سه شنبه, 13 مهر 1395 ساعت 12:14

نسخه الكترونیكی و دیجیتال كتاب حج در قرآن اثر محمد علوی مقدم تولید شد.

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
این كتاب در مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان با رعایت پاورقیها و صفحه بندی و با امكانات تحقیقاتی فراوان (جستجو – ارسال پیامك – انتخاب و ذخیره متن و امكانات فراوان دیگر ) و با ویژگیهای سومند و مفید (تغییر رنگ اعراب و متن تغیر اندازه و نوع قلم و بوك مارك (صفحات مورد علاقه)....) انتشار یافت.
مدیر تولید این مرکز اعلام نمودند این اثر در 1 جلد به زبان فارسی در موضوعات "حج" و "معارف قرآنی" در سایت این مرکز برای مطالعه آنلاین کتاب و دانلود نسخه الکترونیکی آن قرار گرفته است. این مجموعه توسط مركز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان آن را در 6 فرمت نرم افزاری pdf – java –android - Html - epub-ghb برای استفاده در رایانه ، انواع گوشیهای تلفن همراه و انواع تبلت به صورت رایگان بر روی وب سایت مرکز به نشانی www.ghbook.ir قرار گرفته است.

اطلاعات این کتاب به شرح زیر می باشد :

  • نام کتاب : حج در قرآن

  • پدیدآورنده : محمد علوی مقدم

  • منبع اصلی (ناشر) : مشعر

  • ناشر دیجیتالی : مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان

  • زبان : فارسی

  • نوع کتاب : دیجیتالی

  • تعداد جلد : 1

  • رده بندی کنگره : BP۱۰۴/ح۳‬‭ع۸ ۱۳۸۱‬

  • رده بندی دیویی : ‬‮‭۲۹۷/۱۵۹

  • شماره کتابشناسی ملی : م‌۸۱-۱۲۷۴۹

  • ISBN : 9647635109

  • هزینه مشاهده : رایگان

  • سال چاپ : 1381

  • توضیحات و خلاصه ای از فهرست کتاب :
    حج در قرآن مشخصات کتاب: سرشناسه : علوی مقدم محمد، 1311 - عنوان و نام پدیدآور : حج در قرآن / نگارش محمد علوی مقدم [برای حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مشخصات نشر : تهران مشعر 1381. مشخصات ظاهری : 183 ص. شابک : 5500 ریال : 964-7635-10-9 یادداشت : کتابنامه ص [175] - 183؛ همچنین به صورت زیرنویس موضوع : حج -- جنبه های قرآنی موضوع : حج -- احادیث شناسه افزوده : حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت رده بندی کنگره : BP104/ح3ع8 1381 رده بندی دیویی : 297/159 شماره کتابشناسی ملی : م 81-12749 ص: 1 عناوین اصلی کتاب شامل: اشاره؛ معنای لغوی و اصطلاحی و شرعی حج ؛ فواید سیاسی، اجتماعی و تاریخی حج ؛ کعبه از آنِ دولتِ خاصی نیست ؛ آیات مربوط به حج:؛ نظریه مفسّران ؛ بیت اللَّه، محلّ عبادت برای همه مردم ؛ فضیلت کعبه بر بیت المقدس ؛ چرا بیت اللَّه منتسب به خدا است؟؛ چرا درآیه 125 سوره بقره موردِ خطاب برای تطهیر «ابراهیم» و «اسماعیل» است و در آیه 27 سوره حج، تنها «ابراهیم» را مخاطب ساخته است؟؛ وراثت خانه، باید با فضیلت و تقوا همراه باشد؛ نظریه مفسّران ؛ سرّ تکرار چیست؟؛ نظریه مفسران ؛ معنای «شعائر»؛ رفع تعارض ؛ معنای تطوّع ؛ فرق میان «وقت»، «زمان» و «مدّت»؛ ارتباط معنایی میان دو بخش آیه ؛ قرآن کریم می خواهد جهان بشری را از لحاظِ روحی و؛ عملی بسازد؛ تقوا شعارِ همه انبیا و رسالت تمام پیامبران است ؛ آیات 189 تا 202 سوره بقره بیشتر مربوط به احکام حج است ولی در بخش پایانی آیات، دستورات سازنده مُفید برای اجتماع هم دارد؛ کلمه «للَّهِ» در آیه، دارای اهمیت ویژه و از جنبه بلاغی مهمّ است ؛ شأن نزول آیه ؛ کلمه «للَّهِ» دلالت دارد بر این که حج و عمره باید خالصاً و؛ مخلصاً لِوَجهِ اللَّه باشد و نه برای ریا و تظاهر و هدفِ مادی ؛ اشْهُر جمعِ قلّت است و اقلِ جمع هم سه می باشد؛ معنای رفث، فسوق و جدال ؛ در بخش پایانی آیه، انسان ها به کارهای خیر تشویق شده اند؛ مسلمانان چگونه می توانند باطرح ریزی یک اقتصادِ عمومی در کنگره عظیم حج از بیگانگان بی نیاز گردند؟؛ نفی یک عادتِ جاهلی ؛ هدف اصلی، انسان سازی و تعالیِ روحیِ انسان ها است ؛ اسلام نَسَب و طبقه نمی شناسد، همه مردم در اسلام یکسانند؛ اسلام انسانها را به یاد خدا می اندازد؛ نظریه مفسران ؛ ذکر گویان دو دسته اند:؛ بخش پایانی آیه، انسانها را به تقوا تشویق می کند؛ چرا کعبه به عنوان قبله مسلمانان انتخاب شد؟؛ تمام مردم در بیت اللَّه مشترک هستند؛ فرق میان «مکه» و «بکه»؛ دلیل وجوب حج ؛ انجام مراسم حج باید فقط برای خدا باشد؛ دلیل این که حج در تمام عمر فقط یک بار واجب است ؛ تمام زائرانِ کعبه باید از آزادی کامل بهره مند باشند؛ بخشی از آیه 2 سوره مائده انسان ساز است و برایِ تعالیِ روح و فکر انسانها ضروری است ؛ اسلام به تعاون در کارهای نیک دستور می دهد و نه تعاونِ در گناه ؛ آیات 95 و 96 سوره مائده، که از بعضی احکام حج بحث کرده است:؛ خداوند کعبه رابرای اصلاح امور دنیاوی واخروی مردم، «بیت الحرام» قرارداد؛ مسجدالحرام بیت اللَّه است و برای همه بندگان خدا و کسی را نرسد که ادعای امتیاز کند؛ ممانعت مردم از عبادتِ در مسجد، تعدّی به حقِّ خداست ؛ نظریه مفسران ؛ کسی حق ندارد ادعای مالکیّت سرزمین حرم را بکند؛ کعبه برای آنان بنا نشده که قبله شان جز خدا جای دیگر و کس دیگر است ؛ نظریه مفسران ؛ منظور از «منافع» چیست؟؛ چرا در قرآن گفته شده «یأتوک» و گفته نشده «یأتوا البیت»؛ در حج سیمای اشرافیت نیست ؛ نظریه مفسران ؛ اسلام معتقد است که هر کار باید برای تقرّب به خدا باشد؛ نظریه مفسران ؛ وجه تسمیه بیت العتیق ؛ قرآن از انسان ها می خواهد که از منهیاتِ الهی دوری جویند؛ تقوا امری است معنوی و قائم به دل ؛ نظریه مفسران ؛ آیه 35 سوره حج ؛ نظریه مفسران ؛ هدفِ اصلی، هدایت انسان هاست به توحید؛ منابع و مآخذ

    مشاهده صفحه دانلود کتاب

    اطلاعات تکميلي

    • منبع الکترونیکی: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان
    خواندن 1349 دفعه

    نظر دادن

    از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

    آخرین اخبار

    اخبار انتشارات دیجیتال

    پربازدیدترین اخبار