شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 14:30

نمایشگاه بولونیا سالن مسابقه تصویرگران کودک است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیا گفت: نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در واقع سالن مسابقه بین تصویرگران است و هرسال سه هزار تصویرگر آثار خود را برای ارائه در این نمایشگاه به ما ارسال می کنند.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، نشست تصویرگران جوان ایرانی با سخنرانی روبرتو کینی رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، سمانه شریفی، تهمیه حدادی و علی میری طراح امروز 19 اردیبهشت در تالار گفت وگوی سرای اهل قلم برگزار شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی برپاست .

روبرتو کینی در این نشست درباره نمایشگاه تصویرگران بولونیا گفت: یکی از دلایل برجسته بودن نمایشگاه کتاب بولونیا به دلیل ترکیب تصویرگران و ناشران آن است. همچنین بولونیا بزرگترین نمایشگاه جهان از نظر رعایت کپی رایت است.

وی افزود: مهمترین بخش نمایشگاه ما مربوط به تصویرگران کتاب کودک است و سال آینده پنجاهمین سال راه اندازی نمایشگاه تصویرگران کودک را برگزار خواهیم کرد.

رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیا یادآور شد: در واقع ما حضور انواع تصویرگران در این نمایشگاه را نقطه قوت برای خود می دانیم.

کینی ادامه داد: ما از هر تصویرگر پنج اثر اورجینال و دستی دریافت می کنیم. شاید این محدودیت به حساب بیاید اما باعث می شود استعدادهای خوبی را شناسایی کنیم. آثاری که توسط هیات داوران انتخاب می شود بیشتر شامل آثار تصویرگرانی است که ابتکار و خلاقیت بیشتری از خود بروز داده باشند.

براساس گزارش ستاد نمایشگاه کتاب تهران ، وی گفت: بسیاری از برگزیدگان این نمایشگاه شهرت جهانی کسب کرده اند و با جایزه دریافتی ما توانسته اند به آرزوهای خود برسند. امایکی از محدودیت های ما این است که تصویرگران باید زیر سی سال سن داشته باشند.

سمانه شریفی از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به تاریخ و هنر اروپا گفت: جایزه بولونیا در روند تصویرگری ایران تاثیر بسیار زیادی دارد.



وی از کینی دعوت کرد تا از بخش تصویرگران کتاب کودک واقع در سالن کودک و نوجوان بازدید کند.

علی میری نیز با اشاره به مشکلات تصویرگران جهان و ایران از کینی پرسید: شما نقاط ضعف تصویرگران ایرانی را چه می دانید؟

رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیا نیز در پاسخ گفت: آنچه در یک کشور ضعف است در کشور دیگر ضعف به حساب نمی آید و در این مورد نمی شود نظر قطعی داد.

نمایشگاه کتاب بولونیا که از سال 1963 تا کنون در بولونیای ایتالیا برگزار می‏ شود، مهم‏ترین و بزرگ‏ترین نمایشگاه کتاب کودکان در سراسر جهان است که هر سال طی چهار روز در آخرین روزهای ماه مارس میلادی برگزار می‏ شود.

این نمایشگاه فرصتی برای گردهمایی ناشران، تصویرگران، مدیران و مترجمان کتاب‏های کودکان برای ارائه‏ و به اشتراک گذاری تجربیات و در نهایت انتخاب بهترین آثار و شرکت در کنفرانس‏ها و کارگاه‏های آموزشی، جمع‏آوری اطلاعات درباره‏ی تازه‏های نشر کتاب کودک در جهان است.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا همچنین محلی است برای اهدای جوایز معتبری از جمله بولونیا راگاتزی که در چهار گروه داستانی، غیرداستانی، آثار غیر غربی و آثار تازه متشر شده به برگزیدگانی از ملیت‏های مختلف تعلق می‏گیرد. از سال ٢٠١٠ نیز جایزه ی جدیدی به بهترین آثار تصویرگران کم تر از 35 سال اهدا می شود.

برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن به عنوان گرانترین جایزه ادبیات کودک جهان هر سال همزمان با نمایشگاه کتاب کودک بولونیا که در سوئد برگزار می شود به طور مستقیم در این نمایشگاه اعلام و برنامه مربوط به آن پخش می شود.

همچنین هر دو سال یکبار، برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، مهمترین جایزه ادبیات کودک جهان، در این نمایشگاه معرفی می شود.

فراهنگ **9338**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1135 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار