چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 14 ارديبهشت 1394 ساعت 20:11

نمایشگاه کتاب تهران پُرمخاطب‌ترین نمایشگاه دنیا است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نمایشگاه کتاب تهران از نظر تعداد مخاطبان و بازدیدکنندگان، رتبه نخست را در میان نمایشگاه‌های دنیا دارد.

نشست خبری سیدعباس صالحی، رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اصحاب رسانه، با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران و محمود آموزگار، سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
 
امیرمسعود شهرام‌نیا در این نشست، اظهار کرد: امسال به مدد رویکرد مثبت دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل گسترده با دنیا، کوشیدیم چنین فضایی را در نمایشگاه کتاب تهران نیز به وجود آوریم. به همین منظور تعامل با ناشران بین‌المللی و تقویت جنبه بین‌المللی نمایشگاه را در دستور کار خود قرار دادیم.
 
قائم‌مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: شاید پیش از این، مجبور بودیم برای حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب رایزنی های متعددی انجام دهیم اما اکنون خوشبختانه تشنگی ویژه‌ای برای حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب حتی به عنوان مهمان ویژه بودن ایران در این نمایشگاه‌ها وجود دارد.
 
وی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران میعادگاه حضورعلاقه‌مندان نشر، کتاب، تصویرگران، موزعان، مؤلفان، ناشران، کتابفروشان و ... است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک بُعد اقتصادی و فروشگاهی دارد؛ اگرچه گاهی بیداد می‌شود که این بُعد از نمایشگاه بر ابعاد دیگر آن غلبه دارد اما به نظرم در شرایط فعلی نشر، برپایی نمایشگاه کتاب تهران با این رویکرد نیز بهترین فرصت است چرا که زمینه برای تعامل مخاطبان با نویسندگان و ناشران فراهم می‌شود.
 
شهرام‌نیا عنوان کرد: در نمایشگاه کتاب تهران امسال، برنامه‌های جنبی متعددی با رویکرد آموزشی برگزار خواهند شد. امسال فضای رواق شرقی (5 هزار متر مربع) مصلای امام خمینی (ره) به مجموعه نمایشگاه کتاب تهران افزوده شده است که در آن برنامه‌های متعددی مانند هنر و کتاب، کتاب و رسانه، نشر دیجیتال، کارنامه نشر، روز استان‌ها و پاویون اهل قلم برپا می‌شوند.
 
معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این‌که سراهای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی برای تعامل با اهالی فرهنگ و صاحبان اندیشه فراهم می‌کنند، اظهار کرد: امسال علاوه بر سرای اصلی، 5 سرای دیگر نیز راه‌اندازی خواهد. همچنین تالار گفت‌وگو در فضای بین‌الملل نمایشگاه برپا می‌شود؛ در این تالار، هر روز یک کشور به ارائه برنامه‌های خود می‌پردازد. سرای اهل قلم بین‌الملل نیز از دیگر سراهای این دوره از نمایشگاه است که در بخش بین‌الملل راه‌اندازی می‌شود. علاوه بر آن در مجاورت غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران، سالن‌هایی با هدف برگزاری نشست برپا خواهند شد. در مجموع حدود 600 نشست در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شوند.
 
قائم‌مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال سعی بسیاری برای اطلاع‌رسانی بهتر نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفته است. در این راستا سامانه نمایشگاه کتاب تهران را راه‌اندازی کردیم تا تمام امور مربوط به نمایشگاه اعم از ثبت‌نام ناشران، ورود کتاب‌ها به نمایشگاه، جانمایی غرفه‌ها، تمامی پرداخت‌ها و صدور بُن کارت خرید کتاب به صورت الکترونیکی انجام شوند که خوشبختانه این مهم محقق شد.
 
شهرام‌نیا بیان کرد: امسال فرایند توزیع بُن کتاب سامان یافت؛ پیش از این بُن کتاب بدون سهمیه‌بندی دانشگاه‌های سراسر کشور در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت اما امسال با طراحی جدول زمانبندی شده و سهمیه‌بندی دانشگاه‌های استان‌های سراسر کشور، به این مهم پرداخته شد.
 
وی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب تهران امسال، امکان جست وجوی کتاب‌های موجود در این رویداد فرهنگی هم از طریق وب‌سایت نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد و هم از طریق شیوه‌های دیگر مانند حضور فیزیکی راهنمایان در نمایشگاه کتاب تهران و سامانه اطلاع‌رسانی تلفنی می‌توان کتاب‌های مورد نیاز موجود در نمایشگاه را جست‌وجو کرد.
 
معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال فضایی در نمایشگاه کتاب تهران به منظور ارائه گلچینی از کتاب‌های موجود در نمایشگاه، راه‌اندازی خواهد شد؛ این مهم به انتخاب بهتر مخاطبان کمک می‌کند. همچنین امسال شرایط برای حضور حداکثری نهادها و ارگان‌های مختلف در نمایشگاه کتاب تهران (حدود 70 نهاد و دستگاه) فراهم شده است.
 
بخش دیگر این نشست به سخنرانی محمود آموزگار، سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص یافت. وی اظهار کرد: اکنون ناشران داخلی در حال چیدمان کتاب‌هایشان در غرفه‌ها هستند.
 
آموزگار با اشاره به بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، ادامه داد: واقعیت این است که در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها بسیاری از ناشران مطرح دنیا تمایل به حضور در نمایشگاه کتاب تهران را نداشتند؛ همکاران ما در کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران توانستند این نگاه منفی را از ناشران خارجی از بین ببرند و جاذبه‌های فراوانی برای حضور آنها در نمایشگاه فراهم کنند تا آثار علمی تازه منشر شده سایر کشورها را در اختیار دانشجویان قرار دهند. به‌گونه‌ای که با صراحت می‌توان گفت که امسال حضور مدیران سطح بالای بین‌المللی را در نمایشگاه کتاب تهران شاهد خواهیم بود.

اطلاعات تکميلي

خواندن 1423 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب