شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 12:01

تولید کتاب برای گروه سنی زیر 4 سال محدود است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت: هرچند در سال های اخیر ناشران به تولید کتاب برای گروه سنی زیر 4 سال توجه کرده اند اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده ایم.
محمدرضا توکلی صدیقی روز شنبه در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این در حالی است که در برخی کشورها کتاب های بسیاری برای بچه ها در سنین زیر 4 سال و حتی کودکان یک ساله تولید می شود.

وی افزود: در بخش نوجوانان نیز شاید به اندازه کافی کتاب تولید شده باشد اما سیستم آموزشی ما به قدری دانش آموزان را درگیر کتاب های درسی می کند که آنها از مطالعه کتاب های غیردرسی بازمی مانند.

نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درخصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب، در تشویق دانش آموزان به مطالعه نیز گفت: هرچند که برگزاری این نمایشگاه با امتحانات دانش آموزان تقارن داشته و قبل از امتحانات خردادماه برگزار می شود و بچه ها کمتر می توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند اما در هر صورت آن ها در قالب این رویداد مهم فرهنگی می توانند با تولیدات متنوع آشنا شوند.

توکلی با بیان این که آثار متنوع و جاذبه های کتاب های عرضه شده در نمایشگاه می تواند در دانش آموزان برای مطالعه کتاب های غیردرسی انگیزه ایجاد کند، اظهار داشت: این همه تنوع در آثار و نوع چیدمان کتاب ها کمتر در کتابفروشی ها قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: از آنجا که خانواده ها تا قبل از 7 سالگی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت بچه ها دارند ، از این رو اگر خانواده ها به سمت مطالعه گرایش داشته باشند ، روش مناسبی برای ایجاد انگیزه در بین بچه ها خواهد بود.

توکلی اضافه کرد: همچنین نظام آموزشی به عنوان رکن دوم می تواند در تشویق دانش آموزان به مطالعه موثر باشد ، به این نحو که معلمان به ویژه در دوره ابتدایی خود کتابخوان باشند و نقل قول های آنها از کتاب می تواند بچه ها را به مطالعه علاقه مند کند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در مدارس نباید درس محوری اولویت قرار گیرد، به این معنا که چیزی غیر از تکالیف درسی برای دانش آموزان در اولویت قرار نگرفته باشد بلکه باید برای دانش آموزانی که اهل مطالعه و کتاب هستند در مدارس توسط مدیران و معلمان ارزش قائل شویم تا آنها بیشتر به کتابخوانی تشویق شوند.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 16 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده تا 26 اردیبهشت ماه پذیرای بازدیدکنندگان است.

فراهنگ ** 1883 ** د . الف** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1030 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار