جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 15:00

بخش نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تقویت شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل نظارت محتوایی در فعالیت های علمی، فرهنگی و اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تقویت بخش نمایشگاهی این نمایشگاه خبرداد.
مجید غلامی جلیسه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: امسال تلاش شده بخش نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تقویت شود و فعالیت سالن های کارنامه نشر، استان ها، کتاب و رسانه، جشنواره ها، کتاب و هنر و تکریم اهالی قلم میز در این راستا است.

جلیسه افزود: این سالن ها فضای نسبتا خوبی دارند و طی روزهای گذشته استقبال خوبی از آنها شده و بازخوردهای خوبی داشته است؛ به خصوص سالن های کارنامه نشر و جشنواره های کتاب امکان بالقوه ای را برای علاقه مندان و مراجعه کنندگان به نمایشگاه فراهم کرده که بتوانند در فضایی محدود و به صورت کاملا موضوعی به تازه های نشر دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس امکان انتخاب بهترین ها از بین 400 اثر شاخص 16 جشنواره سال گذشته برای مراجعه کنندگان فراهم شده و افرادی که از این سالن بازدید می کنند به صورت فشرده می توانند به آنچه مدنظر دارند دسترسی پیدا کنند.

مدیرعامل خانه کتاب خاطر نشان کرد: حدود 30 رسانه در حوزه های مختلف از جمله سایبری و مکتوب در سالن کتاب و رسانه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارند.



**مجلس تمرکز روی واردات یا تولید داخلی کاغذ را بررسی کند

مدیرعامل خانه کتاب و مدیرکمیته نظارت محتوایی در فعالیت های علمی، فرهنگی و اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: موضوع به صرفه بودن و تمرکز روی واردات یا تولید داخلی کاغذ باید در مرکز پژوهش های مجلس بررسی و در این خصوص تعیین تکلیف مشخص شود.

غلامی جلیسه درباره مشکلات ناشران برای تهیه کاغذ با توجه به قیمت آن اظهار کرد: قیمت کاغذ در سالجاری به نسبت سال های گذشته ثبات به مراتب بهتری داشته و نوسان کمتری مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه افزایش امسال قیمت کاغذ بر اساس تورم و طبیعی بوده است، افزود: البته حجم عمده کاغذهای مصرفی در کشورمان وارداتی است و دولت، ناشران و چاپخانه داران باید با کمک یکدیگر ضمن ارتقای زیرساخت های لازم برای تقوبت تولید داخلی، به استفاده از کاغذ داخلی تشویق و ترغیب شوند.

وی ادامه داد: برای نمونه، حجم قابل توجهی از آثار خانه کتاب با کاغذهای داخلی چاپ و منتشر می شود که کیفیت مطلوبی داشته و برای فعالیتی که مورد استفاده قرار می گیرد مناسب است.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: برای رفع مشکلات تهیه کاغذ باید بومی سازی شدن وضعیت تولید و تقویت کارخانه ها و ایجاد خانه کاغذ در دستور کار دولت، چاپخانه داران و ناشران قرار گیرد.

جلیسه افزود: البته موضوع تولید کاغذ در داخل نیازمند بررسی دقیق تری است؛ چرا که بر اساس بررسی های سال های گذشته اساسا تولید کاغذ در داخل کشور با توجه به قیمت جهانی واردات مقرون به صرفه نبوده اما به نظر می رسد در برهه کنونی با توجه به تورم و گران شدن ارز، تولید کاغذ در داخل کشور به مراتب ارزان تر از خارج باشد.

وی با اشاره به فعالیت های یکسال اخیر خانه کتاب در راستای استفاده از ظرفیت های موجود در بخش های مختلف در حوزه کتاب، خاطر نشان کرد: رسانه ها جزو تاثیرگذارترین بخش ها در حوزه کتاب رسانه ها هستند و سهم حداکثری در جذب مخاطب دارند؛ توجه به این موضوع در دستور کار خانه کتاب قرار گرفت تا با تقویت تعامل با رسانه ها، برنامه ریزی برای فعالیت اصحاب رسانه در حوزه کتاب بیشتر و مطلوب تر شود.

وی ادامه داد: بر این اساس در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سالن کتاب و رسانه راه اندازی شد تا ضمن آشنایی بیشتر مردم با رسانه های فعال در حوزه کتاب، زمینه ارتباط بیشتر رسانه ها با مردم نیز فراهم شود. به این ترتیب، رسانه ها می توانند در طول سال و فارغ از مدت 10 روزه نمایشگاه جریان و نبض کتاب را داشته باشند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران که روز چهارشنبه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به کار کرد تا 26 اردبیهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 به روی بازدیدکنندگان دایر است.

در این نمایشگاه آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

فراهنگ**7537**1355**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1120 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار