چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 10:45

چگونه نمایشگاه کتاب برپا می شود؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بسیاری شاید بپرسند نمایشگاهی با وسعت و فراگیری نمایشگاه بین المللی کتاب چگونه برپا می شود و چه مقدمات و هماهنگی هایی برای برگزاری آن صورت می گیرد. در گفت و گو با «نیکنام حسین پور» مدیر کمیته تسهیلات رفاهی نمایشگاه کتاب به تفصیل درباره این موضوع از او پرسیدیم.
بیشتر مردم آنچه از نمایشگاه کتاب می دانند، همان چادرهای انبوهی است که برای مدت 10 روز جماعت مشتاق کتاب را در دل خود جای می دهند و آنها را به لحظه یی شیرین از لذت کتابخوانی میهمان می کنند؛ بی خبر از اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم با چنین وسعت و حجم فعالیتی تا چه اندازه به برنامه ریزی، هماهنگی و همکای نهادها و سازمان های متعدد نیاز دارد و چه دست های پنهانی برای برگزاری مطلوب آن تلاش می کنند.

این مهم را با «نیکنام حسین پور» مدیر «کمیته تسهیلات رفاهی و هماهنگی نهادهای همکار بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» به گفت و گو گذاشتیم که بیش از همه از فعالیت های زمینه ساز برگزاری نمایشگاه کتاب خبر دارد.

این کمیته همان طور که از نامش پیداست، مسوولیت هماهنگی سازمان ها و نهادهای مختلف در امر برگزاری نمایشگاه به منظور فراهم کردن تسهیلات رفاهی برای بازدیدکنندگان را بر عهده دارد.

در این گفت و گو وضعیت مسایلی چون مدیریت محیط فیزیکی نمایشگاه، تامین ایمنی، مسایل مرتبط با بهداشت مواد غذایی و محیط، حمل و نقل بازدیدکنندگان بویژه افراد کم توان، خدمات پستی کتاب، خدمات بانکی، یارانه ی کتاب های ارزی، بن کارت های دانشجویی، فعالیت های فرهنگی جانبی در نمایشگاه و ... را که با حوزه ی کاری کمیته تسهیلات رفاهی نمایشگاه بین المللی کتاب ارتباط پیدا می کند را با مدیر این مجموعه درمیان گذاشتیم.

آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفت و گوی یک ساعته ی پژوهشگر ایرنا با او در «ستاد اجرایی برگزاری نمایشگاه کتاب» واقع در مصلی در روز سه شنبه هشتم اردیبهشت ماه است.



***ایرنا: آقای حسین پور وظیفه ی کمیته تسهیلات رفاهی چیست؟

نیکنام حسین پور: فعالیت کمیته تسهیلات رفاهی زودتر از همه ی کمیته ها یعنی از دی ماه شروع می شود. واقعیت امر این است با توجه به حجم فعالیتی که در نمایشگاه کتاب صورت می گیرد، سازه هایی که احداث می شود، مکان برگزاری نمایشگاه و ... می توان گفت که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک مجری است و اگر همکاری سایر نهادها و سازمان ها نباشد از عهده برگزاری چنین نمایشگاهی برنمی آید.

به عنوان نمونه می توان گفت که مصلی یک کارگاه ساختمانی در مرکز شهر است که از استانداردهای لازم برای برگزاری نمایشگاه برخوردار نیست. از سوی دیگر قرار گرفتن آن در مرکز شهر، برگزاری نمایشگاه در آن را با ایجاد گره های ترافیکی همراه می کند. به حتم تامین امنیت و مدیریت ترافیک حاصل از آمد و شد مردم، همکاری و همراهی شهرداری تهران را می طلبد. به طور کلی نزدیک به 70 سازمان و نهاد متفاوت در جریان برگزاری نمایشگاه با ما همکاری می کنند.



***ایرنا: شما برای برگزاری هرچه باکیفیت تر نمایشگاه تلاش می کنید. بدون شک یکی از مهمترین مسایل مرتبط با برگزاری نمایشگاه کتاب، بحث ایمنی آن است. شما برای تامین ایمنی محلی که به شدت مستعد بحران آتش سوزی است و به گفته ی خودتان از استانداردهای لازم برخوردار نیست جه تدابیری اندیشیده اید؟

**حسین پور: بحث ایمن سازی محیط نمایشگاه در اولویت کاری ما قرار دارد. ایمنی یک اصل است که در همه ی فعالیت ها باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که فضای مصلی فضای استاندارد یک نمایشگاه نیست، به نظر من ایمنی اهمیت دوچندانی پیدا می کند. هم با چارد سروکار داریم و هم با کاغذ که قابلیت اشتعال سریع دارند.

در همین راستا در کمیته ی ایمنی مقرر شده که نهادهای عضو ستاد بحران شهرداری تهران شامل آتش نشانی، اورژانس تهران، نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، هلال احمر، سازمان برق، سازمان گاز، سازمان آب و ... ستاد بحران ویژه نمایشگاه تشکیل دهند. دستورالعمل های ایمنی هم تدوین شده است. خوشبختانه طی سال های گذشته این دستورالعمل ها به استانداردهای مطلوبی رسیده است. در خصوص مسیرهای امدادی، برق رسانی به غرفه ها، حضور کپسول آتش نشانی، کمک های اولیه و ... همه از پیش تمهید می شود و اگر لازم باشد کلاس هایی هم برای ناشران و شرکت کنندگان در نمایشگاه هم برگزار می شود.

در خصوص اقدامات بازدارنده هم باید گفت پیش از برگزاری نمایشگاه از غرفه ها بازدید میدانی صورت می گیرد، نقاط آسیب پذیر شناسایی و عیب های موجود رفع می شود. در طول نمایشگاه هم همه ی اعضای ستاد بحران در نمایشگاه حضور دارند و در صورت وقوع هرگونه مساله یی به وظایف خود عمل می کنند.



***ایرنا: به حتم مهیا کردن فضای فیزیکی برای نمایشگاهی که بیشتر قسمت های آن در فضای باز برگزار می شود کمی پیچیده است. در موردآماده سازی فضای نمایشگاه چه اقدام هایی صورت گرفته است؟

در این خصوص درکمیته خدماتی و عمرانی که کمیته یی منشعب از شورای شهر است تمهیداتی اندیشیده شده است. بسیاری از مسایل نمایشگاه منشعب از محیط نامناسب آن است. بعضی قسمت ها و معابر نمایشگاه نیاز به لایروبی داشت، قسمت هایی از آن نیاز به آسفالت و ... داشت که برای رفع آنها تا جای ممکن تلاش شده است. به طور کلی شهرداری تهران، معاونت خدمات شهری، و سازمان زیباسازی شهر تهران فضا را برای برگزاری نمایشگاه مدیریت می کنند.

کمیته تسهیلات رفاهی در همین راستا جلسه های متعددی با شورای شهر وکمیسیون اجتماعی شورای شهر با حضور «سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده و با تصویب چند سرفصل، پیش برد برنامه ها را تدبیر کرده است.



***ایرنا: یکی از مهمترین مسایلی که در نمایشگاه کتاب مطرح است و شاید از چشم بسیاری از مردم پنهان بماند بحث جمع آوری پسماندها است. در این خصوص چه تمهیداتی اندیشیده شده؟

**حسین پور: واقعیت امر این است که بدون همکاری شهرداری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هیچ شرکت خصوصی به تنهایی از عهده ی نظافت نمایشگاه برنمی آید. شهرداری تهران در این زمینه هم با ما همکاری خواهد کرد. در سال گذشته در طول روز نمایشگاه بیش از 20 تن تولید زباله داشت. البته این حجم زباله منشعب از تعداد زیاد بازدیدکنندگانی است که به نمایشگاه می آیند.

امسال هم با توجه به سیاست سازمان پسماند و سازمان محیط زیست دو بحث تفکیک زباله از مبدا و استفاده از کیسه زیاله های تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست در نمایشگاه پررنگ خواهد بود.

پی گیری ها و هماهنگی های لازم صورت گرفته تا در این زمینه به ناشران اطلاع رسانی شود، شرکت هایی را به ما معرفی کرده اند که این شرکت ها این فعالیت ها را انجام می دهند حتی دنبال حامیان مالی (اسپانسرهایی) هستیم تا این کیسه ها را تولید کنند. نمایشگاه همچنین فرصت خوبی برای فرهنگ سازی در این زمینه است.



***ایرنا: نمایشگاه هر روز میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگانی است که از نقاط دور و نزدیک برای بازدید و خرید به مصلی می آیند. تعداد زیاد سفرهای درون شهری به مقصد نمایشگاه، مسایل و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. برای مدیریت این مسایل و تسهیل رفت و آمد بازدیدکنندگان چه کرده اید؟

**حسین پور: با توجه به موقعیت قرارگیری مصلی در مرکزیت شهر، باز هم همکاری سایر نهادها و سازمان ها لازم و ضروری است. مترو امکان خوبی است که نمایشگاه از آن برخوردار است. باید در این زمینه مردم تشویق به استفاده از این وسیله حمل و نقل شوند. هماهنگی هایی با مترو صورت گرفته که هم ساعت کاری مترو افزایش یابد، هم فاصله زمانی حرکت قطارها کاهش پیدا کند که تجمیع جمعیت نداشته یاشیم.

با سازمان اتوبوسرانی هم هماهنگی های لازم صورت گرفته که تعداد اتوبوس های اطراف مصلی را افزایش دهند. در خود مصلی هم پابانه اتوبوسرانی ایجاد کرده ایم که به برخی از میادین اصلی شهر مسافران را جابه جا می کنند. با تاکسیرانی هم هماهنگی های خوبی صورت گرفته است.120 تا 150 تاکسی مستقر خواهند شد. و برای هر مسافر قبض صادر می کنند.



***ایرنا: با توجه به گستردگی فضای نمایشگاه و غرفه ها، برای مدیریت آمد و شدهای درون نمایشگاه چه تمهیداتی را لحاظ کرده اید؟

با توجه به پراکندگی غرفه ها و گستردگی فضای نمایشگاه اطلاع رسانی به مردم در این زمینه لازم و ضروری است. راهبران و کارکنان مترو خود یکی از ظرفیت های خوب اطلاع رسانی به مردم هستند. در همین زمینه با مسوولان مترو هماهنگی های لازم صورت گرفته است. نمایشگاه چند هکتار است و قطعا یک نفر نمی تواند در طول یک روز از همه ی بخش های نمایشگاه دیدن کند. مثلا بخش بین الملل در جنوب نمایشگاه واقع شده و کسانی که بخواهند از این بخش دیدن کنند باید از متروی شهید بهشتی استفاده کنند و بخش کودکان و آموزشی و دانشگاه در ضلع شمال شبستان واقع شده که به متروی مصلی نزدیکتر است و راهبران قطار می توانند دراطلاع رسانی و ساماندهی جمعیت نقش مثبتی داشته باشند.

از سوی دیگر ایستگاه های اطلاع رسانی که در جای جای نمایشگاه تعبیه شده اند می توانند مردم را در این زمینه راهنمایی کنند.



***ایرنا: بازدید از نمایشگاه به این بزرگی حداقل نصف روز زمان می برد، بر همین اساس یکی از مسایلی که بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه با آن سروکار پیدا می کنند، مواد غذایی است که در غرفه های متعدد عرضه می شود. بسیاری از مردم نگران بهداشت مواد غذایی هستند که در نمایشگاه عرضه می شود. آیا مسایل مرتبط با عرضه ی مواد غذایی زیر نظرکمیته تسهیلات رفاهی است؟

**حسین پور: بهداشت مواد غذایی برای همه و حتی خود ما هم همیشه دغدغه بوده است. واقعیت این است که واگذاری غرفه های مواد غذایی در اختیار ستاد برگزاری نمایشگاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه خود مدیریت مصلی این غرفه ها را به متقاضیان واگذار می کند.

تا اندازه یی که اختیار داریم نظارت می کنیم، اما واقعیت این است که ما فقط می توانیم نظارت کنیم که دوستان جوابگو باشند. در این زمینه هماهنگی هایی با دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است تا کارشناسان خود را در محل مستقر کنند و بر بهداشتی بودن مواد غذایی نظارت کنند. در سال های گذشته عرضه ی مواد غذایی غیر بهداشتی حتی منجر به بسته شدن غرفه هایی هم شده است. دستورالعمل بهداشتی هم مصوب کرده ایم که شرکت هایی در نمایشگاه مستقر شوند که صاحب نام (برند) باشند ولی در عمل این اتفاق نمی افتد.



***ایرنا: در خصوص خدمات بیمارستانی چطور؟ آیا برنامه ریزی های لازم برای مواجهه با بیماران یا مصدومان حوادث احتمالی صورت گرفته است؟

**حسین پور: نمایشگاه در طول روز بین 500 تا 800 هزار نفر بازدیدکننده دارد که تعداد آنها در روزهای تعطیل افزایش می یابد. بنابراین باید برای ارایه ی خدمات آماده بود. طبق برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده اورژانس در نمایشگاه مستقر خواهد شد و خدمات لازم را به نیازمندان ارایه خواهد کرد. همچنین دوستان هلال احمر هم حضور دارند. با این حال در اطراف نمایشگاه برخی بیمارستان ها در حال آماده باش هستند که اگر اتفاقی افتاد بتوانند بیماران را پوشش دهند. آتش نشانی هم تعداد زیادی نیروی انسانی و ماشینی خود را در جای جای نمایشگاه مستقر خواهد کرد. ضمن اینکه ما خود نمایشگاه، بازدیدکنندگان، ناشران و مسوولان را زیر بیمه ی مسوولیت مدنی قرار داده ایم.



***ایرنا: طیف گسترده یی از مردم از نمایشگاه دیدن می کنند. امسال برای رفاه حال این طیف گسترده از نمایشگاه چه تمهیدات تازه یی درنظرگرفته شده است؟

**حسین پور: 7 ایستگاه امانت به صورت پراکنده در نمایشگاه تعبیه شده که در این ایستگاه ها اطفال و اشیای گم شده و شارژموبایل موجود است. شهروندانی که بسته هایی همراه دارند می توانند این بسته ها را به ایستگاه های امانات بسپارند و قبض بگیرند و به راحتی از نمایشگاه دیدن کنند. همچنین امسال ایستگاه های دیگری هم تعبیه شده که شهروندان می توانند با هزینه ی کمی چرخ دستی های کوچکی را از آنجا به امانت بگیرند و به راحتی خریدهای خود را در آن قرار دهند.

همچنین امسال تعدادی استراحتگاه احداث می شود که سایبان و مبلمان شهری داشته باشد. حتی بعضی مکان ها موکت می شود تا شهروندان بتوانند استراحت کنند.

در تلاش هستیم که اگر سازمان بهزیستی همکاری کند بتوانیم مهدکودک خوبی احداث کنیم که دوستانی که با کودکانشان از نمایشگاه دیدن می کنند بتوانند بهره ی فرهنگی هم ببرند. سال گذشته این تجربه را داشتیم و موفق هم بود. چند نماز خانه تازه هم ایجاد خواهیم کرد.

امسال واگذاری صحن مصلی به مسوولین نمایشگاه فضای خوبی را برای فعالیت های عمومی و خدماتی ایجاد کرده است.

در مورد ارایه خدمات به جانبازان سالمندانی که از نمایشگاه دیدن می کنند هم با سازمان اتوبوسرانی هماهنگی هایی صورت گرفته است. مقرر شده این سازمان تعدادی ماشین مخصوص جانبازان و سالمندان تعبیه کند که نسبت به حمل و نقل این افراد اقدام کنند. تعدادی مینی بوس هم مرتب فاصله ی میان در جنوبی تا درشمالی نمایشگاه تردد خواهند کرد و بازدیدکنندگان را جا به جا خواهند کرد.



***بعضی از شهروندان برای خود یا سازمان متبوعشان تعداد زیادی کتاب خریداری می کنند که جابه جایی آن با وسیله نقلیه عمومی امکانپذیر نیست. برای این دسته از افراد چه امکاناتی وجود دارد؟

**حسین پور: هماهنگی و توافق های خوبی با سازمان پست در خصوص حمل و نقل کتاب صورت گرفته است. در سال های گذشته بازدیدکنندگان از هزینه ی بالای پست کتاب ناراضی بودند. اما امسال هماهنگی هایی صورت گرفته که بازدیدکنندگان از نمایشگاه برای استفاده از خدمات پست از تخفیف خوبی برخوردار باشند. بنابراین سازمان پست امسال با هزینه ی کم و پست سفارشی کتاب ها را به مقصد خواهد رساند. با پیک بادپا هم هماهنگی های لازم صورت گرفته که کتاب های شهروندان را در کوناهترین زمان ممکن در تهران در اختیار شهروندان قرار دهد.



***ایرنا: همان طور که مستحضر هستید یکی از مهمترین مسایلی که در جریان نمایشگاه مردم با آن سروکار پیدا می کنند استفاده از خدمات بانکی است. در مورد تسهیل نقل و انتقال های پولی چه اقدام هایی انجام داده اید؟

**حسین پور: نمایشگاه کتاب تنها نمایشگاهی است (حداقل در ایران) که این حجم بالا از خدمات بانکی در آن ارایه داده می شود. حجم انتقال نقدینگی در نمایشگاه آنقدر بالا است که اغلب ناشران تاریخ چک های خود را به بعد از نمایشگاه موکول می کنند. بدون شک قطعی سیستم های کارتخوان آسیبی جدی به نمایشگاه خواهد زد. امسال با همکاری شرکت آسان پرداخت نزدیک به 3 تا 3500 دستگاه کارتخوان در نمایشگاه نصب می شود. این حجم تراکنش پشتیبانی لجستیکی اساسی می خواهد. بانک صادرات و شرکت آسان پرداخت که امسال با همکاری یکدیگر مسوولیت نقل و انتقال حجم قابل توجهی پول را به برعهده دارند، در این زمینه تجربه ی خوبی دارند.

این شرکت حتی در صورت قطع شدن کابل دستگاه های کارتخوان امکان استفاده از کارتخوان های بی سیم (وای فای) را فراهم کرده است. این امکان برای اولین بار در نمایشگاه امسال فراهم شده و قطعا باید زیرساخت های آن مانند فیبر نوری و ... هم فراهم شود.

دومین مساله مساله استقرار دستگاه های خودپرداز است. استقرار باجه های بانک در چادرها و شبستان هم امکان دیگری است که به ارایه خدمات به ناشران و بازدیدکنندگان می پردازد.



***ایرنا: دولت هر ساله کمک هزینه یی را برای خرید کتاب در اختیار دانشجویان و حتی کارمندان خود (البته نه در دو سال گذشته) قرار می دهد. هزینه ی این بن کارت ها و نحوه ی توزیع آن در سال جاری با تغییراتی مواجه شده است. در خصوص این تغییرات بگویید.

**حسین پور: در سر فصل فعالیت های سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون پنجم توسعه یارانه یی برای توسعه ی فرهنگ کتابخوانی وجود دارد که باید در اختیار مصرف کننده ی واقعی قرار بگیرد. اما اعتبار کم ما با تعداد زیاد دانشجویان و کارمندان تناسبی ندارد. معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه دست تنها است. ما فقط نزدیک به 4 تا 5 میلیون دانشجو در کشور داریم، طلاب را هم درنظر بگیرید، اگر وزارت ارشاد کل اعتبارش را هم بدهد نمی تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد. نیاز است که سایر وزارت خانه ها مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا حوزه های علمیه هم در ارایه کمک هزینه یخرید کتاب مشارکت داشته باشند.

امسال با تمهیداتی که اندیشیده شده 10 میلیارد تومان برای یارانه ی بن دانشجویی و طلاب اختصاص داده شد. با توجه به سیاست دولت که هدفمندی یارانه به معنی واقع آن است، امسال دو مساله در بحث بن کارت های دانشجویی اتفاق افتاد؛ نخست افزایش 30 درصدی رقم بن کارت ها و دوم سهمیه بندی استانی یارانه ی خرید کتاب.

در خصوص مورد دوم باید بگویم که در سال های گذشته دسترسی به سایت برای همه ی دانشجویان سراسر کشور به صورت یکسان بود و هر کس که سریعتر دست پیدا می کرد می توانست بن کارت بگیرد. امسال با همکاری وزارت علوم توانستیم بودجه موجود را بر اساس درصد دانشجویان هر استانی تقسیم کنیم، تا دانشجویان شهرهای بزرگ که از نظر فنی زیرساخت های بهتری برای دسترسی به اینترنت و ثبت نام دارند با دانشجویی که در یک استان محروم هستند یکسان باشند و سهمیه ی آنها محفوظ بماند .



***ایرنا: اما شاید دانشجویی که در شهرستان دورافتاده تحصیل می کند، هرگز از این سهمیه استفاده نکند؟

**حسین پور: چرا. استفاده می کنند. به نظر من این سهمیه بندی به عدالت توزیعی نزدیک تر است. گزارش های ما نشان می دهد که در سال های گذشته بیشتر این یارانه نصیب دانشجویان تهرانی می شد. سهمیه ی تهران چند روزی است تمام شده اما سهمیه ی استان های دیگر محفوظ است و هنور دانشجویان دارند ثبت نام می کنند.

اجازه بدهید من آماری در مورد تعداد ین کارت های الکترونیکی توزیع شده در برخی استان ها به شما بگویم. در مجموع2700 شعبه بانک صادرات در طول نمایشگاه از طرف دانشجویان برای دریافت کارت امکان انتخاب داشتند.تاکنون در سایت 180 هزار کارت آماده صدور شده اند. فقط 3 هزار تقاضا برای دریافت کارت از شعبه نزدیک به دانشگاه تبریز ثبت شده است، یا شعبه دانشگاه اصفهان 2088 کارت و ... که نشان دهنده ی توزیع درست این سهمیه بوده است. این تقاضا ها با انباشتگی دانشجویان همخوانی دارد.

***ایرنا: اگر بودجه یی باقی ماند و سهمیه ی برخی استان ها بطور کامل استفاده نشد، این سهمیه چگونه توزیع می شود؟

**حسین پور: اگر سهمیه یی باقی بماند میان عموم عرضه می شود، چون دیگر زیرساخت های لازم برای توزیع کارت در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.



***ایرنا: نمایشگاه بین المللی کتاب با اینکه یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران است، اما این محیط فرهنگی در سال های اخیر بیشتر کارکردی شبیه فروشگاه پیدا کرده و به نظر می رسد بسیاری از ناشران با هدف فروش کتاب پا به نمایشگاه می گذارند. برای اصلاح این مساله که یکی از آسیب های نمایشگاه کتاب است، چه کرده اید؟

**حسین پور: من حرف شما را تایید می کنم. ما نزدیک به 12 هزار مجوز نشر داریم که اغلب ناشران دوست دارند در نمایشگاه حضور داشته باشند و حداقل غرفه ای 9 متری داشته باشند. واقعیت این است که از نظر کارشناسی نمایشگاه بین المللی کتاب به هرس کردن نیاز دارد.

این هرس باید در جلسات کارشناسی صورت بگیرد. باید موضع و رویکردمان را نسبت به نمایشگاه تعریف کنیم تا این مکان فرهنگی از حالت فروشگاه خارج شود. با توجه به سیاست دولت یازدهم مبنی بر برگزاری نمایشگاه واقعی تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده، اما این مساله زمان می برد چون 28 سال است که این نمایشگاه برگزار می شود، نمی شود یک شبه آن را اصلاح کرد.



***ایرنا: بسیاری از مسوولان اذعان دارند که فضای مصلی برای برگزاری نمایشگاه مناسب نیست، آیا برای برگزاری نمایشگاه کتاب گزینه های دیگری مطرح نشده است؟

از نظر کارشناسی فضای مصلی برای نمایشگاه فضای استانداردی نیست. در حال حاضر بهترین فضا همین مصلی است چون دیگر فضای بهتری نداریم. مقام عالی وزارت سال گذشته گفتند که نمایشگاه به محل قبلی که نمایشگاه بین المللی است منتقل شود، اما چون زمان برگزاری آن با نمایشگاه نفت و گاز تلاقی دارد و نمایشگاه بین المللی کتاب هم در اشل بین المللی ثبت شده است، قطعا امکان جابه جایی زمانی آن وجود ندارد و این نمایشگاه هر ساله باید در بازه ی اردیبهشت ماه برگزار شود.

اگر بتوانیم به جمع بندی برسیم تا نمایشگاه نفت را جا به جا کنند شاید بتوان از فضای نمایشگاه بین المللی برای نمایشگاه کتاب استفاده کرد. البته فضای نمایشگاه بین المللی هم فضای محدودی است و مسایل ترافیکی خاص خود را دارد.

بجز نمایشگاه بین المللی مکان های دیگری هم در دستور کار شهرداری تهران و وزارت ارشاد قرار دارد. البته این وظیفه ی وزارت ارشاد نیست که مکان برگزاری نمایشگاه را تامین کند. ارشاد وظیفه اش انجام فعالیت های فرهنگی است. فراهم کردن مکان برگزاری نمایشگاه در سیاست های کلان نظام می گنجد که باید مکان استاندارد در سطح اشل جمهوری اسلامی ایران داشته باشد .

بحث استفاده از فضای تپه های عباس آباد هم مطرح است که شهرداری قصد دارد این مکان را به قطب فرهنگی شهر تهران بدل کند.

بسیاری از مسایلی که در نمایشگاه امکان ایجادش وجود دارد، منبعث از فضای نمایشگاه است. مثلا نمایشگاه فرانکفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب از استانداردهای بین المللی برخوردار است و امکانات زیادی دارد چون آن فضا برای نمایشگاه ساخته شده است. و خدمات زیادی ارایه می شود. نمایشگاهی چون فرانکفورت سیستم محور است و سیستم است که کار می کند اما نمایشگاه ما فردمحور است و بر اساس سلایق فرد کار پیش می رود. اگر سیستمی به کار نگاه کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می شود. این مساله نیاز به کار کارشناسی اساسی دارد. همانطور که گفتم باید نمایشگاه هرس شود و نشر ما حرفه یی شود.



***ایرنا: در سال های گذشته بخش بین الملل نمایشگاه کتاب به طرز محسوسی ضعیف شد، با توجه به شعار امسال نمایشگاه یعنی «خواندن باب گفت و گو با جهان» شما چه اقداماتی برای تحقق این شعار داشته اید؟

**حسین پور: شکی نیست که در سال های گذشته به خاطر وجود تحریم ها و همچنین غفلت هایی که صورت گرفت، بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تضعیف شده است. محدودیت در نقل و انتقالات پولی برای ناشران در سال های گذشته موجب تضعیف حضور ناشران خارجی در نمایشگاه شد.

خوشبختانه هم در سال گذشته و هم امسال تمهیدات خوبی برای بخش بین الملل اندیشدیده شده است. با توجه به اینکه مطالعات ما نشان می دهد که منابع کتاب های خارجی کتابخانه های مراکز دانشگاهی از سال 2011 به بعد بسیار ضعیف شده، برای بخش ارزی و کتاب های خارجی تمهیدات یارانه یی درنظر گرفته ایم. این یارانه به افراد داده نمی شود بلکه به مراکز دانشگاهی اختصاص داده شده است.

با توجه به سیاست های دولت و نظر دکتر روحانی که باب گفت و گو با جهان را بازکرد، استقبال بین المللی خوبی برای شرکت در نمایشگاه صورت گرفت؛ امسال چندین وزیر فرهنگ و رییس نمایشگاه های بزرگ دنیا در نمایشگاه حضور دارند که فرصت بسیار خوبی است.

همچنین این مساله فرصت خوبی را برای مقامات سیاسی کشورمان فراهم خواهد کرد. گفتنی است عمان امسال میهمان ویژه ی نمایشگاه است. برنامه های خوبی در این زمینه تدارک دیده شده که در طول نمایشگاه این برنامه ها را مشاهده خواهید کرد.



***ایرنا:از سال گذشته فعالیت های فرهنگی حاشیه یی نمایشگاه هم گسترش پیدا کرده است. این فعالیت ها امسال به چه شکل خواهد بود؟

**حسین پور: از سال گذشته ما فعالیت های فرهنگی را از زیر چادر به بیرون از چادر و به محوطه نمایشگاه انتقال دادیم و مردم از این تغییر به خوبی استقبال کردند. فرهنگ سازی هم شد. محیط هم چنین تغییری را می طلبد. امسال هم به معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و هم به نهادهای فعال در حوزه ی فرهنگی پیشنهاد دادیم فعالیت های فرهنگی خود از قبیل تئاتر، ایستگاه های مطالعه و ... را در محیط نمایشگاه ارایه کنند تا بازدیدکنندگان در جای جای نمایشگاه با فعالیت فرهنگی مواجه شوند.

*گفت و گو از:اعظم حمیدپور (گروه پژوهش و تحلیل خبری)

پژوهشم**9275**2054

اطلاعات تکميلي

خواندن 1433 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب