شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 09:00

از بازدید 5 ساعته جنتی تا رونمایی کتاب یک کودک خردسال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی سپری شد که رخدادهایی چون حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعطیلی غرفه چند ناشر متخلف، خبر داغ از میزبان سال آینده نمایشگاه کتاب، افتتاح غرفه ویژه پیامبر رحمت(ص) و رونمایی کتاب کوچکترین نویسنده ایران مهمترین حاشیه های جشن کتاب ایران را به خود اختصاص دادند.
به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، تعطیلات آخر هفته همواره مملو از برنامه های متنوعی از سوی خانواده های ایرانی است تا در کنار فراغت از مشغله های کاری روزانه، مجال و فرصتی برای استراحت، تفریح و تجدید قوا داشته باشند و در این میان گزینه فعالیت های فرهنگی از دیرباز جزو سنت های فرهنگ ایران و ایرانی بوده است.

برپایی رویدادهای متعدد فرهنگی در سراسر کشور، همواره یکی از اصلی ترین مقاصد خانواده ها برای سپری کردن روزهای پایانی هفته به شمار می رود و در این میان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از اصلی ترین میعادگاه های خانواده ایرانی برای هم قدم و هم نفس شدن با عطر فرهنگ و فعالیت های فرهنگی است.

بیست و هشمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سومین روز خود مصادف بود با روز جمعه (18 اردیبهشت ماه) و مصلی تهران مملو از دوستداران یار مهربانی که در هوای عاشقی و عطرآگین کلمات و واژه ها به میهمانی کتاب آمده بودند و صد البته این روز نیز در بطن خود میزبان حوادث و رخدادهایی بود که گاه رنگ حاشیه آنها بر متن و اصل روایت این نمایشگاه چیرگی داشت که در ادامه برخی از آنها را به مرور می نشینیم.



** میزبانی نمایشگاه کتاب از سومین وزیر

سومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه ین المللی کتاب تهران بار دیگر شاهد حضور یکی از وزاری کابینه دولت یازدهم بود و این مساله برخی ناشران و خبرنگاران را بر آن داشت تا در صحبت های درگوشی عنوان کنند ، با توجه به آنکه هر روز نمایشگاه به نام یکی از کشورهای جهان و همچنین یکی از استان های کشورمان نامگذاری شده است بد نیست مسئولان این رخداد، با توجه به حضور وزرا در نمایشگاه هر روز را به نام یک وزارتخانه نامگذاری کنند.

اما فارغ از این صحبت های درگوشی و گرم کننده تنور حاشیه های نمایشگاه گفت که سومین روز رویداد میزبان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که البته با توجه به سکان داری حوزه فرهنگ و هنر کشور ، دور از انتظار نبود که بازدید وزیر بیش از پنج ساعت به طول انجامد.



** دعوت رسمی از رهبر معظم انقلاب

جنتی در خلال بازدید از سالن کارنامه نشر، سالن ناشران داخلی و بخش بین الملل درباره حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران گفت: امیدواریم امسال این حضور تحقق یابد، ما در یک نامه رسمی درخواست خودمان را برای ایشان ارسال کرده ایم و امیدواریم که امسال در نمایشگاه حضور یابند.



** کتاب های مورد توجه وزیر ارشاد

در ادامه حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه و بازدید از غرفه های ناشران داخلی در محل شبستان، وی در مقابل برخی غرفه ها با تامل بیشتری می ایستاد و ضمن درنگ بر عناوین آثار چیده شده به تورق برخی از آنها می پرداخت.

نکته جالب توجه آنکه وی با وجود آنکه قصد داشت آثار برگزیده خود را خریداری کند اما کتاب های انتخابی اش را از غرفه داران و ناشران هدیه می گرفت.

از جمله کتاب های مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که نشان دهنده نوع ذائقه و نگرش وی در بحث مطالعه و انس با فرهنگ کتاب و کتابخوانی است می توان به آثاری چون «مسیح یهودی» و «فرجام جهان» در غرفه موسسه انتشارات هلال، کتاب مشروعیت آسمانی نوشته آیت الله هاشمی رفسنجانی در غرفه انتشارات سلمان فارسی و سه کتاب «رجال تفسیری حقیقت» و «تاثیر اعجاز و دانش» و «روش بندگی آیت الله عظمی جوادی آملی» در غرفه موسسه انتشارات بین المللی اسراء اشاره کرد.



** کتاب زیر میزی نداریم

جنتی همچنین در این بازدید در برابر پرسش های متعدد خبرنگاران تلاش می کرد تا هم توجه خود را به پاسخ متمرکز کند و هم تلاش کند تا در این بازدید، کتاب های چیده شده از چشمانش جا نیافتند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره فروش کتاب های زیرمیزی در خلال روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از سوی برخی غرفه داران و ناشران گفت: اگر چنین مواردی دیده شود با آن برخورد می شود. در سال های گذشته نیز به صورت روزانه گزارش هایی از سوی مسئولان نمایشگاه در مورد برخورد با چنین مواردی به من ارائه می شد. من اطمینان می دهم که همکارانم از این موارد مراقبت دائمی می کنند مگر آنکه موردی باشد که ما از آن بی خبر مانده باشیم.



** پاسخ هوشیارانه وزیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش های متعدد خبرنگاران درباره کم شدن تیراژ کتاب ها در یک سال اخیر که به کاهش تعداد عناوین کتب ارائه شده در گام بیست و هشتم نمایشگاه کتاب تهران نیز منتج شده است، ضمن مکث و تاملی کوتاه، پاسخ هوشمندانه و البته مسئولانه ای داد و گفت: می پذیریم که شمارگان کتاب امسال کمتر شده است اما این احتمال را می دهیم که برخی ناشران آنچه را به عنوان شمارگان در پشت جلد خود چاپ می کنند واقعی نباشد؛ یعنی می نویسند دو هزار نسخه چاپ شده است اما در واقع کمتر چاپ شده است، احتمالا در سال های قبل هم این گونه بوده اما فکر می کنم که امسال این وضعیت متناسب تر شده است.



** خبر داغ درباره میزبان سال آینده نمایشگاه کتاب

همزمان با حضور وزیر ارشاد در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارتخانه و رییس این دوره نمایشگاه، جنتی را همراهی می کرد.

و درمدت همراهی و در سالن کارنامه نشر، پیش از آنکه جنتی وارد شبستان اصلی به عنوان سالن ناشران داخلی شود، معاون فرهنگی گزارشی در باره اقدامات صورت گرفته برای برپایی نمایشگاه بیست و هشتم ارایه داد و البته این را هم گفت که مصلی تهران در دوره بعدی نیز میزبان نمایشگاه خواهد بود.

هر چند وی با سرعت تمام تلاش داشت تا گزارش کمی و کیفی خود را به علی جنتی ارائه دهد اما نقل قول های وی درباره مصلی امام خمینی(ره) حاوی نکاتی بود که بیش از هر مساله ای بر میزبانی این مکان طی سال آتی از نمایشگاه بیست و نهم کتاب حکایت داشت .

صالحی در میان گزارش خود به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص گسترش زیربنای صحن مصلی امام خمینی(ره) برای برپایی نمایشگاه از اقداماتی خبر داد که قرار است در آینده و پس از به پایان رسیدن این دوره برای توسعه فضای نمایشگاه کتاب صورت بگیرد.



** شاکی خود متهم شد

یکی دیگر از اتفاقات حاشیه ای روز سوم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گام بیست و هشتم، به اعتراض ناشران دانشگاهی نسبت به مخدوش شدن و از بین رفتن بنرهای تبلیغاتی آنها در فضای باز محوطه مصلی مربوط می شد که شکایت خود را نزد محمدمهدی داوودی پور مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بیست و هشتم بردند؛ اما نکته جالب در این میان خطاکار دانستن همین ناشران شاکی به دلیل نصب بنرهای تبلیغاتی در خارج از مکان های تعریف شده و در اختیار آنها نهاده شده منتج شد.

داودی پور بعد از شنیدن طرح شکایت ناشران در ابتدا ضمن اظهار بی اطلاعی از مخدوش شدن بنرهای تبلیغاتی مربوط به ناشران دانشگاهی توسط برخی افراد، احتمال داد که وزرش باد روز گذشته به این بنرها آسیب رسانده باشد و ادامه داد: اگر هم کسی این بنرها را باز کرده و یا حتی از بین برده باشد، خلاف اولیه را ناشرانی مرتکب شده اند که این بنرها را در خارج از سالن مربوط به خودشان نصب کرده اند؛ چرا که مطابق قانون اگر ناشران داخلی، خارج از سالن ها اقدام به نصب بنر تبلیغاتی یا هر چیز دیگری مربوط به خودشان کرده باشند، مرتکب تخلف شده اند.

البته ذکر این نکته الزامی است که مطابق قانونی که بیش از پنج سال است در مورد نحوه تبلیغات ناشران در نمایشگاه کتاب تهران وضع شده است، تبلیغ کلیه ناشران در هر کدام از سالن ها منحصرا باید در داخل همان سالن انجام شود و آنها اجازه تبلیغ برای خود را در بیرون از سالن ها ندارند.



** تعطیل شدن غرفه نشر حیان

از دیگر اتفاقات پر سر و صدای روز سوم نمایشگاه کتاب می توان به تعطیل شدن غرفه نشر «حیان» به مدیریت مهدی خزعلی اشاره کرد؛ هر چند وی در برابر مسئولانی که موظف به تعطیل کردن این غرفه بودند واکنش تند و عصبی نشان داد اما پاسخ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای تعطیلی این غرفه کاملا منطقی بود.

محمود آموزگار درباره دلایل تعطیلی این غرفه گفت: براساس آیین نامه تدوین شده و مصوب شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران، شرط برخوردی از یک غرفه 9 متری در نمایشگاه امسال چاپ حداقل 35 عنوان کتاب از سال 90 به بعد است. و این در شرایطی است که انتشارات حیان بدون چاپ حتی یک عنوان کتاب در چهار سال گذشته توانسته بود در نمایشگاه ثبت نام کند که این امر در حقیقت تضییع حقوق ناشرانی است که با وجود متقاضی بودن برای حضور در این دوره از نمایشگاه، تنها به سبب محددیت فضای برگزاری پشت درهای مصلی تهران مانده اند.

اما وقوع این اتفاق جای یک سوال از مسئولان برگزاری در ذهن هر خواننده ای ایجاد می کند و آن اینکه با توجه به این مساله که امسال موسسه نمایشگاه های فرهنگی با بررسی نرم افزاری برای ثبت نام ناشران موظف به انجام این کار بود چرا در تشخیص این مساله توفیقی نداشته است؟

هر چند آموزگار در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از برنامه نرم افزاری برای تشخیص صحت فعالیت ناشران - نسبت به چاپ کتاب های آنها در پنج سال گذشته به عنوان شرط اصلی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران - برای نخستین بار بود که صورت می گرفت و ما از ابتدا هم درصدی را برای خطای این نرم افزار رایانه ای در نظر گرفته بودیم.

وی همچنین به مدت زمان محدود و فشرده برای انجام این مهم اشاره کرد و گفت: البته شرط اول ما با ناشران، صحت صحبت های آنها بود چرا که با توجه به زمان اندکی که در اختیار داشتیم، می دانستیم که نمی توانیم اطلاعات تمامی ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه را وارد برنامه نرم افزاری کنیم که متاسفانه در این میان متوجه شدیم که انتشارات حیان، اطلاعات خود را به شکل صحیح در اختیار ما قرار نداده است.



** قهر بنیاد شعر و ادبیات دانسانی

با وجود گذشت سه روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هنوز چند غرفه معدود خالی از کتاب در شبستان اصلی به چشم می خورد. علت این مساله از سوی مسئولان برگزاری این رخداد نیز اعتراض برخی ناشران نسبت به اختصاص فضای کوچک به آنها در برابر کتاب های متعددشان است اما در این میان خالی بودن غرفه بنیاد شعر و ادبیات داستانی که زیر مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است جای تعجب و پرسش فراوانی دارد.

چرا که اگر این مجموعه با وجود آنکه خود را نهادی مستقل می داند اما به هر حال تحت حمایت معاوت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند که بانی و عامل اصلی این رخداد (برگزاری نمایشگاه کتاب تهران) است نیز در صف معترضان قرار داشته باشد خود به تنهایی حاشیه بزرگی به نظر می رسد که نیازمند پاسخگویی مسئولان است.

اما با این وجود محمود آموزگار در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که تا پایان وقت روز سوم به آن چند ناشر از جمله بنیاد شعر و ادبیات داستانی فرصت دادیم تا آثار خود را به نمایشگاه ارائه دهند و اگر این مهم رخ نداد از روز چهارم آن غرفه ها در اختیار ناشرانی قرار می گیرد که در لیست انتظار ورود به این دوره از نمایشگاه قرار دارند و صرفا به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم میزبان آنها در جشن کتاب ایران باشیم.



** خبرنگاران بدون اینترنت

سومین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کنار اتفاقات ریز و درشت خود برای بازتاب اخبار، خود شاهد بود که در این میان خبرنگاران برای تهیه مطالب و ارسال آنها به رسانه های مطبوع شان با حاشیه مواجه شدند!

در حالی که روز جمعه (18 اردیبهشت ماه) به عنوان یک روز تعطیل و پُر بازدید از سوی مسئولان، مخاطبان و دوستداران یار مهربان آغاز شده بود و ادامه داشت؛ اما اینترنت بخش خبرنگاران این رخداد با اخلال های متعددی مواجه بود و عملا دست فعالان عرصه رسانه برای ارسال مطالب شان را بسته بود.

این مساله در کنار کاهش تعداد رایانه ها در قیاس با سال گذشته و انتظارهای طولانی برای ارسال یک خبر و سپردن رایانه به خبرنگاران منتظر در صف برای ارسال مطالب؛ خود به دستاویزی برای شرح حاشیه های این روز بدل شد.



** رونمایی کتاب کوچکترین نویسنده ایران

در میان اتفاقات و رویدادهای خرد و کلان بیست و هشتیمن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در روز سوم، می توان به رونمایی کتاب «چرا آدم ها ما را دوست ندارند؟» به قلم سونیا ملک زاده اشاره کرد که تنها با شش سال سن به عنوان کوچکترین نویسنده حاضر در این رخداد نام خود را در بین رکوردهای تاریخ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ثبت رساند.

وی در مراسم رسمی رونمایی از کتابش با همان زبان کودکانه و شیرین خطاب به حضار گفت: خودم خیلی کتاب دارم و در ذهنم کتاب های زیادی هست؛ به خاطر همین این کتاب را نوشتم.

ملک زاده که در حال حاضر در مقطع پیش دبستانی مشغول تحصیل است در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان مطالعه اش طی شبانه روز گفت: هر شب از روی عکس ها و نقاشی های کتاب های قصه ام به خواندن می پردازم و گاهی بی توجه به داستان اصلی آن کتاب و تنها با نگاه کردن به آن عکس یا نقاشی، داستانی برای خودم می سازم.



** افتتاح غرفه ویژه پیامبر رحمت(ص)

به مناسبت تقارن ایام برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با عید بزرگ مبعث به عنوان یک از اعیاد گران سنگ مسلمانان و با همت انتشارات «دلیل ما» و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سومین روز از نمایشگاه کتاب تهران غرفه ویژه پیامبر رحمت(ص) در مصلی تهران افتتاح شد.

در این غرفه 500 عنوان کتاب با موضوع روش، سیره و زندگی امام اول شیعیان حضرت علی(ع) و حضرت محمد(ص) از تمام ناشران حاضر در نمایشگاه با تخفیف 40 درصدی به فروش می رسد.



** وقت اضافه یک ساعته

و سرانجام آنکه به سبب همزمانی سومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با روز جمعه به عنوان آخرین روز تعطیلات هفته و با توجه به استقبال پرشور مخاطبان و دوستداران یار مهربان، مسئولان نمایشگاه بر آن شدند تا یک ساعت بر زمان میزبانی مصلی از مخاطبان بیافزایند و به این ترتیب سومین روز از نمایشگاه کتاب تهران در روز جمعه (18 اردیبهشت ماه) به جای ساعت 20، ساعت 21 به کار خود پایان داد که این مساله علاوه بر رضایت دوستداران یار مهربان به سبب تکریم شان، منزلت و وقت آنها از سوی دست اندرکاران این رخداد، با رضایت و خوشنودی غرفه داران و ناشران حاضر در مصلی نیز همراه بود.

در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران حدود 3000 ناشر داخلی و نزدیک به 2800 ناشر خارجی حضور دارند.

همچنین کشور عمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده و قرار است برنامه های خاصی در این نمایشگاه اجرا کند. وزرای فرهنگ کشورهایی چون قطر، عمان و بنگلادش و مسئولان نمایشگاه های بلونیا، فرانکفورت و پاریس نیز در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» تا 26 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

فراهنگ**9266**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 991 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار