چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 10:45

ضرورت بسترسازی فرهنگی در حوزه نشر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه آفرینش در سرمقاله خود نوشت: سال هاست که جوانان و اقشار مختلف مردم، اعم از دانشجویان و خانواده های مختلف به هنگام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به جوش و خروشی وصف ناشدنی به استقبال این رویداد بزرگ فرهنگی می آیند.
این مقاله به قلم حمیدرضا عسگری که روز چهارشنبه انتشار یافته، می افزاید: هرچند ممکن است که همه آنها از خوانندگان همیشگی کتاب نباشند، اما با حضور گسترده خود و هیجانی که به این نمایشگاه می دهند، می توان امیدوار بود که هنوز جامعه عطش مناسبی برای ' یار مهربان' دارند.

اما جدای از برخورد مردم باید به این مسئله دقت کنیم که رفتار وعملکرد مسولان در حوزه کتاب چگونه بوده است. جدای از معضلات فراوانی که در حوزه صدور مجوزها، تامین کاغذ، قیمت خرید کتاب و مشکلات عدیده ناشران و نشر، وجود دارد، باید نوع دستاوردها و نمودار خطی عملکرد مسولان و نهادهای مربوطه در طی این سال ها مورد توجه قرارگیرد.

متاسفانه برآیندی که از یک تامل کوتاه در فعالیت یک دهه اخیر نمایشگاه کتاب بدست می آید، کارنامه مناسب و با کیفیتی را برای متولیان متصور نیست. البته همه ساله پیش از افتتاح نمایشگاه خبرهایی درمورد افزایش تعداد شرکت کنندگان و ناشر داخلی و خارجی از سوی نهادهای مربوطه مخابره می شود، اما درعمل تغییر و ارتقای کیفی ملموسی در حوزه برگزاری این رویداد فرهنگی و بین المللی حاصل نمی شود. لذا مشاهده می کنیم درحالی که نمایشگاه به طور رسمی افتتاح می شود، هنوز اغلب غرفه های ناشران حتی آماده نشده و با مشکلاتی همچون نبود برق دست و پنجه نرم می کنند. به سبب عدم هماهنگی های لازم هنوز بسیاری از محموله های ناشران خارجی در فرودگاه و گمرک مانده و از امروز نیز قرار است این نمایشگاه به صورت عمومی به حالت اکران درآید.

درحالی که با توجه به موقعیت مکانی و آب وهوایی مصلی تهران مشکلات فراوانی برای سازه ها و غرفه های محوطه ای وجود دارد، اما در طول یک دهه اخیر هنوز هیچ فکر چاره ای برای این مسئله نشده و هرساله در حین نمایشگاه شاهد گزارشات و عکس های نامناسب از وضعیت برگزاری و حضور مردم در باران و بادهای شدید بوده ایم.

سال ها پیش که نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شد، نظم خاصی براین رویداد فرهنگی حاکم بود. هرچند که مسولان رفت و آمد بازدیدکنندگان و مزیت مترو را دلیل این امر عنوان کرده اند، اما سوال اینجاست که آیا درطی این سال ها فرصتی وجود نداشت تا ما بحث مترو را برای نمایشگاه به سرانجامی برسانیم. آیا موضوع انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب و بیرون شهر صرفاً جنبه تبلیغاتی داشت. آیا مسولان به این امر توجه کرده اند که فضای مصلی تهران یک فضای کارگاهی است و خطرات فراوانی بازدید کنندگان را تهدید می کند؟! آیا امکانات موجود درحد یک نمایشگاه و رخ داد بین المللی هست؟ آیا ابن الوقت بودن تصمیمات درحوزه فرهنگی همچنان باید ادامه داشته باشد تا بی سروسامانی در این بخش مانع از دلگرمی اهالی و دوستداران آن شود؟!

پس از افتتاح نیمه کاره اکسپو میلان، نوبت به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رسید، تا در کنار غرفه هایی که مقامات از آن به صورت نمادین بازدید کردند، دیگر غرفه ها هنوز در کش و قوس امکانات اولیه باشد و عده ای سرگردان از محل و فضای اختصاصی خویش!. وقتی ما در اجرای بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور اینگونه بی اهمیت باشیم، مسلماً باید توقع جمود در حوزه کتاب و کتابخوانی را نیز داشته باشیم. امیدواریم حداقل در حوزه کتاب که به عنوان بستر اصلی تعالی و رشد فکری جامعه تلقی می شود، تصمیماتی مناسب با نیازها و کمبودهای این حوزه اتخاذ کنند و موجبات رضایت اهالی فرهنگ را فراهم نمایند.

البته نمی توان از زحمات و تدابیر معاونت فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به راحتی گذشت اما رفع مشکلات موجود در عرصه فرهنگ و حوزه کتاب و نشر نیاز به عزم جدی و ملی از سوی مقامات عالی رتبه

کشور دارد.

* منبع: روزنامه آفرینش

** اول** 1337

اطلاعات تکميلي

خواندن 1286 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار