شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 14:16

حق کپی رایت در کشور به رسمیت شناخته شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نماینده گروه انتشاراتی ققنوس در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: باید زیرساخت های امنیت قضایی برای عضویت ایران در کنوانسیون برن به منظور به رسمیت شناختن حق کپی رایت در کشور فراهم شود.
مهدی حسین زادگان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: به علت آن که حق قانون کپی رایت در کشور به رسمیت شناخته نشده ، بسیاری از ناشران خارجی با ناشران داخلی مذاکره نمی کنند و ما از این جهت بسیار ناراحت هستیم.

ایران از سال ۲۰۰۱ عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است و تاکنون تعدادی از پیمان های مربوط به مالکیت فکری را پذیرفته است. ایران در سال ۱۹۵۹ به پیمان پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی پیوست، همچنین در سال ۲۰۰۳ به پیمان مادرید برای ثبت بین المللی علائم ملحق شد و در سال ۲۰۰۵ عضو توافقنامه لیسبون به منظور حمایت از نام منشاء و ثبت بین المللی آن شد که حفاظت از نام جغرافیایی مرتبط با محصولات را تضمین می کند.

ایران تاکنون کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری را امضا نکرده است.

حسین زادگان با بیان این که برای رشد مطالعه در کشور باید کتاب های بی شمار و پرمحتواتر تولید شود ، اظهار داشت: کتاب خوب باید دارای محتوا ، طرح جلد مناسب و از نویسنده یا مترجم مشهور باشد و بعد از انتشار سریعا به اطلاع مردم برسد تا آنان با اشتیاق بیشتر کتاب بخوانند.

وی درباره تفاوت برگزاری نمایشگاه کتاب امسال با گذشته گفت: امسال به دلیل آن که نمایشگاه کتاب به اتحادیه ناشران و کتابفروشان واگذار شده ، بسیار خوب بوده و در واقع بهترین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب نسبت به گذشته است.

نماینده گروه انتشاراتی ققنوس با اشاره به این که بسیاری از والدین حتی اقدام به خرید یک کتاب برای کودکان و نوجوانان خود نیز نمی کنند ، ادامه داد: فرهنگ کتابخوانی در کشور نهادینه نشده. برخی از کودکان و نوجوانانی که به غرفه ما مراجعه می کنند ، گله مندند که والدین آنها حتی یک کتاب نیز به غیر از کتاب های درسی برای آنان نمی خرند و یا پدر و مادر خود نیز اقدام به خواندن کتابی به مدت 10 دقیقه نمی کنند.

حسین زادگان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب را بسیار موثر در آشنایی مراجعه کنندگان حتی کودکان و نوجوانان به موضوعات مختلف کتاب و ناشران دانست و افزود: از خانواده ها توقع داریم که این محصول فرهنگی را جدی تلقی کرده و آن را با فرزندان خود آشنا کنند.

وی درباره تاثیر دنیای دیجیتال در رشد مطالعه گفت: نشر دیجیتال نوپاست و هر کتابی که منتشر می شود باید در فضای بسته مورد حفاظت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مشاهده می شود که بسیاری از کتاب هایی که به صورت صوتی در فضای مجازی انتشار یافته بعد از 24 ساعت از آنها کپی شده و سایت هایی که حتی مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دارند ، بعد از 24 ساعت به صورت رایگان در اختیار مردم می گذارند؛ آنوقت حق مولف و ناشر از بین می رود.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مساله مهم توجه کند و حقوق مولف و یا ناشر را در نشر دیجیتال حفظ کند.

حسین زادگان در پایان با اشاره به این که 700 عنوان کتاب از انتشارات ققنوس در این نمایشگاه عرضه شده گفت: از این تعداد 94 عنوان چاپ اول و 11 عنوان نیز برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه شده است.

حسین زادگان با اشاره به تعامل خوب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با ناشران در زمینه صدور انتشار کتاب گفت: روند صدور مجوز کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضابطه مند شده است که تاثیر بسیار زیادی در ترغیب نویسندگان و ناشران برای تولید کتاب های باکیفیت دارد .

وی با بیان اینکه باید در زمینه رمان، تاریخ وادبیات عامه پسند کتاب های بیشتری تولید کرد افزود: نیاز مردم برای کتاب خوانی در این زمینه بیشتر است .

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از چهارشنبه گذشته در مصلی تهران آغاز به کار کرده تا 16 اردیبهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 برای بازدید عموم دایر است.

فراهنگ ** 9022 ** د . الف** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1111 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار