دوشنبه, 14 ارديبهشت 1394 ساعت 16:15

ثبت نمایشگاه کتاب تهران در تقویم نمایشگاهی جهان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تقویم نمایشگاهی جهان ثبت شده است.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، امیر مسعود شهرام نیا در نشست خبری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: با توجه به حضور ایران در نمایشگاه های بزرگ دنیا و دعوت از سوی دیگر کشورها، امسال نیز مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو خواهیم بود.

وی اضافه کرد: این رویداد مهم همچنین نمایشگاه کتاب امسال را نیز پرمخاطب تر از گذشته خواهد کرد و در بین اهالی نشر کشورهای مختلف بیشتر شناخته خواهیم شد.

شهرام نیا اظهار کرد: این اتفاق به دلیل تعامل های فرهنگی ایران با دنیا است و نمایشگاه به مکانی برای تعامل با بدنه نشر بین­الملل و گسترش آن تبدیل شده است.

وی تاکید بر اینکه باید موانع حضور ناشران خارجی در کشور برداشته شود، ادامه داد: این رویداد مهم از نظر اقتصادی و تعامل رو در رو با مخاطبان، برای ناشران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به نمایشگاه امسال کتاب که دارای ابعاد مختلف و برنامه های جنبی است ، اضافه کرد: یک بعد آن جنبه فروشگاهی است، اگرچه انتقاداتی درباره پررنگ شدن این بخش وجود دارد اما در شرایط فعلی نمایشگاه کتاب فرصتی برای گردش مالی ناشران به شمار می رود.

به گفته شهرام نیا، از نظر فرهنگی نیز نمایشگاه دارای اهمیت بسیاری بوده و فرصتی برای تعامل نزدیک ناشران با مخاطبان فراهم می کند، برنامه های فرهنگی، آموزشی و غیره نیز از ابعاد دیگر نمایشگاه کتاب است.

وی با اشاره به ایجاد چند سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب، افزود: سراهای اهل قلم فرصتی برای تعامل و گفت وگوی اهالی فرهنگ و صاحبان قلم و اندیشه بوده و با توجه به اینکه شعار امسال نمایشگاه «خواندن، گفتگو با جهان» است؛ ضرورت ایجاد فضای گفت وگو دو چندان می کند.

قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تصریح کرد: در بخش بین­الملل نیز تالار گفت و گو ایجاد شده و هر روز با عنوان یک کشور میهمان، برنامه های مشخصی برگزار می شود.

شهرام نیا افزود: در دیگر بخش های نمایشگاه مانند کودک و نوجوان و آموزش نیز سالن هایی برای نشست ها در نزدیکی غرفه های فروش وجود دارد، در سراهای مختلف نمایشگاه کتاب حدود 600 نشست مختلف در طول نمایشگاه برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اطلاع­رسانی بهتر در نمایشگاه کتاب امسال تلاش فراوانی شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی تلاش برای ساماندهی مسائل ناشران بود که امسال سامانه تعامل با ناشران از آغاز تا اطلاع­رسانی و همچنین صدور کارت و دیگر مسائل به صورت مکانیزه انجام شد.

شهرام نیا ادامه داد: درمورد بن های دانشجویی نیز تلاش شد تا عدالت فرهنگی در توزیع آنها صورت گیرد، در واقع برخلاف سال­های گذشته که بیشتر بن ها به دانشجویان ساکن تهران تعلق می گرفت، امسال با دقت و کنترل فراوان جلو هدر رفت بن ها گرفته شد و براساس حجم استان ها و دانشگاه ها سهمیه­بندی شد.

وی درباره اطلاع­رسانی نمایشگاه درفضای مجازی نیز با بیان اینکه امکان جستجوی کتاب های موجود در وب سایت نمایشگاه و بانک اطلاعات وجود دارد، یادآور شد: تا سال گذشته این اطلاعات از طریق بانک اطلاعات خانه کتاب در دسترس بود اما امسال تلاش شد تا به وسیله نرم­افزار اطلاع رسان، سامانه تلفنی و حضور فیزیکی در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد.

شهرام نیا افزود: امسال برنامه خاصی علاوه بر برنامه نهادها و دستگاه های مختلف از سوی تشکل­های مردم­نهاد و گروه های دانشجویی برپا می شودکه به طور مثال گروهی از تصویرگران تصمیم گرفتند شبیه آنچه در نمایشگاه بولونیا با عنوان دیوار تصویرگران صورت می­گیرد، چنین فضایی در نمایشگاه ایجاد کنند.

وی گفت: در این دوره از نمایشگاه بیش از 70 نهاد مختلف شهری و ملی برای برگزاری هرچه بهتر آن تلاش می کنند.

فراهنگ**9022**1027

اطلاعات تکميلي

خواندن 1445 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار