شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 14:30

قدرت رسانه های تصویری برای افزایش فرهنگ مطالعه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رسانه های تصویری تاثیر بی بدیلی در تغییر سبک زندگی مردم دارند و از همین رو می توانند در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی جامعه نیز موثر واقع شوند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا رسانه های تصویری با توجه به اینکه قادر هستند طیف گسترده ای اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش اطلاعاتی قرار دهند می توانند وسیله خوبی نیز برای افزایش فرهنگ مطالعه باشند.

برخی از کارشناسان حوزه کتاب بر این باورند که رسانه های تصویری برای افزایش رشد مطالعه باید طرح اصل بحث، موضوع مطالعه و نتایج فردی و اجتماعی آن را واکاوی کنند و این بحث را از ابعاد مختلف به متن جامعه بکشانند تا به عنوان یک ضرورت در جامعه نهادینه شود.

به گفته آنان ،باید این رسانه ها در قالب های مختلف و به شکل جذاب به معرفی کتاب بپردازند و اخبار و گزارش های متعددی در زمینه رویدادهای مربوط به کتاب و کتابخوانی پخش کنند.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این زمینه به خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا می گوید:رسانه های تصویری مانند تلویزیون و سینما برای اهمیت جلوه دادن کتاب تاثیر فراوانی دارند ، آنان باید تقاضای کتاب را در میان مردم ایجاد کنند.

وی ادامه می دهد: کتاب یک رویداد فرهنگی است و برای تبلیغ این رویداد و کتاب خوانی باید رسانه های تصویری به فرهنگ سازی این موضوع بپردازند.

آموزگار با بیان اینکه رسانه ها باید مطالعه کتاب را به داخل زندگی مردم ببرند، اظهار می دارد:برای ایجاد احساس نیاز به مطالعه ضروریست فیلم هایی با محوریت کتاب تولید شود و یا شخصیت های داستان به کتاب خواندن بپردازند.

نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تصریح می کند:یکی دیگر از راه های دیگری که باید برای فرهنگ سازی مطالعه کتاب انجام شود، آن است که برنامه های کوتاهی ساخته شود به عنوان مثال تیزرهای تبلیغاتی در مورد ترویج کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تهیه شود و در سینماها قبل از نمایش فیلم به معرض دید حاضران درآید.

آموزگار پیشنهاد می دهد در مکان های مختلف از جمله مطب ها و نانوایی ها، قفسه کوچکی از کتاب با موضوعات مختلف قرار داده شود تا فردی که در انتظار است ، حتی در مدت زمان کوتاه ، نگاهی به کتاب بیاندازد و مطالعه کند.

محسن براتی یک نویسنده نیز به خبرنگار ایرنا می گوید:برای اینکه سرانه مطالعه افزایش یابد، این کار باید از نظر رسانه های تصویری به عنوان یک فعالیت ضروری شناخته شود، تا زمانی که این رسانه ها مطالعه را فعالیتی زائد بدانند ، فرهنگ سازی نیز دشوارتر می شود.

وی با بیان اینکه معضل مطالعه در کشور مانند بسیاری دیگر از مشکلات فرهنگی، یک مسئله تک بعدی نبوده و عوامل بسیاری در به وجود آمدنش نقش دارند، ادامه می دهد:رسانه های تصویری با قدرت و نفوذی که در افکار عمومی دارند ، می توانند کتاب خواندن را به احساس نیاز اقشار مختلف جامعه تبدیل کنند.

رسانه های تصوریری با قدرت جادویی خود، می توانند الگوی خاص فکری و مصرفی به ویژه در زمینه ترویج کتابخوانی ایجاد کنند و نگرش مردم را نسبت کتاب و اهمیت مطالعه آن در زندگی فردی و اجتماعی افزایش دهند.

فراهنگ **9022 ** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1230 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار