جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 22:45

فعالان صنعت نشر از طبقه متوسط جامعه هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تقی آزاد ارمکی کارشناس صنعت نشر در نشست «صنعت نشر و توسعه پایدار» گفت: جامعه فعالان صنعت نشر، همگی در طبقه متوسط جامعه قرار دارند و نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان مربوطه هستند.
به گزارش جمعه گروه فرهنگی ایرنا ، نشست «صنعت نشر و توسعه پایدار» عصر امروز 18 اردیبهشت با سخنرانی زهره حسین زادگان، ناشر، دکتر افسر افشارنادری، استاد مطالعات فرهنگی، تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و مهندس مسعود پایدار، ناشر کتاب های آموزشی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین زادگان به تعریف صنعت نشر پرداخت و گفت: صنعت نشر در واقع کلیه فعالیت هایی است که منجر به تولید، توزیع و فروش آثار مکتوب می شود. ما باید بدانیم چه زمانی توسعه پایدار است و جنبه های اساسی شامل توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بشناسیم.

براساس گزارش ستاد خبری نمایشگاه کتاب ، افشارنادری نیز با اشاره به نقش فرهنگ بر توسعه صنعت نشر اظهار کرد: فرهنگ کالایی عادی نیست، بلکه صنایع فرهنگی یکی از مهم ترین انواع توسعه فرهنگی است. یک کتاب به عنوان کالای فرهنگی باید تمرینی باشد که فرصت فکر کردن را به مخاطب خود عرضه کند.

وی ادامه داد: سواد تنها به خواندن محدود نمی شود؛ کودکان ما باید به گونه ای به مطالعه آزاد تشویق شوند که انتخاب کتاب مناسب را بیاموزند و برای رسیدن به چنین جایگاهی باید آسیب شناسی حق مؤلف در جلساتی جداگانه و در زمینه سواد اجتماعی بررسی شود.

تقی آزاد ارمکی نیز به عنوان سومین سخنران این نشست گفت: باید بدانیم که معنای عام صنعت نشر چیست؟ صنعت نشر در واقع مجموعه ای است که با کمک مولف، ناشر، دولت و خواننده به وجود آمده است، اما به راستی آیا در ایران صنعت نشر به معنای واقعی وجود دارد؟

وی افزود: معتقدم که ما در ایران هنوز صنعت نشر حرفه ای نداریم؛ چرا که ناشر، مولف، مترجم و حتی خواننده حرفه ای نداریم و این صنعت تنها به چند ناشر، مولف و خواننده پراکنده محدود شده که به دلیل استقبال کم مخاطب و گران بودن کتاب ها هنوز قادر به حرفه ای شدن نیست.

پایدار به عنوان آخرین سخنران این نشست و در جایگاه یک ناشر به بررسی صنعت نشر در ایران پرداخت و اظهار کرد: ما هنوز در بخش صنعت نشر با رشد ناموزون مواجهیم و به ازای هر 6 ناشر، یک فروشنده داریم که امیدواریم موانع این راه برداشته شده و زودتر به وضعیت ثابتی در این عرصه دست یابیم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ گفت و گو با جهان» تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.

فراهنگ **9187**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1064 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار