان عرضه می کنند. در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

اروپام**9330

اطلاعات تکميلي

خواندن 1283 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار