چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 17 ارديبهشت 1394 ساعت 09:45

از وزیر کتابخوان تا مشکلات همیشگی روزهای اول نمایشگاه کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نخستین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی سپری شد که برخی مشکلات ادوار قبلی چون آماده نبودن غرفه ها، قطعی اینترنت، اشکال در دستگاه های کارتخوان غرفه ها در این روز نیز وجود داشت؛ هر چند در این میان آشنایی خبرنگاران و ناشران با کتابخوان ترین وزیر دولت یازدهم نیز از حاشیه های متفاوت و مثبت این روز بود.
به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گام بیست و هشتم در حالی از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه (16 اردیبهشت ماه) در مصلی امام خمینی(ره) آغاز شد که بار دیگر در کنار فعالیت های معمول این رخداد، برخی حوادث و اتفاقات برنامه ریزی نشده! رد هاشوری از حاشیه ها را بر صورت نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران از خود به یادگار گذاشت.



** غرفه هایی بی نام و ناآماده

در حالی که سابقه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشان از قدمت 27 ساله آن می هد هر ساله بر رفع آسیب ها و نواقص ادوار قبلی توسط مسئولان تاکید می شود؛ اما برخی مشکلات تکراری که بیشترین بروز و ظهور را در روز نخست و ساعات ابتدایی این رویداد دارند گویا به جزء جدایی ناپذیر این نمایشگاه - فروشگاه بدل شده و با توجه به تمام تلاش مسئولان قصد ندارد از چنین فضاهایی برود .

مساله در اختیار قرار دادن فضای نمایشگاه در فاصله سه یا چهار روز تا زمان افتتاح به ناشران در حالی همواره از سوی مسئولان برگزاری مطرح می شود که مطابق سنت همیشگی در نخستین روز افتتاح شاهد بسته بودن برخی غرفه ها به سبب آماده نبودن و یا فعالیت غرفه داران برای آماده سازی جهت رائه خدمات به مخاطبان هستیم.

در روز نخست بیست هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز دیدن غرفه هایی که اطراف آنها با چادر پوشیده شده بودند و یا برخی دیگر که مسئولان آنها بی توجه به درخواست ها و پرسش های مخاطبان در حال نصب قفسه ها و چینش کتاب ها بودند بار دیگر این پرسش را به ذهن متبادر می کند که باید برای برگزاری منظم این رویداد چه کرد؟



** دستگاه های کارت خوانی که کار نمی کنند

از دیگر مشکلات ثابت روز نخست برگزاری نمایشگاه طی یک دهه اخیر که فضای بانکداری الکترونیک را در بوستان کتاب جاری کرده است، معضل اتصال کارت خوان ها در غرفه ها و یا خرابی و پیغام های متعدد خطایی است که به مخاطبان تحویل می دهند.

این مساله نیز بار دیگر در نخستین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به وضوح عیان بود و حتی در مواردی باعث شد تا تعدادی از خریداران به سبب نداشتن پول نقد، خرابی و یا نبود دستگاه کارت خوان در غرفه هایی که بنا به ادعای صاحبان آنها هنوز دستگاهی از سوی مسئولان ستاد اجرایی نمایشگاه به آنها تحویل داده نشده بود عطای خرید کتاب را به لقای آن می بخشیدند و بار دیگر برنامه ریزی خود را برای حضور مجدد در روزهای آتی این نمایشگاه برای تهیه کتاب های مد نظرشان هموار کنند.



** کارگران سخت مشغول کارند

از دیگر اتفاقاتی که طی ادوار برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی، همواره به تصاویر آشنای حاضران در این رویداد بدل شده است، مشاهده کارگرانی است که در بخش های مختلف این محیط در حال کارهای ساخت و ساز مصلی تهران هستند.

امسال نیز با وجود باز شدن معابر و راهروهای بیشتر در بخش های مختلف مصلی که به ویژه مسیر عابران پیاده را هموارتر کرده هنوز در بخش های اطراف محیط نمایشگاه، کارگران به سختی و با صدای فراوان دستگاه های صنعت ساختمان مشغول فعالیت هستند که همنشینی این دو تصویر شاید برای مخطبان ایرانی و آشنا با فضای این نمایشگاه عادی باشد اما نمی تواند تصویر مناسبی برای میهمانان حاضر در بخش بین المللی این رخداد به شمار آید.



** باران خوب، باران بد

عصر نخستین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، آسمان پایتخت نیز گویی به جشن کتاب ایران پیامی از طراوات و شادابی را از طریق قطره های باران فرستاد که جذابیت این عصر و خوشحالی بسیاری از حاضران در این محیط را با خود به همراه داشت و همین طور صدای «شکر خداوند » بابت نزول این نعمت بود که از زبان افراد شنیده می شد.

اما در این میان برخی غرفه ها که در فضای بیرونی شبستان اصلی قرار داشتند به دلیل آماده نبودن امکانات لازم و یا عدم تکمیل نصب چادرهای خود از نزول این رحمت آسمانی مدام زیر لب غرغر می کردند که: «الان چه وقت آمدن باران بود!»؛ چرا که رسوخ قطره های باران به کتاب ها و کالای آنها باعث شده بود تا نارضایتی از عدم تطبیق زمانی فعالیت های آمادگی شان برای افتتاح نمایشگاه را بر سر باران آسمان خالی کنند. و بیچاره باران.



** من و نمایشگاه کتاب، همین جوری یه هویی

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هر چند در ادوار قبلی نیز به همت مسئولان و دست اندرکاران برگزاری تمام سعی خود را کرده بود تا با امکانات و فن آوری های دنیای دیجیتال و عصر مدرن هماهنگ باشد اما رونمایی از صفحه این دوره از نمایشگاه در اینستاگرام و همچنین ارائه نرم افزار تلفن همراه مخصوص اطلاع رسانی این دوره نمایشگاه نشان دهنده عزم بالای مسئولان گام بیست و هشتم این رخداد برای سایه نشینی در دنیای مدرنیته و اسباب اطلاعات دیجیتال است.

هر چند هنوز مشخص نیست که آیا در کنار آن صفحه اینستاگرام شاهد عکس های من و نمایشگاه کتاب تهران همین جوری یه هویی خواهیم بود یا خیر؛ اما بازار عکس گرفتن مخاطبان و ارسال آنها به انواع شبکه های اجتماعی، امسال نه تنها در بین مردم عادی رواج داشت که حتی غرفه داران را نیز سخت مشغول کرده بود.

البته در این میان بودند مسئولانی که با حضور در غرفه های مد نظرشان و گرفتن عکس سلفی، با سرعت تمام تلاش می کردند تا حضور و انس خود را با یار مهربان از طریق شبکه های اجتماعی به سمع و نظر دوستان و همراهان خود در دنیای دیجییتال برسانند.



** رو شدن دست وزیر کتاب خوان

یکی از نکات حائز اهمیت در امر برگزاری نمایشگاه کتاب در ادوار گذشته به روزهای خلوت نخست این رخداد در میزبانی از چهره ها و مسئولان دولتی و فعالان در دستگاه ها و ارگان های کشور باز می گشت و اغلب آنها تلاش می کردند در روزهای پایانی این رخداد خود را به نمایشگاه کتاب برسانند.

اما این بار و خلاف رسم سال های گذشته، در نخستین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت تدبیر و امید در همان ساعات ابتدایی افتتاح این رخداد با حضور در نمایشگاه کتاب تا توانست و اختیارات مالی جیبش اجازه می داد کتاب خرید و به قول اطرافیان دستش را به عنوان یکی از وزرای دوستدار کتاب نزد ناشران رو کرد.

البته بد نیست که بدانیم در کنار ثبت رکوردهای متعدد جدید برای نمایشگاه کتاب امسال باید اشاره کنیم که نخستین میهمان رسمی این دوره از نمایشگاه، فریاد رواندوزی وزیر فرهنگ کشور عراق بود که در همان ساعات ابتدایی افتتاح این رویداد در سالن ناشران داخلی و بین المللی حضور یافت.

علی مطهری نماینده مجلس نیز دیگر چهره حاضر در روز نخست نمایشگاه مطبوعات بود که حاضر به گفت و گو با خبرنگاران نشد و زمانی که متوجه شد غرفه انتشارات صدرا (ناشر اختصاصی چاپ آثار شهید مطهری) هنوز حاضر نشده است عصبانی شد اما تمام تلاش خود را کرد که این ناراحتی را در محیط فرهنگی به شکل فرهنگی و با آرامش منتقل کند.



**بی برنامه گی دانشگاه آزاد

در نخستین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین الملی کتاب تهران قرار بود تا برای نخستین بار غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در این رخداد با حضور طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه افتتاح شود که برنامه به دلیل تاخیر زیاد وی با اعتراض و ترک محل توسط بسیاری از خبرنگاران، روبرو شد .

باید اذعان داشت غرفه دانشگاه آزاد با طراحی متفاوت و به شکل بسیار مجلل ساخته شده است و استقرار آن در حیاط شبستان و حوض آب بسیار بزرگ میان آن انتخاب این غرفه به عنوان غرفه برتر ناشران که هر ساله در مراسم اختتامیه از سوی مسئولان جشنواره صورت می گیرد را تا حد بسیار زیادی بالا برده است .



** تعطیلات اطلاع رسانی

بدون شک یکی از اصلی ترین محیط های هر نمایشگاهی به غرفه های اطلاع رسانی آن مربوط می شود و این در حالی است که نمایشگاهی به وسعت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور بیش از 3000 ناشر داخلی و بین المللی، لزوم این اطلاع رسانی را برای مخاطبان و حاضران در این رویداد بیش از پیش مهم جلوه می دهد؛ اما در نخستین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه های اطلاع رسانی با وجود مملو بودن کارکنانش رسما تعطیل بود.

دلیل این تعطیلی که از زبان یکی از متصدیان غرفه ها به خبرنگار ایرنا بازگو شد مربوط به راه اندازی نشدن سیستم اطلاع رسانی مربوط به نمایشگاه تا حوالی عصر روز نخست نمایشگاه بود هر چند آن متصدی گفت تمامی همکاران در غرفه ها حضور دارند اما به دلیل قطعی سیستم کاری از دستشان بر نمی آید.

هر چند گعده های تشکیل شده توسط متصدیان غرفه های اطلاع رسانی و بازار گرم گپ و گفت شان در کنار نارضایتی حاضران در نمایشگاه برای کسب اطلاعات نشان دهنده رضایت مطلق آنها از خلوتی سر و گذراندن زمان در کنار دوستان و همکاران شان در شادترین حالت ممکن بود.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن، گفت وگو تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران بر پا است.

فراهنگ**9266**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1184 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب