شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 12:15

کانون پرورش فکری کودکان را به میهمانی خود فراخواند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تهران - مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حاشیه بیست وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران بچه های بازدیدکننده را با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری به کتاب خوانی و مطالعه ترغیب می کنند.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، امسال در بخش جنبی کودک و نوجوان این نمایشگاه، کانون مسوولیت غرفه ها و کارگاه های هنری شامل نقاشی، سفال، کلاژ، کاردستی، ساخت عروسک نمایشی، خوش نویسی، اوریگامی (کاغذ و تا)، تیاتر کاغذی، بازی وسرگرمی، قصه گویی خلاق و نمایش خلاق را بر عهده دارد.

به گفته رستمی تعدادی کارگاه ها هر روز برگزار می شود و تعدادی دیگر به صورت چرخشی است.

وی در این باره می گوید: به عنوان مثال غرفه قصه گویی و نمایش خلاق چرخشی است، یعنی بعضی از روزها قصه گویی داریم و بعضی از روزها نمایش خلاق. عروسک سازی و کاردستی و کلاژ هم به همین شکل است. تمامی این فعالیت ها بر محور کتاب و کتاب خوانی طراحی شده و هدف آن، ترغیب شرکت کنندگان به مطالعه است.

این مربی هنری کانون درباره ی استقبال از این بخش می گوید: فضای کارگاه ها هم کمی دورتر از غرفه های اصلی است، ولی در همین دو روز اول، راضی بوده ایم. در روز دوم نیز استقبال خوب است.

وی افزود: دراین کارگاه نوجوانان دبیرستانی هم به راحتی وارد کارگاه های هنری شدند، نشستند، نقاشی کردند، نمایش خلاق و سفال کار کرده و از فعالیت ها استفاده کردند. از حضور این نوجوانان بسیار خوش حال شدیم.

رستمی با اشاره به استقبال والدین، می افزاید: بعضی از والدین می آیند و با آرامش صبوری می کنند تا کودک شان از فعالیت ها استفاده کنند، برخی هم خودشان در کارگاه ها فعالیت می کنند، مخصوصا در زمینه ی سفال و نقاشی.

در حاشیه این کارگاه همچنین نشست های دیدار با نویسندگان و اهالی قلم نیز برگزار می شود که هرروز دو نویسنده و هنرمند ساعاتی را میهمان خانواده ها و مخاطبان شان هستند.

محمدرضا شمس و عباس تربن، دو نویسنده ای بودند که در روز دوم نمایشگاه درغرفه ی کانون حضور داشتند.



** آشنایی کودکان با فعالیت تئاتر کاغذی

در کارگاه هنری و ادبی کانون در نمایشگاه کودکان و نوجوانان با فعالیت تئاتر کاغذی و نحوه اجرای آن آشنا می شوند. مربیان هنری و ادبی کانون با برگزاری کارگاه تئاتر کاغذی، کودکان و نوجوانان بازدید کننده را با این هنر آشنا می کنند.

در فعالیت تئاتر کاغذی، کودکان داستان یا متنی را انتخاب می کنند و بعد با توجه به متن داستان، شروع به کشیدن شخصیت ها، با استفاده از مداد رنگی یا پاستل و... بر روی مقوا کرده و سپس با استفاده از این تصاویر شروع به اجرای نمایش می کنند.

در این فعالیت کودکان با یک کارتن که از قبل آماده شده است تصاویر را به صورت ریلی در آن قرار داده و به اجرای نمایش می پردازند.

این فعالیت از نظر ساخت پیچیدگی ندارد و به راحتی می توان در هر مکانی با استفاده از این فعالیت به اجرای نمایش بپردازند و در قالب آن در عین حال به صورت غیر مستقیم پیام های تربیتی و آموزشی را به کودکان و نوجوانان منتقل کنند.





** مربیان کانون به خانواده ها مشاوره کتاب می دهند

مربیان کانون پرورش فکری به بازدیدکنندگان سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، مشاوره کتاب ارایه می دهند.

مجتبی دانشور، مسوول اجرایی غرفه های کانون در نمایش گاه کتاب با اشاره به تفاوت مهم این دوره نسبت به دوره های قبل، گفت: تفاوت ویژه نمایشگاه کتاب امسال برای کانون پرورش فکری حضور مربیان فرهنگی مراکز استان تهران در غرفه های کانون است. این مربیان به بازدیدکنندگان مشاوره ارایه می دهند.

به گفته مدیرمرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری، در شورای سیاست گذاری کانون تصمیم گرفته شد تا تفاوت حضور را با تفاوت عرضه ی محصول ایجاد و آن را از شکل فروش گاهی صرف خارج کنیم.

وی در تشریح این حضور گفت: مربیان ما سالیان سال است در مراکز کانون با همین کتاب ها با بچه ها کار می کنند، بازخورد کتاب ها را می دانند، تقاضای بچه ها را می دانند و می توانند ارتباط خوبی در این زمینه برقرار کنند. این ها از بهترین مربیان ما در مراکز تهران هستند.

دانشور درباره اهداف این طرح گفت: می خواستیم فضای نمایشگاه کتاب و فرصت 11 روزه برای ارتباط کانون با مخاطبانش صرفا به عرضه ی کتاب و محصولات دیگر محدود نشود، بلکه فرهنگ سازی کنیم و به کودکان و خانواده ها مشاوره بدهیم.

مدیر مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توضیح این فعالیت ادامه داد: روزانه 10 نفر از مربیان را در بخش های مختلف براساس گروه های سنی، نوع کتاب ها و محصولات مختلف مستقر می کنیم. خانواده هایی که به غرفه ی کانون می آیند، طی گفت وگوی کوتاهی نیازهایشان را در حوزه ی کتاب و سرگرمی مطرح می کنند تا مربیان محصول مناسب را به آن ها معرفی کنند.

او بار دیگر تاکید دارد که هدف، تنها فروش نیست: ممکن است خانواده ای بیاید، مربیان هم وقت بگذارند و مشاوره بدهند، ولی چیزی نخرند. با این حال، این خانواده با محصولات کانون آشنا می شوند و انتخاب کتاب را براساس گروه سنی و ویژگی های شخصیتی یاد می گیرند. در نتیجه خانواده ها به سمت انتخاب کتاب با آگاهی کامل هدایت می شوند. چراکه تعدد عناوین کتاب و ناشران شاید خریداران و خانواده ها را کمی گیج کند که کدام کتاب مناسب است.

مدیر غرفه های کانون در نمایشگاه کتاب، از بازخورد خوب این طرح خبر داد و گفت: استقبال خانواده ها از گروه مشاوران و مربیان فرهنگی ما خیلی خوب بوده است، خودشان مراجعه می کنند، گپ وگفت می کنند و با جمع بندی و نتیجه ی خوبی غرفه را ترک می کنند.

هرچند وی تاکید کرد که اگر فضای بزرگ تری در این نمایشگاه داشتیم می توانستیم فعالیت های جنبی فرهنگی و هنری برای کودکان در غرفه مستقر کنیم که به دلیل کمبود فضا مجبور شدیم این فعالیت ها را به سالن جنبی منتقل کنیم.





**ادبیات مذکر در نمایشگاه کتاب عرضه شد

کتاب «ادبیات مذکر»، حاصل پژوهش و بررسی موضوع تبعیض جنسیتی و بازتاب نقش زن در ادبیات داستانی برای کودکان و نوجوانان ایران از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شد.

این اثر که هم زمان با نمایشگاه کتاب تهران عرضه و رونمایی شده، 102 کتاب از 19 نویسنده ی معاصر ایرانی فعال در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان را بررسی می کند.

معصومه انصاریان، نویسنده و منتقد، این پژوهش را طی پنج سال انجام داده و هم اینک از سوی کانون به بازار کتاب عرضه شده است.

این پژوهش گر، بعد از مقدمه ای کلی درباره ی تعریف و اهداف پژوهش و نحوه ی انتخاب نمونه های مورد بررسی، در فصل اول تعاریف و روی کردهای مختلف فمنیسم در جهان را گزارش کرده است. در فصل دوم، آثار داستانی 19 نویسنده ی ادبیات کودک و نوجوان را بررسی کرده است: جعفر ابراهیمی (شاهد)، طاهره ایبد، محمدرضا بایرامی، محمود برآبادی، فرهاد حسن زاده، علی اشرف درویشیان، رضا رهگذر (محمدرضا سرشار)، شهرام شفیعی، افسانه شعبان نژاد، سوسن طاقدیس، فریدون عموزاده خلیلی، داوود غفارزادگان، حسین فتاحی، مینو کریم زاده، مژگان کلهر، هوشنگ مرادی کرمانی، مهدی میرکیایی، عبدالمجید نجفی، محمدرضا یوسفی.

فصل سوم نیز به جمع بندی بحث اختصاص دارد.



**شهرام شفیعی با بچه ها در نمایشگاه کتاب

شهرام شفیعی، رمان نویس و طنزپرداز عصر شنبه میهمان غرفه کانون در بخش جنبی ویژه فعالیت های فرهنگی هنری کودکان در نمایشگاه کتاب خواهد بود.

در ایام برگزاری بیست وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران، کانون در بخش غرفه های جنبی سالن کودک و نوجوان، همه روزه ویژه برنامه های هنری مانند سفال گری، نقاشی و نمایش خلاق با هدف ترویج مطالعه برگزار می کند، ضمن آن که هرروز یک نویسنده و هنرمند میهمان این سالن خواهد بود.

به گفته ی زینب صباغ، مربی فرهنگی کانون که مسوولیت اداره ی این نشست ها را به عهده دارد، در این جلسات نویسنده ها و هنرمندانی که حضور دارند، به سوالات خانواده ها و بچه ها در زمینه های مربوط به نوشتن، کتاب و مطالعه و مسایل مربوط به هنر پاسخ می دهند.

در این نشست ها ابتدا آثار و پیشینه ی هر نویسنده معرفی می شود و در ادامه، حاضران می توانند سوالات خود را درباره ی آثار نویسنده مطرح کنند.

از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان علاقه مند می توانند نوشته ها و آثار ادبی خود را با این نویسندگان در میان بگذارند و از راهنمایی آنان استفاده کنند.

کانون امسال با حضور بخش جنبی سالن کودک و نوجوان، کلاس ها و کارگاه های هنری متنوعی با محوریت موضوع کتاب و مطالعه برگزار می کند که همه روزه میزبان خانواده ها و بچه هاست.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال در چند غرفه از جمله سالن کودک و نوجوان، بخش جنبی، شبستان و غرفه ی کتاب های آموزشی در نمایشگاه کتاب حضور دارد.بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه پذیرای عموم مردم است .

فراهنگ **1883**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1123 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار