چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 14:15

توسعه اشتغال با تکیه بر صنعت گردشگری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«نقش گردشگری در توسعه پایدار»، «آموزش و پرورش نهادی تاثیرگذار بر فرهنگ جامعه» و «فضای مجازی فرصتی برای آگاهی بخشی به جامعه» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 به آنها پرداخته اند.
مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** نقش گردشگری در توسعه پایدار
صنعت گردشگری جزو بزرگ ترین و متنوع ترین صنایع در دنیا به حساب می آید و با توجه به آثار اقتصادی این صنعت، اگر کشوری که جاذبه های فرهنگی، طبیعی یا تاریخی مناسبی دارد، بتواند از ظرفیت های خود استفاده کرده و چرخ های این صنعت را به نحو صحیحی به حرکت درآورد، شاهد رشد و شکوفایی بزرگی در سطح اقتصاد خود خواهند بود. اهمیت این موضوع سبب شد تا روزنامه های صبح امروز در یادداشت ها و گزارش هایی به آن بپردازند.

روزنامه «آرمان» با درج گزارشی با عنوان «افزایش چشمگیر توریست‌ها در اصفهان در پسابرجام» نوشت: هجوم گردشگران خارجی به شهر‌های مختلف ایران از جمله اصفهان ارز آوری کشور ما را از این طریق افزایش داده است. گردشگری جزو سه صنعت پولساز سال ‌های اخیر بوده است، اما ایران به رغم داشتن ظرفیت‌های زیاد در این زمینه نتوانسته آن ‌طور که باید و شاید گردشگران خارجی را جذب کند. برخی از سیاست‌های تنش‌زا در گذشته که ایران هراسی را تشدید کرد، یکی از دلایل بی رونقی صنعت گردشگری ایران بود.

در ادامه می خوانیم: رشد صنعت گردشگری در هر کشور نشانه توسعه‌یافتگی است. به طبع هر چه کشوری در این زمینه موفق عمل کند، پیشرفت بیشتری حاصل کرده است. در ایران نیز مدتی است که صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و متولیان امر‌ درصددند که هر چه بیشتر آمار توریست‌ها را در ایران افزایش دهند. گرچه در این حوزه شاهد ضعف ‌ها و کاستی ‌هایی هستیم، اما در دولت یازدهم گردشگری ایران شرایط خوبی را پشت سر گذاشته است، آن‌چنان که بعد از توافق هسته‌ای تعداد گردشگران در مناطق توریستی اصفهان نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «افزایش56 درصدی ورود گردشگران اروپایی به ایران»‌آورده است: امروز در نیمه راه هستیم؛ چهار سال یعنی یک ‌چهارم یک برنامه 20ساله بلندمدت. تا سال 1404 باید در حوزه گردشگری به اهداف از پیش ‌تعیین ‌شده‌ای دست پیدا کنیم که فقط 8 سال فاصله داریم. فرصت‌ های بسیار زیادی در سال‌ های گذشته از دست دادیم که در چهار سال گذشته تلاش شد از فرصت های موجود استفاده های بهینه شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در حوزه گردشگری در برخی موارد با نگاهی سنتی مواجه هستیم که گرفتاری بزرگی است؛ این درحالی است که باید سهم خودمان را از درآمد گردشگری دنیا به ‌دست بیاوریم و برای اینکه به این هدف برسیم باید از ظرفیت‌ها و امکاناتی که داریم به‌درستی استفاده کنیم. پس از برجام برخی کشورها تلاش کردند رفت ‌وآمد به ایران را محدود کنند، اما این محدودیت ‌ها تاثیر چندانی نداشت.

روزنامه «گسترش تجارت» با انتخاب گزارشی با عنوان «گردشگری در چالش با حمل ‌ونقل جاده‌ای» نوشت: بروز سانحه برای میدل‌باس حامل گردشگران آلمانی در استان فارس در روزهای گذشته با به جا گذاشتن ۲ کشته، اتفاقی تلخ برای جامعه گردشگری کشور بود. با واژگون شدن این میدل‌باس در جاده پاسارگاد- مرودشت، یک زوج آلمانی جان باختند و ۱۶ سرنشین دیگر مصدوم شدند. کارشناسان می‌گویند آلمانی‌ها به طور معمول، بروز حوادث در سفر را امری طبیعی می‌دانند و با اینکه ۲ تن از هموطنان خود را در این فاجعه از دست داده‌اند، به دلیل پیگیری‌های مستمر مدیران گردشگری ایران و خدمات ‌رسانی مناسب پس از بروز حادثه، در ذهن خود از ایران مقصدی ناامن و خطرناک نساخته ‌اند با این حال کارشناسان معتقدند اگر چنین حوادثی به‌ طور مستمر و مداوم تکرار شود، چه گردشگران آلمانی و چه گردشگرانی از دیگر کشورها، حاضر به سفر به کشورمان نخواهند شد و ایران را از فهرست مقصدهای سفر خود خط می‌زنند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: رانندگی نامناسب از یک سوی و مناسب نبودن آسفالت و مشکلات جاده‌ها از سوی دیگر، از عمده‌ترین دلایل وقوع حوادث جاده‌ای در کشورمان هستند. این مشکلات گاهی حتی گردشگری در ایران را برای هموطنان‌مان نیز از اولویت نخست ساقط می‌کند و موجب می‌شود گردشگران ایرانی سفر به دیگر کشورها را به سفرهای داخلی ترجیح دهند.

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان «بازی دوسر برد صنعت و گردشگری» ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری صنعتی را بررسی کرد و نوشت: یکی از شاخه‌های نوظهور عرصه گردشگری، «گردشگری صنعتی» است که در قالب بازدید از سایت‌های صنعتی انجام می‌شود. این حوزه از گردشگری سالیان متمادی از سوی کشورهای صنعتی مورد توجه قرار گرفته و در توسعه آن کوشیده‌اند. به عنوان نمونه ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، هلند و انگلیس از کشورهای پیشرو در عرصه گردشگری صنعتی هستند. متقاضیان اصلی این شاخه از گردشگری دانشجویان و صنعتگرانی هستند که با هدف بازدید از روند تولید یک محصول یا آشنایی با کارکرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی گام در راه سفر می‌گذارند.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته کارشناسان گردشگری، گردشگری صنعتی چند دهه است در دنیا فعال است اما در ایران چند سالی است که مطرح شده و تا فعال شدن آن راه درازی پیش‌رو داریم، چراکه هر میزان کارخانه، پالایشگاه و مجتمع‌های پتروشیمی داشته باشیم بازدید گردشگران به زیرساخت‌هایی مانند مکان‌های اقامتی، مراکز پذیرایی و حمل‌ونقل مناسب نیاز دارد.

** آموزش و پرورش نهادی تاثیرگذار بر فرهنگ جامعه
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی بیشترین نقش را در شکل دهی فرهنگ جامعه بر عهده دارد که باید تمامی توان خود را در جهت اعتلای فرهنگ عمومی معطوف کند. پیشرفت های سه دهه اخیر نظام اسلامی در عرصه های مختلف در سایه کیفیت بخشی به مقوله خطیر تعلیم و تربیت شکل گرفته است. روزنامه صبح امروز در یادداشت ها و گزارش هایی این موضوع را بازتاب دادند.

روزنامه«اعتماد» در یادداشتی با عنوان «نظام آموزشی در ایران باستان» که به قلم غزل لطفی فعال رسانه‌ای نگاشته شد، آورده است: در فلات ایران، حدود ١٥ هزار سال پیش انسان زندگی می‌کرده است، مادها در حدود هفتصد سال پیش از میلاد در سرزمین‌های غرب ایران زندگی می‌کرده‌اند. در دوره مادها کودکان و نوجوانان راه و رسم زندگانی و کار و جنگاوری را در خانه و ایل می‌آموختند. آموزش رسمی مخصوص روحانیون بود. روحانیون علاوه بر خواندن و نوشتن، اصول و مراسم دینی، اخترشناسی و شیوه‌های پیشگویی سرنوشت دیگران را در مراکز دینی فرا می‌گرفتند و مردم دیگر از خواندن و نوشتن محروم بودند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم:‌ نخستین دانشگاه ایران «دانشگاه جندی شاپور» در دوره ساسانی تاسیس شد دانشگاه گندی‌شاپور که اعراب آن را جندی شاپور می‌خواندند از سلسله ساسانیان به جای مانده است. در سال ٥٢٩ میلادی، زمانی که مدرسه آتن تعطیل شد بسیاری از دانشمندان یونانی به این دانشگاه آمدند و در زمان انوشیروان بیمارستانی نیز در این شهر ساخته شد و آموزش طب ایرانی، یونانی و هندی شروع شد. اردشیر بابکان بقایای تمام کتاب‌های پراکنده باستانی ایرانیان را از هند و چنین جمع‌آوری کرد. پسر او شاپور اول نیز با پیروی از راه پدر تمام کتاب‌هایی را که به زبان فارسی ترجمه شده بود، جمع‌آوری کرد. او همچنین اوستا را به صورت یک کتاب جمع‌آوری کرد. کتابخانه دیگری که در آن زمان ساخته شده بود کتابخانه خسرو اول در جندی شاپور بود، علاقه وی به جمع‌آوری کتاب‌ها از دورترین نقاط جهان مشهور بود.

این روزنامه همچنین در گزارشی دیگر با عنوان«پنج پرسش کلیدی در حوزه آموزش و پرورش»‌ آورده است: مدتی است به دنبال افزایش حضور فعالان رسانه‌ای در عرصه تعلیم و تربیت و همچنین حضور فعالان صنفی و سیاسی فرهنگی در حوزه رسانه موضوع آموزش و پرورش در رسانه‌ها و افکار عمومی به نسبت سال‌های گذشته افزایش چشمگیر و قابل توجهی داشته است و این اتفاق خوب می‌رود که نظام تربیتی و آموزشی را در در مواجه با نظر فعالان و صاحب‌نظران قرار دهد، اتفاقی که باید به فال نیک گرفت و امید داشت با حمایت اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف به ویژه جامعه‌شناسان و روانشناسان و اقتصاددانان و اندیشمندان حوزه اندیشه و تحقیق و پژوهش یک گفتمان ملی برای اصلاح و بهبود نظام تربیتی و آموزش کشور صورت گیرد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بنا به مطالعات جهانی و تجربه کشورهای پیشرفته (اعم از جوامع اسلامی و غربی)، نمی‌توان کشور و دولتی را یافت که بدون توجه و تمرکز ویژه بر تعلیم و تربیت به جایگاه قابل قبولی در توسعه یافتگی رسیده باشد. بر اساس نتایج ارزیابی موسسات معتبر جهانی، رتبه کیفیت آموزش ابتدایی ایران در دنیا در جایگاه هفتادم، رتبه کیفیت مدیریت مدارس ایران در دنیا یکصد وهشتم و از نظر کیفیتِ کل سیستم آموزش، صد وسومین کشور جهان هستیم.

شعبانلی رمضانیان مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با درج یادداشتی در روزنامه«قدس» نوشت: روز معلم هر سال فرصتی است برای تجلیل و تکریم این قشر فرهیخته و همچنین بیان اهمیت تعلیم و تربیت و یادآوری نیازها و موانع و مشکلات آنها. نوعا در این ایام؛ از اهمیت معلم و نقش و تأثیر او گفته می‌شود و فضای غالب، فضای تجلیل و تکریم و ذکر زحمات و خدمات این قشر است. کمتر مجال فراهم می‌شود تا گویندگان و تجلیل کنندگان از مسائل سطحی فراتر روند و به عوامل پایداری این فضا در عرصه تعلیم و تربیت بیندیشند و یا ریشه‌ها و مشکلات اساسی این حوزه را واکاوی نمایند.

در ادامه این یادداشت آمده است:‌ مسائل آموزشی، پژوهشی، تربیت بدنی، فعالیت‌های پرورشی و تربیتی، امور فرهنگی و مهارتی در هر دو حوزه فرهنگیان و دانش‌آموزان، کارایی و افزایش کیفیت، توسعه و تجهیز مدارس و در رأس همه، منابع انسانی و حمایت‌های لازم از نیروی عمل کننده در این دستگاه و شأن و کرامت معلم همه جزء همین مواردند که ضمن بررسی، به چالش ساختار و اقتصاد آموزش و پرورش پیوند می‌خورند. اقتصاد آموزش و پرورش اکنون به پاشنه آشیل این دستگاه تبدیل شده و به عنوان دلیل یا حداقل بهانه بسیاری از کمبودها و نارسایی‌ها، مطرح می‌شود.

روزنامه«رسالت» در سرمقاله ای با عنوان«2030 یا برنامه نفوذ در آموزش و پرورش؟!» که به قلم محمود فرشیدی نگاشته شد، آمده است: گسترده‌ترین و فراگیرترین اقدام اخیر نظام سلطه جهانی در آموزش و پرورش کشور را باید سند آموزش 2030 دانست که در قالب برنامه‌های یونسکو و در پوشش واژه‌های فریبنده‌ای نظیر همبستگی جهانی، صلح جهانی و احساس همدردی با انسان‌ها تلاش می کند با ایجاد علقه‌های واحد فرهنگی و یکسان‌سازی نوع نگرش جهانیان (البته در چارچوب اصول و منافع استکبار جهانی) نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز میان ظالم و مظلوم فراهم سازد و انسان‌هایی با استاندارد شهروند جهانی تربیت نماید، یعنی انسان‌هایی که حاکمیت آمریکا و غرب و صهیونیسم را بر جهان با جان و دل بپذیرند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: بر اساس این هدف، سازمان ملل، «توسعه پایدار» را به عنوان یک هدف و اصل مسلم در دستور کار خود قرار داده است تا آن را در تمامی کشورهای جهان پیگیری نماید. توسعه‌ای که اهدافی 17 گانه دارد، از جمله هدف پنجم آن برابری جنسیتی است و نه عدالت جنسیتی. یونسکو هم به عنوان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان ملل موظف شده است تمامی تحقق اهداف 17 گانه را به طور کلی و هدف چهارم را به طور خاص در کشورهای جهان پیگیری نماید. یعنی «آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت برابر و فراگیر برای همه». البته از تفسیر آموزش و یادگیری به تدریج و در ارتباط با این سازمان پرده‌برداری خواهد شد.

**فضای مجازی فرصتی برای آگاهی بخشی به جامعه
فضای مجازی، به عنوان فضای دومی از زندگی واقعی به شمار می رود که نیازمند فرهنگ است. این فرهنگ، همان‌گونه که در فضای واقعی، از عوامل متعددی مانند عرف، شرع، وضعیت اقتصادی و معیشتی، سطح تحصیلات و ... ناشی می‌شود، در فضای مجازی نیز از همین عوامل تاثیر پذیرفته و بر آنها نیز تاثیر می‌گذارد. اهمیت این مساله سبب شد تا روزنامه های صبح امروز در یادداشت ها و گزارش هایی به این موضوع بپردازند.

روزنامه «گسترش تجارت» با انتخاب گزارشی با عنوان «دوراهی فرصت یا تهدید در فضای مجازی» نوشت: فضای مجازی این روزها به یکی از محورهای اصلی گفت‌ وگوهای انتخاباتی تبدیل‌شده است. به‌ طوری‌ که موضوع فضای مجازی و بحث تهدید یا فرصت بودن این فضا در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی نیز از سوی آنان موردبحث قرار گرفت. فضایی که تا دیروز تنها به چشم محیطی برای سرگرمی دیده می‌شد، این روزها به لطف توسعه زیرساخت‌ها، افزایش سرعت دسترسی و کاهش همزمان تعرفه اینترنت برای مصرف‌کننده نهایی، نقشی به‌مراتب مهم‌تر از سرگرمی ایفا می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در فضای مجازی که در سال گذشته به تحقق پیوست، یکی از موضوعاتی بود که منجر به اهمیت یافتن فضای مجازی شد و فرصت کسب درآمد از این فضا و تغییر نگاه‌ها به آن را فراهم کرد. بحث فضای مجازی و بررسی تهدیدها و فرصت‌های این حوزه این روزها به یکی از مباحث داغ انتخاباتی تبدیل‌شده است و به طور تقریبی همه نامزدها نظرات خود را درباره این فضا و چگونگی استفاده از آن در سیاستگذاری‌ های دولت آینده خود اعلام کرده‌اند.

روزنامه«صمت» در گزارشی با عنوان«سواد رسانه‌ای، نخستین نیاز مخاطب در فضای مجازی» نوشت: برای این بحث بهتر است نگاهی به تاریخچه این فضا در ایران بیندازیم. پیش از این یعنی در دهه ۷۰ فضای تبلیغاتی مبتنی بر رسانه‌ های مکتوب بود، اما اواخر دولت هشتم بحث فضای مجازی قوت گرفت و به‌مرور تاثیر این فضا بر تبلیغات انتخاباتی جدی ‌تر شد، اما همزمان بارونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی و شکل ‌گیری وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ ها تاثیر این فضا بر موضوعات اجتماعی و سیاسی مانند انتخابات بیشتر شد. در بحث ویژگی‌ های مثبت تاثیر این فضا را بر روند تبلیغات انتخاباتی می‌بینیم که مهم‌ترین ویژگی‌های تبلیغات در فضای مجازی، فراگیر بودن آن است. در دهه ۹۰ عملا ما با طیف وسیعی از مخاطبان مواجه هستیم که به‌دلیل فراگیرتر بودن شبکه ‌های اجتماعی از این فضا استفاده می‌کنند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: می‌بینیم که حجم وسیع مصرف ‌کنندگان اینترنت در ایران جوانان هستند. این موضوع باعث می‌شود عملا بخشی از جامعه استفاده کمتری داشته باشند. به این مشکل باید بحث ازدحام و اشباع پیام در فضای رسانه‌های مجازی را هم اضافه کرد که باعث می‌شود بخشی از اخبار و پیام‌های مهم از دست برود. تخریب رسانه ‌ای نیز آسیب دیگری است که به دلیل نبود قانون مشخص پدید آمده و باید به آن توجه کرد. البته به‌تازگی راهکارهایی برای ساماندهی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ارائه ‌شده اما برای این انتخابات زمان را ازدست ‌داده‌ایم و نمی‌توان انتظار اثرگذاری بالایی داشت.

روزنامه «دنیای حقوق»‌ در یادداشتی با عنوان «نقش غیرقابل انکار فضای مجازی در انتخابات» که به قلم اکبر نصراللهی تحلیلگر حوزه رسانه نگاشته شد، آورده است: اهمیت فضای مجازی و نقش آن در مشارکت سیاسی و انتخابات، غیرقابل انکار است. به ویژه آنکه ردپای فضای مجازی در انتخابات، پیش از این در انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مشاهده شده بود. بر همین اساس جدا از خوشایند یا ناخوشایند بودن آن، باید این پدیده را به رسمیت بشناسیم. علاقه‌مندی مردم به فضای مجازی و فعالیت در این فضا روز به روز در حال افزایش است، این افزایش فعالیت به ویژه در دولت یازدهم بیش از پیش گسترش یافت و می‌بینیم حتی چهره‌هایی که در دوره‌های قبل فعالیت در این فضا را به رسمیت نمی‌شناختند، حالا از امکاناتی مانند کانال‌های تلگرامی، قابلیت پخش زنده اینستاگرامی و اپلیکیشن‌ های گوناگون موبایل برای تبلیغ و ترویج افکار خود استفاده می‌کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: حضور در فضای مجازی و تبلیغات انتخاباتی در این فضا جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. تاثیر مثبت یا منفی این فضا به متغیرهای متعددی از جمله چگونگی استفاده و میزان پایبندی اخلاقی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محتوا باز می‌گردد. به طور کلی اگر قرار باشد جنبه‌های مثبت و منفی حضور در فضای مجازی را بازنگری و شناسایی کنیم، باید به این امر توجه داشته باشیم که نقش مثبت و منفی حضور در این فضا به طور همزمان رخ می‌دهد و نمی‌توان تنها یک جنبه را به عنوان فرصت یا تهدید شناسایی و اعلام کرد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9117**9131**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1983 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار