جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 21:30

8 عنوان کتاب از بخش آثار داخلی نمایشگاه بین المللی تهران جمع آوری شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر کمیته نظارت محتوایی در نشر داخلی و رسیدگی به تخلفات ناشران با اشاره به بررسی 30 مورد تخلف ناشران در 2 روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از جمع آوری 8 کتاب در بخش آثار داخلی نمایشگاه خبر داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همایون امیرزاده شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کتاب ها و تخلفات ناشران بر اساس اصول برگرفته یا برش مختصر از کلیات ضوابط اجرایی نشر کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر این محورهای مورد توجه قرار گیرد دیگر نگرانی و دغدغه ای از جانب ما وجود ندارد.

وی، به بررسی 26 عنوان کتاب توسط بازرسان در روز نخست نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و افزود: از این تعداد 2 مورد در حوزه روانشناسی از نمایشگاه جمع آوری شده است و 14 مورد هنور در حال بررسی است؛ حضور 10 عنوان کتاب در نمایشگاه نیز بلامانع اعلام شد.

مدیر کمیته نظارت محتوایی در نشر داخلی و رسیدگی به تخلفات ناشران با اشاره به بررسی 13 عنوان کتاب توسط بازرسان در روز دوم اظهار کرد: از این تعداد سه مورد کتاب در زمینه طالع بینی و خرافه گری به دلیل غیرمجاز بودن (نداشتن مجوز وزارت ارشاد) از نمایشگاه جمع آوری شد.

امیرزاده با بیان اینکه حضور چهار مورد از این کتابها در نمایشگاه بلامانع اعلام شد، افزود: سه مورد نیز با توافق ناشر به دلیل اینکه ارایه آنها در نمایشگاه نامناسب بود جمع آوری و سه مورد دیگر هم در حال بررسی است.



** آرای صادره

مدیر کمیته نظارت محتوایی در نشر داخلی و رسیدگی به تخلفات ناشران بدون اشاره به نام ناشر متخلف گفت: جمعا پنج رای بر اساس گزارش دریافتی از بازرسان و بررسی کمیته بر روی کتاب های یاد شده صادر شد.

امیرزاده این رای ها را درباره اقدام به فروش غیرمجاز (ناشران عمومی)، فروش کتاب سایر ناشران، عدم اخذ اعلام وصول و رعایت نکردن اصلاحات اعلامی، رعایت نکردن تذکرات مبنی بر نشر و عرضه مجدد کتاب در نمایشگاه اعلام کرد و افزود: یکی از ناشران به دلیل نداشتن یا محرز نشدن شرایط حضور در نمایشگاه برای به حدنصاب نرسیدن کتاب چاپ اول از نمایشگاه رفت.

وی، آرای صادره و مجازات درنظر گرفته را جمع آوری اثر، اخطار کتبی، درج در پرونده، تعطیلی غرفه به مدت یک تا دو روز و یا تا پایان نمایشگاه برشمرد.

امیرزاده درباره مصادیق کمیته نظارت بر ناشران داخلی گفت: عمده ترین موارد کمیته نظارتی که مبنای نظارت ما در بحث ناشران داخلی احصا کردیم، در حوزه دین مولفه های ترویج و تبلیغ و الحاد اباهه گری، تحریف یا انکار مبانی و احکام اسلام، مخدودش کردن چهره امامان و پیامبر (ص)، ترویج فرقه های منحرف مانند وهابیت و بهاییت، نفی و تحریف آموزه های اعتقاد دینی، اشاعه فحشا و خلاف عفت عمومی بوده است.

وی افزود: در حوزه فلسفه و دین مولفه های ترویج اندیشه های پوچ گرایانه، سکورلایسم ، اومانیسم افراطی، تبلیغ و ترویج فرقه صوفیه، مباحث خرافی مانند رمل، کف بینی، صحر و جادو و سنگ شناسی مد نظر است.

امیرزاده درباره مولفه های حوزه علوم سیاسی، اقتصادی و تاریخ و جغرافیا نیز اظهار کرد: در این حوزه ها ترویج آرای گروه های محارب و ضد انقلاب همچون دفاع از نظام سلطنتی و استبداد و تطهیر چهره منفی آنان، اهانت به امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، تبلیغ علیه قانون اساسی، ایجاد اختلاف و درگیری میان طوایف قومی، اختلال در تمامیت ارضی کشور را مد نظر قرار دادیم.

وی افزود: در حوزه هنر نیز مولفه عرضه مضامین غیراخلاقی و تبلیغ افراد و جریان های فاسد مد نظر قرار گرفته است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران که روز چهارشنبه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به کار کرد تا 26 اردبیهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 به روی بازدیدکنندگان دایر است.

در این نمایشگاه آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

شمار کشورهای خارجی شرکت کننده در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به 65 کشور می رسد در حالی که امسال در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب حدود 130 غرفه فعال خواهد بود.

هر چند امسال کشور عمان به عنوان میهمان ویژه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد اما در این رویداد فرهنگی هر روز به یک کشور شامل ایتالیا، عمان، مکزیک، فرانسه، آفریقا، تاجیکستان، افغانستان، لهستان و گرجستان اختصاص یافته است.

در این نمایشگاه همچنین 2 هزار و 450 ناشر داخلی در 2 هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

فراهنگ**1355**7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1925 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار