چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 14:02

نمایشگاه کتاب و ثبت خاطرات

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب، لحظات به یاد ماندنی را برای هر بازدید کننده و البته مسئولان اجرایی و برگزار کنندگان پدید می آورد.
«کتاب بزرگان را بخوانید و جایزه بگیرید»، از آن دسته اتفاقات شیرینی است که در نمایشگاه امسال رونمایی شده و غرفه ای به همین نام برای پذیرایی علاقه مندان به کتاب راه اندازی شده و هر بازدید کننده با یک توقف کوتاه در این مکان در برابر یک لحظه مطالعه مختصر، جایزه ادبی دریافت می کند.

** کمک به کودکان بی پناه و بی سرپرست
چندین غرفه در نمایشگاه امسال به گروه های خودجوش برای جذب کمک های مردمی به کودکان بی سرپرست و بی سرپناه اختصاص یافته و علاقه مندان با احساس مسئولیت در قبال بچه هایی که به کمک مردم نیاز دارند، با پر کردن فرم های پذیرش دریافت کمک های نقدی، به این عمل انسان دوستانه مبادرت می ورزند.

** غرفه شعر سفید
مسئول غرفه شعر سفید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جوانان و نوجوانان با هر ذوق و سلیقه ای می توانند برای سرودن شعر سپید ، چنانچه با ادبیات عامیانه آشنایی دارند، به سرودن اشعار سپید که برگرفته از مایه های درونی و ناخودآگاه آنان در جامعه است ، مبادرت ورزند و استعدادشان را در این مسیر محک بزنند.

** آشنایی بازدید کنندگان با نویسندگان بزرگ
دانشجوی رشته الهیات به خبرنگار ایرنا گفت: به قول ویلیام شکسپیر، کتاب بزرگترین اختراع بشر است. کتاب در زمانی شرافتمند می شود که توسط ما انسانها مطالعه شود و به قول بزرگان ادبیات، آنرا باید به درستی دستاورد بزرگ بشریت خواند.
خانم رضایی گفت: برای لذت بردن از کتاب باید با آن زندگی کرد و نمایشگاه کتاب فرصتی ذی قیمت برای غرق شدن در دریای معلومات و شگفتی ها است.
غلامرضا هزاره از اهالی استان بوشهر نیز با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با وجود اینترنت و دسترسی آسان به اطلاعات و اخبار اما دیده می شود کتاب هیچگاه جایگاه خود را از دست نخواهد داد و به قول فرانتس کافکا، کتاب مانند تبری است که یخ های درون انسان را می شکند و عقل و شعور را شکوفا می کند.

** غرفه های نشر آموزشی خنک و مملو از بازدیده
علاقمندان جوان و به قولی بچه مدرسه ای ها با توجه به زمان بازبودن مدارس با هماهنگی اولیای مدارس و خانواده، با حضور در این غرفه برای تهیه کتاب های آموزشی بطور جدی فعال هستند و تا جایی که قدرت خرید و حمل کتاب را داشتند از راههای دور و نزدیک از این فرصت پیش آمده بهره کافی و وافی را برده و اقلام مورد نیاز خود را در این فرصت اندک تهیه می کنند.
حسین عبدلی از شهرستان الیگودرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب با تمام سختی ها فرصت مناسبی برای حضور در این رویداد فرهنگی است و همینطورکه از آخرین آثار منتشر شده آگاه می شوید از تخفیف های اعلام شده از سوی ناشران می توان بهره برد.

** سالن ناشران دانشگاهی گرم و بی رمق
سالن های چادری ناشران دانشگاهی چشم انتظار حضور علاقمندان برای بازدید بود و متصدیان فروش در حال باد زدن خود بودند و وقتی خبرنگار ایرنا را دیدند از گرمای سالن لب به شکایت گشودند و اعتراض خود را در این خصوص بیان کردند.
امید عربشاهی گفت: هفت روز است که در این مکان با تمامی همکاران حضور داریم و زمانی باران و توفان سالن های ما را درنوردید و اینک گرمای بیرون و کار نکردن دستگاههای سرماساز حال خنک کردن سالن ها را ندارد و نمی دانیم به چه کسی شکایت کنیم ؟
غرفه داران نشر دانشگاهی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب خواستار توجه مسئولین به مشکلات اولیه آنان برای ایام حضور آنان در نمایشگاه کتاب شدند و از طرفی ایجاد تسهیلات رفاهی برای بازدید کنندگان جهت حضور بیشتر آنان در این مکان را خواستار شدند.

** غرفه ناشران کودک
بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب غرفه های نشریات کودکان از جنب و جوشی وصف ناپذیر برخوردار است و مسوولین فروش این غرفه از حضور خانوادها اظهار تعجب کردند.
یکی از فروشندگان انتشارات فنی ایران (نردبان ) ویژه کودک و نوجوان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال استقبال بی نظیری از نمایشگاه شده و از طرفی انتشار مطالب جدید از سوی ناشران و همچنین تولیدات وسایل کمک آموزشی متنوع، عاملی برای حضور بیشترخانواده در سالن ناشران کودک شده است.
جلال محمدی با بیان اینکه این غرفه تنها ناشری است که برای کودک و نوجوان در زمینه محیط زیست فعالیت می کند افزود: برای کودکان پیش دبستانی ، کتابهای زیست محیطی ، جنگل ، بازیافت ، آلودگی هوا ، بازیافت منتشر می شود.
وی گفت: بر همین اساس یک دوره مسابقه طراحی شده به نام سپیدار که امسال سومین دوره آن برگزار می شود و به آثار ادبی که به محیط زیست مربوط می شود ، از سوی ناشر جایزه تعلق خواهد گرفت.
محمدی افزود: در فراخوان از طریق سایت گروهای سنی کودک و نوجوانی که در زمینه محیط زیست شعر و داستان داشته باشند می توانند آثار خود را برای انتشارات فنی ایران ارسال و در این مسابقه شرکت کنند.

** غرفه کانون پرورش فکری کودک ، لبریز از کوچک و بزرگ
غرفه کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان با توجه به تولیدات منحصر به فرد آن به مانند همیشه در مناسبت های برپایی نمایشگاه کتاب پذیرای قشر وسیعی از خانواده ها و البته کودکان است و در این دوره نیز با ارائه کتاب و وسایل کمک آموزشی متنوع حرفی برای گفتن داشت .
پروین اسماعیلی از مسئولین این غرفه به خبرنگار ایرنا گفت: فروش کتاب و دیگر تولیدات کانون در ایام برپایی نمایشگاه از تخفیف خوبی برخوردار است و از طرفی استقبال بی نظیر مردم و حضور ناشران کودک در کنار مدیریت کانون ، نشان از جایگاه و همچنین اهمیت این بخش در نمایشگاه کتاب را می دهد.

** کتاب بخرید دوچرخه جایزه ببرید
در حالی که خانواده ها با فرزندان خردسال خود در این سالن مشغول دید و بازدید کتاب های کودک و نوجوان بودند، یکی از غرفه داران با به نمایش درآوردن دوچرخه برای کودک و نوجوانان در دو سایز، با تشویق خانواده ها برای حضور در این مکان برای خرید کتاب، ابزار و وسایل بازی کودک، بطور روزانه دو دستگاه دوچرخه از طریق قرعه کشی به بازدید کنندگان اهدا می کند.

** غرفه آب و رنگ و نقاشی صورت کودکان
هیجان بچه ها برای نقاشی روی صورتشان در این لحظات بسیار دیدنی و تماشایی است و هنرمندان نقاش با نقش تصاویر حیوانات روی صورت بچه ها، لحظات شاد و شیرینی را برای خانوادها در کنار فرزندانشان بوجود می آوردند.

** هوای دلنشین عامل ازدحام در سالن ناشران کودک
در حالی که غرفه های ناشران دانشگاهی و پزشکی از دمای بالا برخوردار است، هوای غرفه نشر کودک از تهویه خوبی برخوردار بهره می برد و رضایت خانواده ها را به همراه دارد و غرفه داران از این بابت از مسئولین تشکر می کنند.

** حضور بچه های معلول در سالن ناشران کودک
به گزارش خبرنگار ایرنا، خانواده ای که فرزند معلول داشت و به سختی خود را به نمایشگاه کتاب رسانده بودند، اظهار کرد: نمایشگاه به همه اقشار تعلق دارد و از مسئولین توقع داریم با توجه به حضور معلولین و افراد کم توان در این مکانها امکانات تردد و خرید آسان برای این قشر را فراهم کنند.
اقبال خسروی در خصوص تهیه اقلام مورد نیاز در نمایشگاه های کتاب گفت: کتاب برای معلولان جسمی حرکتی و یا ناشنوا و نابینا بطور خاص کمتر وجود دارد و از مسئولین بهزیستی و آموزش و پرورش و همچنین ناشران در این زمینه تقاضا داریم در زمان برپایی نمایشگاه بطور جدی به این موارد بیشتر توجه کنند.
خواب آلودگی و خستگی در چهره تک تک بچه ها نمایان بود و از طرفی حضور مجدد خانواده ها برای بازدید از نمایشگاه با توجه به سختی راه ، به نظر می رسد مقدور نباشد از این رو ، سعی و تلاش بیشتر حاظران تهیه اقلام مورد نیاز فرزندان و ثبت خاطره ای خوش برای یکبار دید و بازدید از نمایشگاه است.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 23 اردیبهشت ماه با شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم از 10 صبح تا 20 برای بازدید علاقمندان باز است.
فراهنگ**1417**1027**خبرنگار: سید مهدی حسینی**انتشار: جواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1899 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار