اخبار کتاب روز

اخبار کتاب روز (5464)

یکشنبه, 08 اسفند 1395 ساعت 09:20

درباره‌ی «نفائس المآثر»

نفایس المآثر از تذکره‌های کهن و اصیل ادب پارسی است که مشحون از اطلاعات بدیع ادبی و تاریخی آغاز دوره صفوی و دوره تیموریان هند است. علاء الدوله کامی قزوینی این تذکره را در سال 973 شروع به تالیف کرده ولی تا سال 998 پیوسته آن را مورد بازبینی و درج اضافات قرار داده است.

مراسم رونمایی از کتاب تذکره نفائس المآثر، تألیف علاءالدوله کامی قزوینی(سده 10 ه.ق.) در کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی در روز یک‌شنبه، 15 اسفند 1395،  ساعت 2 تا 4 بعد‌ از ظهر برگزار می‌گردد.

این بار آتش است و عرق،‌ و چه خوبست فرصتی بیابی تا ناشر لحظه‌های صد ساله مردانی باشی که تاریخ زندگی خودشان و اسلاف‌شان، محشون از لحظه‌های اضطراب در کشاکش نجات دیگران از خطر است.

حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای سید علی عماد در روز شنبه،‌ دوم اسفند‌ماه 1395 از طرف دکتر علی لاریجانی به عنوان رئیس کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منصوب شد.

مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس ظهر امروز،‌ دوشنبه،‌ 2 اسفند 1395 با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان مجلس برگزار شد که طی آن حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد به عنوان رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب شد

معارفه‌ی رئیس جدید کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه،‌ ۲ اسفند ۱۳۹۵،‌ ساعت 11 صبح برگزار شد.

حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای سید علی عماد،‌ رئیس محترم جدید کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،‌ پس از شرکت در مراسم تودیع و معارفه‌، اولین روز کاری خود در کتابخانه‌ی مجلس را با حضور در جمع کارکنان و شرکت در مراسم پر فیض نماز جماعت شروع کرد.

به مناسبت یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس،‌ سومین نشست از سلسله نشست‌های نقد کتاب با «بایسته‌های تقنین در حوزه‌ی خانواده»، تألیف سرکار خانم عاطفه ذبیحی بید‌گلی روز  یک‌شنبه،‌ 1 اسفند در معاونت پژوهشی کتابخانه‌ی مجلس برگزار گردید.

یکشنبه, 01 اسفند 1395 ساعت 11:48

چاپ دوم خاطرات عارف قزوینی منتشر شد

«خاطرات عارف قزوینی» به انضمام اشعار منتشر نشدۀ او، به کوشش مهدی نورمحمدی و با مقدمۀ شادروان استاد ایرج افشار به چاپ دوم رسید.

به مناسبت یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس،‌ سومین نشست از سلسله نشست‌های نقد کتاب در زمینه‌ی بایسته‌های تقنین به حقوق خانواده اختصاص دارد.

شنبه, 30 بهمن 1395 ساعت 15:08

آبی‌پوشان آسمان از منظر نویسنده

مطلع شدیم که کتاب «آبی‌پوشان آسمان»،‌ تألیف حقوق‌دان و نویسنده و پژوهشگر پر‌تلاش،‌ آقای اکبر تهرانی،‌ از سوی مرکز انتشارات و مطالعات راهبردی نهاجا،‌ انتشار یافته است. به همین جهت به حضور ایشان رسیدیم،‌ لذا از مشار‌الیه می‌خواهیم که کمی درباره‌ی اثر جدیدش «آبی‌پوشان آسمان»،‌ و ایضاً در مورد آثار مهیای طبعش مطالبعی را بیان دارد.

این کتاب، نسخه‌برگردان دستنویسی از مرات‌الجمال به خط مولف کتاب، ادریس بن حسام‌الدین علی بدلیسی (856-926ق) است که در کتابخانة عارف حکمت مدینه به شمارة 38/261 نگهداری می‌شود.

طی ابلاغی از طرف دکتر محمدرضا مجیدی، جناب آقای دکتر حمید ملکیان سرپرست معاونت فنی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گردید.

دوشنبه, 25 بهمن 1395 ساعت 14:52

جایگاه سیاق در تمدن و فرهنگ ایران

سیاق یک فرهنگ فراگیر از خراسان قدیم یعنی کاشغر تا مصر را شامل می­شود. حسابداری سیاق قدمت تاریخ حسابداری جهان را به عصر هخامنشیان می‌رساند که نخستین بار ساختار منظم و تخصصی خط ریاضیاتی جهت محاسبات دیوان‌سالاری در عصر ساسانی پی‌ریزی می‌گردد.

هفتمین برنامه عصر کتاب به مناسبت گرامیداشت هفتاد سالگی احمد وکیلیان سه شنبه (26 بهمن ماه ) از سوی موسسه خانه کتاب با حضور تعدادی از فرهیختگان و اهالی قلم برگزار می شود.

صفحه9 از288

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار