اطلاعات این کتاب به شرح زیر می باشد :
توضیحات و خلاصه ای از فهرست کتاب :
نام کتاب : انسان و سرنوشت مقدمه : عظمت و انحطاط مسلمین متفکر شهید استاد مرتضی مطهری چاپ دوازدهم : پاییز 1372 ناشر : انتشارات صدرا کلیه حقوق چاپ و نشر برای ناشر محفوظ است . شامل : مقدمه : عظمت و انحطاط مسلمین 7 ، ردیف اصلی مسأله سرنوشت 7 ، مسأله سرنوشت در این کتاب جزء بحثهایی از علل انحطاط مسلمین قرارگرفته است 8 ، نویسنده از چه زمانی متوجه این سلسله بحثها شد ؟ 8 ، تمدن عظیم اسلامی 10 ، مایه گرفتن تمدن جدید اروپایی از تمدن اسلامی 10 ، سخنان گوستاولوبون و سخنان ویل دورانت 10 ، چرا مسلمانان به قهقرا برگشتند ؟ 12 ، آنچه لازم است مقدمه این سلسله مباحث قرار گیرد 13 ، طبیعت زمان از نظر فلسفه تاریخ 14 ، علل انحطاط مسلمین در سه بخش 15 ، پاره ای از عقاید و افکار اسلامی که متهم و مسؤول شناخته شده اند 16 ، عناصری از اخلاق اسلامی که انحطاط آور خوانده شده اند 17 ، برخی مقررات اسلامی از این نظر 17 ، آیا خصائص و ممیزات روحی ملل اسلامی عامل انحطاط مسلمین بوده است ؟ 18 ، دو طبقه متنفذ و مسؤولیتهای آنها از این نظر 18 ، عوامل بیگانه 19 ، مجموع موضوعات و مباحثی که لازم است بررسی شود 19 ، درخواست نویسنده از فضلا و نویسندگان 21 ، سخنان واشنگتن ارونگ آمریکایی درباره تأثیر اعتقاد به قضا و قدر در انحطاط مسلمین 22 ، انتقاد سخنان واشنگتن ارونگ 23 ، چرا در این رساله از تعرض بعضی شاخه ها و فروع خودداری شده است ؟ 26 ، انسان و سرنوشت 29 ، رعب و هراسی که از شنیدن نام قضا و قدر و سرنوشت پیدا می شود 29 ، سه فرض در باب سرنوشت 30 ، مسأله سرنوشت از زمان پیغمبر در میان مسلمانان مطرح شده است 31 ، جنبه عملی و عمومی این مسأله 31 ، آیات قرآن در زمینه سرنوشت 33 ، آیات قرآن در زمینه اختیار و اراده 36 ، آیا میان این دو دسته از آیات تعارض است ؟ 38 ، معتزله طرفدار اختیار و اشاعره طرفدار جبر می شوند 38 ، اصطلاح " قدری " 39 ، دو نوع تعارض 40 ، در قرآن تعارض وجود ندارد 42 ، آثار سوء عقیده جبر 43 ، استفاده سیاسی از عقیده جبر در زمان بنی امیه 44 ، معبد جهنی و غیلان دمشقی با عقیده جبر مبارزه می کنند 44 ، سخنان شبلی نعمان 44 ، مأمون و معتصم به حمایت معتزله ، و متوکل به حمایت اشاعره برمی خیزند 45 ، مسیحیان اروپایی به استناد عقاید اشاعره ، اسلام را مذهب جبری و عامل انحطاط مسلمین می خوانند 46 ، دفاع سید جمال الدین اسدآبادی از عقیده قضا و قدر اسلام و تفکیک آن از عقیده جبر 46 ، مسأله سرنوشت همواره به صورت یک عقده فکری مورد توجه بشر بوده است 48 ، فلسفه مادی و سرنوشت 48 ، جبر و توحید ، اختیار و تنزیه 49 ، مباحثه غیلان دمشقی و ربیعه الرای 50 ، مباحثه ابواسحاق اسفراینی و قاضی عبدالجبار معتزلی 50 ، لغت قضا و قدر 52 ، سه نظر درباره ارتباط حوادث با گذشته 53 ، اعتقاد به قضا و قدر مستلزم جبر نیست 56 ، توجیه آزادی و اختیار در عین حکومت قضا و قدر 58 ، قضا و قدرهای حتمی و غیر حتمی 60 ، قانون علیت عمومی 60 ، فرضیه غلط درباره تغییر سرنوشت 63 ، فرضیه صحیح درباره تغییر سرنوشت 64 ، آیا ممکن است اراده و عمل انسان موجب تغییراتی در الواح ملکوتی بشود؟ 64 ، موجوداتی که امکان بیش از یک نوع از وجود دارند و موجوداتی که امکان بیش از یک نوع از وجود ندارند 66 ، سرنوشتهای گوناگون و امکان جانشین شدن آنها بجای یکدیگر 67 ، امتیاز بشر و برخورداری او از نوعی آزادی که خاص خود او است 71 ، سؤال از رسول اکرم درباره دوا و حرز از نظر قضا و قدر 73 ، علی ( ع ) از سایه دیوار کج حرکت می کند و به کسی که از نظر قضا و قدر اعتراض می کند پاسخ می گوید 73 ، طرز تفکر مسلمانان صدر اول اسلام 74 ، اعتراض ابوعبیده جراح به عمر درباره فرار از طاعون و پاسخ عمر 75 ، سرچشمه این تعلیمات خود قرآن است 76 ، تغییر ناپذیری در طبیعت 77 ، نظامات لایتغیر از نظر قرآن 78 ، تفسیرهای دیگر درباره قضا و قدر حتمی و غیر حتمی 81 ، تأثیر عوامل معنوی 85 ، چون قضا آید نماند فهم و رأی 89 ، تفسیر احادیثی که می گوید : چون قضای الهی بیاید همه اسباب و علل ازکار می افتد 92 ، ریشه قرآنی این احادیث 93 ، تفاوت حساس میان عقیده قضا و قدر الهی و جبر مادی 95 ، اعتقاد به قضا و قدر الهی آنطور که اسلام تعلیم می دهد اراده و همت را مضاعف می کند 97 ، منطقی که در تمام جهان از مختصات قرآن است 99 ، پاسخ عجیب و عمیق امیرالمؤمنین در جواب کسی که از استطاعت سؤال کرد 104 ، سطح عالی منطق اسلام در معارف الهی 106 ، اسلام با منطق عالی خود ، اکابر متکلمین را پشت سر می گذارد 107 ، ناتوانی احمد امین مصری از درک منطق اسلام 108 ، نظر گوستاولوبون و انتقاد آن 109 ، نظر ویل دورانت و دومینیک سوردل و انتقاد آنها 110 ، مستشرقین ، معتزله را تمجید می کنند 111 ، چه چیز سبب شد که مسلمین درباره قضا و قدر و جبر و اختیار بحث کنند ؟ 113 ، مستشرقین سرچشمه عقیده جبر را اسلام ، و سرچشمه عقیده آزادی و اختیار راجهان مسیحی می دانند 113 ، انتقاد از نظر مستشرقین 114 ، اشتباه عجیب " دوزی " مستشرق معروف هلندی 115 ، بحثی حدیثی 118 ، حدیثی از اهل سنت و حدیثی از شیعه در تفسیر دستور پیغمبر درباره فرار از طاعون و وبا 118 ، تفسیر حدیثی از کافی که می گوید امیرالمؤمنین به تذکر کسی که گفت از پای دیوار خراب برخیز اعتنا نکرد 121 ، 121 ، شبهه جبریون درباره اینکه لازمه علم ازلی الهی این است که همه حوادث جبرا صورت گیرد و شعر منسوب به خیام که " گر می نخورم علم خدا جهل بود" 124 تاریخ تولید :2/3/1389 ورژن محصول : نسخه 1