چاپ کردن این صفحه
شنبه, 06 خرداد 1396 ساعت 12:00

روزنامه چنته پابرهنه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

این روزنامه از جراید فکاهی است که میرزا محمودخان افشار دواساز در سال 1329 ه.ق به هواداری از دموکرات ها و با زبانی بسیار ساده و عامیانه منتشر می­‌کرد.«صفحه اول از هر شماره با مقاله­‌ای زیرعنوان «کوتاه » ولی نوشته‌ای طولانی، یکی از موضوعات و مشکلات روز کشور را از نظر نقد و طنز می­‌گذراند و درباره آن عقیده خود را در زیر عبارات غیرجدی اظهار می­‌داشت.

سرمقاله روزنامه غالباً تا صفحه سوم را فرا می­‌گرفت و احیاناً در صفحه سوم مطلبی یا خبری را بر آن می­‌افزود و صفحه چهارم را اختصاص می­‌داد به تصویر که از زبان دو تن بنام های کل شعبان و بابا احمد موضوعات طرح می‌­شد و در ضمن مکالمه پرده از روی موضوع مورد نظر بر می­‌گرفت.

این روزنامه بیشتر به حقوق زحمت کشان، کارگران و دهقانان اختصاص دارد و از اصول مشروطیت به دشت دفاع می­کرد.

روزنامه چنته پابرهنه خود را نسبت به احزاب رقیب بی‌طرف معرفی می­‌کرد و در مبارزه قلمی میان ایران نو و استقلال ایران، میانداری می­‌کرد و هر دو را به صلح و صفا دعوت می­‌کرد ولی دقت در مفهوم مقالاتش نشان می­‌دهد که به دسته اجتماعیونی چون تقی‌زاده و سلیمان میرزا اسکندری نزدیک‌تر از اعتدالیونی چون سید محمدصادق طباطبایی بوده است. لحن بیان مطالب طوری است که کم‌سواد و بی‌سواد را از شنیدن و خواندن چنته خسته نمی­‌کند و با سواد هم گویی ایران نویی را در لباس فکاهی می­‌نگرد.

روزنامه چنته پابرهنه در کتابخانه مجلس موجود است و مورد استفاده محققین گرامی قرار می­‌گیرد.

گردآوری: مریم نوری کارشناس روابط عمومی و امور بین‌­الملل

chante2




اطلاعات تکميلي

خواندن 5107 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب