شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 15:00

عهدنامه حضرت علی (ع) با نصرانی ها منشوری بین المللی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی گفت: عهدنامه تاریخی میان حضرت علی (ع) و نصرانی ها که اجداد آشوری ها محسوب می شوند یک منشور بین المللی است .
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، توناتن بت کلیا در نشست تخصصی سرای اقوام نمایشگاه کتاب با موضوع بررسی وضعیت نشر اقلیت های دینی در قبل و بعداز انقلاب گفت : عهدنامه حضرت علی با نصرانی ها به زبان فارسی ترجمه شده و در موزه چهل ستون اصفهان نگهداری می شود. از این عهدنامه می توان به عنوان یک منشور بین المللی بهره برداری کرد زیرا حضرت علی(ع) در این عهدنامه به حفظ حقوق اقلیت های مسیحی تاکید ویژه داشته و حفظ جان، مال و اماکن اقلیت های دینی را واجب شمرده اند.

یوناتن بت کلیا با اشاره به گذشته تاریخی روابط آشوریان در ایران گفت: آشوریان از هزاران سال پیش در صلح و صفا در کنار ایرانیان زندگی می کردند. کلیسای حضرت مریم در ارومیه یکی از قدیمی ترین کلیساهای دنیا در قرن اول میلادی ساخته شده است. همچنین بیش از سه کلیسای آشوری دیگر نیز وجود دارد که در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

نماینده آشوری ها در مجلس در ادامه سخنان خود با یادآوری بیانات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران درباره حفظ حقوق اقلیت ها گفت: امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه ما ملت واحده و ید واحده هستیم خواهان رعایت حقوق اقلیت های مذهبی در کشور بودند.

براساس گزارش ستاد نمایشگاه کتاب وی تاکید کرد: حضرت آیت الله خامنه ای نیز (چه در زمان ریاست جمهوری و چه در حال حاضر) با خانواده های شهدای اقلیت ها دیدار داشته اند و از آن ها دلجویی می کردند.

در ادامه این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین بهمن اکبری از کارشناسان محترم فرهنگ و ارتباطات اسلامی درخصوص روابط صمیمانه و همزیستی مسالمت آمیز پیروان اقوام وادیان مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداختند.

همچنین وی برخی از نظرات مراجع عظام تقلید درباره حفظ حقوق اقلیت های دینی و پیروان ادیان مختلف را تشریح کردند.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

فراهنگ**7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1212 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار