یکشنبه, 18 تیر 1396 ساعت 10:00

رویکرد ایفلای 2017 با تاکید بر بخش کتابخانه‌ها و تحقیقات پارلمانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در آستانه برگزاری کنگره فدرسیوان  بین‌المللی مجامع کتابداری (ایفلا )شعار تعیین شده سال 2017  بر اساس «اطلاعات؛ اساس همبستگی اجتماعی» می‌باشد  و  در همین راستا «بخش کتابخانه‌ها و تحقیقات پارلمانی» ایفلا  نیز با برگزاری پیش ایفلا در ورشوی  لهستان با موضوعاتی همچون: «پارلمان و مردم : شفافیت؛ گشودگی، مسوولیت» با تاکید بر «تبادل اطلاعات  آزاد و شفاف میان قانوگذاران؛ پارلمان و عموم مردم» و «بررسی  نقش کتابخانه‌های پارلمانی و مراکز تحقیقاتی» در صدد برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط برای کتابداران؛ کتابخانه‌ها می‌باشد.

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش مربوطه عضویت داشته و در نشست‌های مرتبط حضور دارد. امید است با مشارکت سایر کتابداران و محققان در بخش پارلمانی، تحقیقات بیشتری در این زمینه‌ها صورت بگیرد.

شبکه ها و مراکز وابسته به بخش کتابخانه ها و تحقیقات پارلمانی ایفلا

1-انجمن کتابخانه‌های پارلمانی  کشورهای عربی: این کشورها چون فاقد مجالس قوی و پیشینه پارلمانی می‌باشند در چند سال اخیر با ارسال هیات‌های مختلف در ایفلا و بخش پارلمانی در صدد حضور در این نهادهای بین‌المللی می‌باشند. کشورهای سعودی، قطر و امارات. علی رغم  نداشتن پارلمان هرساله با اعزام  هیات‌هایی از دانشگاه‌های مختلف هیات‌های در صدد استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی ایفلا می باشند.

مصر: در این میان کشور مصر با توجه به کتابخانه ملی و اسکندریه در این نشست‌ها فعال می‌باشد.

بحرین و الجزایر: اعزام مسؤول کتابخانه به نشست‌ها

عمان: ارسال مسؤول کتابخانه یا رابط درنشست‌های بین المللی

2-انجمن کتابخانه‌های پارلمانی  آسیا و اقیانوسیه: در سال 1390 برای همکاری‌های کتابخانه‌های پارلمانی و تحقیقاتی کشورهای آسیایی تاسیس گردید. در  همین راستا در مجمع عمومی  برگزارش شده در کره جنوبی: کمیته اجرایی به ترکیب ذیل تعیین شدند: نشست سالانه: کره جنوبی (اردیبهت 1396)

1-  رئیس: کتابخانه  مجلس ژاپن

2-  معاون: کتابخانه مجلس کره جنوبی

3-  معاون: کتابخانه پارلمان فیجی

4-  دبیر: مجلس نمایندگان  کتابخانه قانونگذاری فیلپین

5-  خزانه‌دار: کتابخانه پارلمان استرالیا

3-مجمع کتابخانه‌های پارلمانی استرالیا

4-مجمع کتابخانه‌های پارلمانی کانادا

5-مجمع کتابخانه‌های پارلمانی شرق و جنوب آفریقا

 6-مجمع کتابخانه‌های پارلمانی جنوب آسیا

 این مجمع  درسال 1997 پیشنها آن داده شد و هنوز فعالیت آن اجرایی نشده است.

7 مجمع کتابخانه‌های پارلمانی آمریکای لاتین

8- کنفرانس کشورهای دریای سیاه: تاسیس  1996: به پیشنهاد رئیس مجلس ترکیه

ساختار کنونی هیات رئیسه بخش پارلمانی ایفلا 2017

کمیته دائمی: کتابخانه پارلمانی و مراکز تحقیقاتی وابسته «خدمات کتابداری و پژوهشی به پارلمان»

رئیس: کتابخانه کنگره آمریکا

دبیر: مرکز تحقیقات پارلمان اروپا: بلژیک

کشورهای دارای کتابخانه پارلمانی

با بررسی انجام شده از کتابخانه‌های پارلمانی موجود در سطح بین الملل، این موارد قابل دست‌یابی است.

1-مجالس کشورهای اروپایی

با توجه به پیشینه و قدمت مجالس این کشورها، اغلب کشورهای اروپایی دارای کتابخانه‌های پارلمانی باشکوه در جنب مجلس این کشورها می باشند و از مجموعه گنچینه‌های نسخه‌های قدیمی و کتابخانه تخصصی برخوردار می‌باشند و در سطوح معاون یا مدیر کل تابعه مجلس آن کشورها فعالیت دارند.

این کشورها بخصوص فرانسه، فنلاند ، اسپانیا،  آلمان، بلژیک، اتریش، لهستان و غیره در مجامع ایفلا و نشست‌های بخش پارلمانی حضور فعال دارند و با ترکیب چندین نفره در نشست‌های سالانه و بین‌المللی حاضر می‌شوند. 

2-آمریکا و کانادا: کتابخانه کنگره آمریکا دارای  رئیس کتابخانه می‌باشد و همچون کتابخانه مجلس کانادا دارای ساختار اداری منسجم و فعالی می باشند و در مجامع ایفلا و نشست‌های بخش پارلمانی حضور فعال دارند و با ترکیب چندین نفره در نشست‌های سالانه و بین‌المللی حاضر می‌شوند.

با توجه به نفوذ مالی و سیاسی این دو کشور، معمولا در هیات رئیسه ایفلا و همچنین بخش پارلمانی، این دو کتابخانه دارای پست‌های کلیدی می‌باشند و مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار دارند. قابل ذکر است که رئیس ایفلا و رئیس منتخب ایفلا در حال حاضر  از کشورهای اسپانیا و کانادا می باشند.

3-کشورهای آسیایی و اقیانوسیه: مجالس کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، مالزی، سنگاپور، کامبوج در عرصه کشورهای آسیایی دارای بخش کتابخانه و پارلمانی می‌باشند که بنوعی دیگر کشورهای آسیایی را در مجامع بین المللی نمایندگی می‌کنند.

بخش آسیایی  سایر کشورها همچون هند، پاکستان، اندونزی، آذربایجان در حد کتابخانه کوچک فعالیت دارند و در نشست‌های ایفلا نماینده خود را اعزام می‌نمایند.  

گزارش: یاسر کنعانی، مسؤول امور بین‌الملل کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی

Warsaw

اطلاعات تکميلي

خواندن 7604 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار