شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 11:15

حرف هایی از جنس کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کتاب های رنگارنگ در اندازه های مختلف در نگاه نخست و با ورود به نمایشگاه کتاب چشم را نوازش می دهد، اما در لابلای این دنیای رنگ ها و نوشته ها، ناشران کتاب های کودک برای ارتقای فرهنگ مطالعه و رفع دغدغه های اهالی صنعت نشر و چاپ نکاتی نیز یادآوری می کنند.
در دنیای کنونی که پیشرفت فناوری های نوین به سرعت جایگزین روش های سنتی دسترسی به اطلاعات شده، گویی کتاب با سرعت کندتری به پیش می رود و از رقابت در این عرصه جا مانده است.

اما در میان مخاطبان مختلف کتاب، کودکان و نوجوانان که برای رشد و بالندگی به مطالعه نیاز دارند نیز از نظر دور مانده اند حال آنکه اهمیت این سنین می طلبد تا با حساسیت بیشتری به انتشار کتاب برای آنان اقدام شود.

مسوول غرفه انتشارات قدر ولایت درباره مشکلات نشر به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: آنچه که بیش از همه ناشران از آن رنج می برند فرآیند نامناسب توزیع کتاب است به ویژه این مساله در رابطه با کتاب های ارزشی و دینی ویژه کودکان و نوجوانان بیشتر مشهود است.

محمد کیا ادامه داد: کتاب های ارزشی و دینی که سبک زندگی و آداب اجتماعی را به کودکان و نوجوانان می آموزد و صرفا از منظر سرگرمی و داستان به آن پرداخته نشده است، به درستی به جامعه معرفی نمی شود.

وی در خصوص اینکه آیا نمایشگاه کتاب تهران تاثیری در رفع مشکل فرآیند توزیع کتاب دارد، اظهار داشت: چندان تاثیری ندارد و این مشکل باید به طور اساسی رفع شود.

این ناشر کتاب کودک و نوجوان در ادامه یکی از عوامل بی رغبتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به کتاب را افزایش روز افزون استفاده از اینترنت و سرگرمی های کاذب عنوان کرد و گفت: اقدامی که شهرداری تهران مبنی بر ارایه کتاب در اتوبوس ها صورت داده تا مسافران در مسیرهای طولانی لحظاتی هر چند کوتاه را به خواندن کتاب اختصاص دهند کار شایسته ای است که باید گسترش یابد.

کیا با اشاره به اینکه اقداماتی از این قبیل می تواند نسل جوان را با کتاب آشتی دهد، اضافه کرد: مشکل دیگر پیش روی کتاب کودکان و نوجوانان وجود کتاب های ترجمه ای با ترکیب رنگ ها و شکل های متنوع است که صرفا ظاهر زیبایی دارد در حالی که نیاز اصلی بچه ها را برطرف نمی کند.

وی افزود: از آنجا که رییس جمهوری نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بر سخت گیری نکردن در زمینه چاپ کتاب تاکید کرد لذا دستگاه های ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید موانع نشر را برطرف کنند تا نسل جوان بیشتر به سمت مطالعه کتاب های مفید و متناسب با گروه سنی خود تشویق شوند.

مسوول غرفه انتشارات سیاه رود نیز در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران و در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهم ترین مشکل ناشران کتاب کودک و نوجوان را همانند دیگر ناشران گرانی کاغذ عنوان کرد.

رحمان تقوی اظهار داشت: نوسان قیمت کاغذ که هر سال از اسفندماه تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و در ماه های مرداد و شهریور به مناسب نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی به اوج خود می رسد ناشران را برای چاپ کتاب با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: این نوسان به حدی زیاد است که ممکن است در طول یک ماه هر بند کاغذ را با چند برابر قیمت از روزهای گذشته خریداری کنیم که این مساله ناشران را دچار سردرگمی کرده است.

مسوول غرفه انتشارات سیاه رود که ناشر کتاب های آموزشی و کمک آموزشی برای دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی است، درباره معیارهای این انتشارات برای کتاب های مفید اظهار داشت: در چاپ کتاب ها از مدیران و معلمان مدارس نظرسنجی می شود تا کتاب هایی متناسب با نیاز دانش آموزان و با بهره وری بالا به چاپ برسد.

تقوی با بیان اینکه انتشارات سیاه رود در نمایشگاه امسال 27 عنوان کتاب کمک آموزشی چاپ اول را ارایه کرده است، خاطرنشان کرد: اگر کتاب های کمک آموزشی پر محتوا تولید نشود به طور طبیعی خانواده ها که این کتاب ها را برای فرزندان خود تهیه می کنند، خیلی راحت ضعیف بودن کتاب ها را تشخیص می دهند و به سراغ کتاب های دیگری خواهند رفت.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که چهارشنبه گذشته در مصلی تهران آغاز به کار کرد تا 26 اردیبهشت ماه جاری در این محل برای بازدید عموم برپا است.

این نمایشگاه در روزهای یاد شده از ساعت 10 تا 20 به روی بازدیدکنندگان دایر است.

فراهنگ ** 1883 ** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1181 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار