شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 13:15

صرفه جویی در وقت بازدیدکنندگان/ نمایش 22 هزار کتاب چاپ اولی در یک سالن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر سالن کارنامه نشر 1393 بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: 22 هزار عنوان کتاب چاپ اول در سالن نشر نمایشگاه امسال به نمایش درآمده که باعث صرفه جویی در وقت و انرژی بسیاری از بازدیدکنندگان خواهد بود.
مجتبی تبریزنیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این کتاب ها شامل کتاب هایی است که در سال 93 و یا اواخر سال 92 به چاپ رسیده و به عنوان کتاب های سال 93 در خانه کتاب ثبت می شود.

وی افزود: سابقه سالن کارنامه نشر به 15 سال قبل برمی گردد و در آن زمان تعدادی کتاب اندک به صورت نمایشی برای بازدیدکنندگان ارائه می شد که از همان زمان مورد استقبال قرار گرفت و برخی بازدیدکنندگان پس از چند سال دریافتند که می توان با مراجعه به این سالن، کتاب مورد نیاز خود را بسیار سریع تر تهیه کنند.

وی وجود این سالن را در نمایشگاه کتاب عاملی برای صرفه جویی در وقت و انرژی بازدیدکنندگانی دانست که به دنبال کتاب یا موضوعی خاص هستند.

تبریزنیا اضافه کرد: کتاب های این سالن در 11 بخش موضوعی تقسیم شده و در هر بخش نیز کتاب ها با توجه به موضوع های فرعی طبقه بندی شده است. مثلا در حوزه دین کتاب های مربوط به قرآن، حدیث، تفسیر و سایر موضوع های دینی به صورت جداگانه ارائه شده است و تمام موضوع هایی جزیی در 72 بخش ارائه شده است.

معاون خانه کتاب با تاکید بر این که تمام کتاب های چاپ اول در سالن کارنامه نشر نمایش داده می شود، افزود: این سالن فقط کتاب هایی را معرفی می کند که در ایران چاپ شده و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته و همچنین مجوز توزیع دارد.



* معرفی بهترین کتاب ها در بخش جشنواره ها

تبریزنیا گفت: هرچند قضاوت و ارزیابی درباره بهترین کتاب سخت است ولی در نمایشگاه امسال کتاب های 16 جشنواره انتخاب کتاب مانند کتاب سال، کتاب جهانی، کتاب سال دانشجویی و کتاب سال حوزه را که در سال گذشته برگزار شده، در بخش جشنواره ها جمع کرده ایم تا بهترین کتاب های منتشرشده را به بازدیدکنندگان معرفی کنیم.





* نگاهی آماری به وضعیت نشر کشور

مدیر سالن کارنامه نشر 1393 بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: در نمایشگاه امسال وضعیت نشر کشور را در دو قسمت وضعیت نشر کتاب در سال 93 و مقایسه با سال 92 از نگاه آمار بررسی کرده ایم.

وی افزود: در بخش اول وضعیت نشر کتاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 93 به صورت نمودار در تابلوهایی بزرگ و جذاب به تصویر کشیده و تعداد عناوین، شمارگان کتاب، قیمت کتاب و سایر مسائل تخصصی به روایت آمار بیان شده است.

تبریزنیا در ادامه به مهم ترین شاخص های اصلی وضعیت نشر اشاره کرد و گفت: تعداد عناوین، شمارگان و قیمت به عنوان مهم ترین شاخص ها در این زمینه مطرح است و طبق آماری که در نمایشگاه نیز ارائه شده، در سال 91 افت شدیدی به دنبال تورم در تعداد عناوین داشتیم.

وی این کاهش تعداد عناوین کتاب را پس از پیروزی انقلاب بی سابقه دانست و گفت: از سال 57 تا سال 90 تعداد عناوین منتشر شده همواره افزایش داشته و در سال 91 تعداد 63 هزار جلد کتاب منتشر شد و در سال 92 این رقم به 66 هزار جلد رسید.

مدیر سالن کارنامه نشر افزود: در یک سال اخیر که تورم مقداری کنترل شده، شاهد افزایشی 10 درصدی هستیم. یعنی درحدود 72 هزار جلد عنوان کتاب منتشر شده است. البته افزایش تعداد عناوین الزاما به معنی افزایش تعداد افراد کتابخوان نیست و مهم در این زمینه شمارگان است که در طول پس از انقلاب با کاهش همراه بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد شمارگان در دهه شصت در حدود هفت هزار جلد بوده، دهه هفتاد نیز پنج هزار جلد، دهه 80 چهار هزار و در دهه 90 به زیر 2 هزار رسیده است.

تبریزنیا درباره شاخص قیمت نیز گفت: این شاخص پس از پیروزی انقلاب همواره رو به افزایش بوده است. به گونه ای که در سال 90 متوسط قیمت کتاب پنج هزار تومان بوده و در سال 93 به 12 هزار تومان رسیده که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.



* کتاب مرجع نشر رونمایی می شود

تبریزنیا همچنین گفت: در سالن کارنامه نشر علاوه بر نمایش کتاب های چاپ اول، نشست های تخصصی درباره وضعیت کتاب در حوزه های مختلف، کارنامه خانه کتاب، مرجع نشر، کتاب کارنامه نشر، نقد و بررسی درباره وضعیت کتاب به صورت موضوعی مربوط به سال 93 برگزار می شود.

وی از رونمایی کتاب مرجع نشر در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: کتاب مرجع نشر سابقه ای 18 ساله دارد. یعنی در ابتدا فهرستی از ناشران در یک کتاب منتشر شد و بعدها فهرست کتابفروشی ها به آن اضافه شد.

معاون خانه کتاب اضافه کرد: ضرورت انتشار کتابی به عنوان مرجع نشر احساس می شد تا ارتباط اهالی نشر را با هم برقرار کند که این ضرورت در قالب کتاب مرجع نشر شکل گرفت و 12 گروه و صنف فعال در حوزه نشر از کاغذفروشی و صحافی گرفته تا لیتوگرافی، طراحی و گرافیست ها به هم مرتبط شدند.

وی افزود: این کتاب هر دو سال یکبار منتشر می شود و در هر جلد حدود 12 هزار رکورد اطلاعات وجود دارد که جدیدترین اطلاعات به مطالب کتاب افزوده می شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تا 26 اردیبهشت مصادف با سالروز مبعث حضرت محمد(ص) در مصلی امام خمینی(ره) دایر است.

فراهنگ**1003**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1204 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار