سه شنبه, 15 ارديبهشت 1394 ساعت 15:15

تعرفه ناچیز ماماها در بسیاری از موارد پرداخت نمی شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به تبعیض شدید در پرداخت تعرفه های مامایی در بخش دولتی گفت: در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، بسیاری از خدمات مامایی از جمله تعرفه زایمان لحاظ شده که تعرفه زایمان برای ماما و پزشک یکسان است اما در زمان پرداخت، تعرفه ماماها ناچیز شده و در بسیاری از موارد پرداخت نمی شود.
به گزارش ایرنا از سازمان نظام پزشکی، ناهید خداکرمی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 72 درصد زایمان های طبیعی توسط ماماها انجام شده، افزود: این رقم نشان می دهد بار اصلی زایمان طبیعی در کشور بر عهده ماماهای شاغل در زایشگاه هاست و نکته مثبتی که در طرح تحول سلامت مشاهده می شود، یکسان دیده شدن تعرفه زایمان برای ماما و پزشک است.

وی با گلایه از اینکه در زمان پرداخت دستمزدها تعرفه ماماها بسیار ناچیز می شود، ادامه داد: در بسیاری از موارد فقط 10 یا 15 درصد تعرفه به ماما پرداخت می شود که اگر بخواهیم عدالت در سلامت را نهادینه کنیم، ابتدا باید عدالت بین حرفه ای را رعایت کنیم.

خداکرمی با بیان اینکه ماما عملی به اسم زایمان طبیعی را انجام می دهد، افزود: یک تولد حداقل هشت ساعت استرس و مهارت را می طلبد و ماما باید به میزان این ساعات تلاش و فعالیت دستمزد داشته باشد و این در حالیست که از 50 کای زایمان فقط 60 تا 70 درصدش به ماما که عامل زایمان است تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ماماها در مراکز دولتی است، تصریح کرد: در مراکز دولتی تبعیض شدید در پرداخت ها وجود دارد و 50 کای زایمان به دست ماما نمی رسد.



** کمبود 9 هزار ماما در زایشگاه های کشور

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه طبق یک سرشماری غیر دقیق و تخمینی بین 18 تا 20 هزار ماما در نظام شبکه و بیمارستان ها خدمت می کنند گفت: در خوشبینانه ترین حالت 10 تا 15 هزار مامای بیکار داریم و یا در حرفه ای غیر از مامایی مشغول به فعالیت هستند و این در حالیست که زایشگاه های ما حدود 9 هزار ماما کمبود دارند.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت و تاکید آن بر رایگان کردن زایمان طبیعی و ارتقای فیزیکی اتاق زایمان افزود: زایمان طبیعی نسل سالم به دنیا تحویل می دهد اما در کشور ما نیروی انسانی لازم برای این عمل در نظر گرفته نشده و این در حالیست که مادر باردار مهمترین نیازش این است که مراقبت نفر به نفر شود.

خدا کرمی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت ماما عهده دار انجام زایمان طبیعی است، گفت: در یک شیفت کاری ماما از 7 تا 8 مادر مراقبت می کند و 2 یا 3 زایمان را انجام می دهد اما به خاطر تعرفه های زایمانی و افزایش آمار زایمان طبیعی برای پزشک، پرونده های ماما به نام پزشک ثبت می شود.

به گفته وی این مشکل در بیمارستان های خیریه ای بیشتر است و در سامانه ثبت تولد کشور عمل زایمان برای پزشک لحاظ می شود در حالیکه تولد توسط ماما انجام شده است.



** 16 درصد بارداری ها پر خطر است

خداکرمی در خصوص نقش متخصصان زنان و زایمان در ارتقای سطح سلامت مادران باردار گفت: 15 تا 16 درصد بارداری ها پرخطر هستند که نقش متخصصان زنان و زایمان ارائه خدمات تخصصی به این گروه است و سال گذشته نیز 51 درصد زایمان ها به روش سزارین انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه سلامت باروری زنان یک مقوله بسیار مهم تلقی می شود، خاطرنشان کرد: متخصصان زنان و زایمان باید بررسی های لازم را از نظر بیماری های زمینه ای، سرطان زنان، ناباروری و بارداری های پر خطر انجام دهند و عمل زایمان طبیعی را به ماماها واگذار کنند تا منافع مالی نیز به این گروه برسد.



** نیازمند استانداردسازی نیروی انسانی در زایشگاه ها هستیم

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه وزارت بهداشت برای رسیدن به اهداف خود در جهت کاهش آمار سزارین در جامعه باید به استاندارد سازی نیروی انسانی در زایشگاه ها بپردازد، اظهار داشت: عدالت در پرداخت ها و تعرفه زایمانی و استانداردسازی نیروی انسانی در زایشگاه ها از جمله عواملی است که سبب کاهش میزان سزارین در جامعه می شود.

وی در خصوص عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با جامعه مامایی افزود: در تعهدات سازمان های بیمه گر مراقبت های دوران بارداری و زایمان لحاظ شده اما چنانچه مراقبت دوران بارداری را ماما انجام دهد، سازمان های بیمه گر آن را لحاظ نکرده و این رفتار دوگانه ان ها برای جامعه مامایی آزار دهنده است.

خداکرمی همچنین عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با ماماهای دارای دفتر کار را یک راهکار علمی و استاندارد برای کاهش آمار سزارین و افزایش نرخ باروری عنوان کرد و افزود: اگر سیاستگذاران خواهان افزایش نرخ باروری در کشور هستند، یکی از راه ها تقویت رشته مامایی و اجبار سازمان های بیمه گر برای عقد قرارداد با ماماها جهت دریافت خدمات فیزیولوژیک و نشاط بخش در طی دوران بارداری مادر و زایمانش است.



** خدمات سرپایی مامایی مغفول مانده است

خداکرمی با بیان اینکه خدمات مامایی نیاز به تعرفه گذاری مستقل ندارد، گفت: کافیست سازمان های بیمه گر نگاهشان به خود خدمت باشد نه فردی که خدمت را ارائه کرده زیرا اگر ماما خدمات دوران بارداری را ارائه دهد، تعرفه اش را نمی پردازند و یا تنها 10 تا 15 درصد آن را پرداخت می کنند، در حالیکه اگر متخصص زنان و زایمان این خدمات را ارائه دهد، حق الزحمه او را تماما پرداخت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات سرپایی مامایی مغفول مانده، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی بیمه سلامت وقت در سال 73، سازمان های بیمه گر ملزم به عقد قرارداد با ماماها شدند اما 20 سال است که این مصوبه اجرایی نشده که امید است در سال جاری سازمان نظام پزشکی بتواند با همکاری وزارت خانه های بهداشت و رفاه بدنه کارشناسی و مدیران میانی را متقاعد کند که بحث عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با ماماها در دستور کار شورای عالی بیمه سلامت قرار گیرد.



** صدور پروانه مطب با اعمال مدرک بالای مامایی

رییس انجمن علمی مامایی با بیان اینکه ماما نقش مهمی در کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد و همچنین عوارض ناشی از بیماری ها دارد، گفت: در شمارش مشکلات نظام سلامت هر کشوری و عوارض کل بیماری ها و تولد و زایمان نقش این حرفه بسیار ویژه بوده و به عنوان حافظ سلامت مادر و نوزاد شناخته شده است.

وی با بیان اینکه مامایی حرفه ای چند ریشه ای است که با سلامت باروری سروکار دارد، خاطرنشان کرد: طیف وسیعی از خدمات مانند سلامت دختران در دوران بلوغ، مراقبت های قبل و بعد از بارداری و همچنین مراقبت های نوزاد تا 28 روز بر عهده ماما است لذا شعار امسال مراقبت نفر به نفر مامایی برای فردایی بهتر در نظر گرفته شده است.

اجتمام ** 7268 ** 1071

اطلاعات تکميلي

خواندن 1018 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار