چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 14:00

معاون وزیر ارشاد: بدون اغماض بانقدکنندگان بن کتاب برخورد می کنیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون وزیرارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران از برخورد بدون اغماض با هرگونه نقد کردن بن کارت های الکترونیک خرید کتاب در سالن های نمایشگاهی خبر داد و گفت: تاکنون با 19 غرفه برخوردشده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی عصرسه شنبه در جمع خبرنگاران درباره میزان رعایت ضوابط نمایشگاه کتاب گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در دو یا سه جلسه ای که در نمایشگاه کتاب برگزار کرده تخلف نقد کردن بن کتاب و مصرف نشدن بن ها در مسیر خرید کتاب را دنبال کرده است.
رییس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: ما قبلا هم گفته ایم که یارانه کتاب که در قالب بن عرضه می شود، نیازمند اصلاح است. باید به طرف حمایت های زیرساختی در حوزه توزیع و ایجاد شبکه های کتاب فروشی حرکت کنیم چراکه این مسیر قابل اتکا تر از کمک مستقیم به مصرف کنندگان است.
صالحی افزود: البته در حال حاضر که ما مسیر پرداخت مستقیم یارانه را طی می کنیم، اصلاحیه هایی هم در این مسیر از جمله حذف بن کاغذی و برخورد با نقد کردن بن های الکترونیک بوده است. می خواهیم به دلالان بن کتاب برسانیم که مسیر پرخطری را در پیش گرفته اند.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی 19 غرفه به دلیل نقد کردن بن کارت های الکترونیک خرید کتاب و محرومیت آنها از حضور در دوره بعدی نمایشگاه کتاب گفت: البته این حجم از برخورد به معنی افزایش تخلف در نمایشگاه امسال نیست بلکه نشانه برخورد بدون اغماض ماست.

*شهرآفتاب ویژه نمایشگاه ساخته شده است
رئیس نمایشگاه کتاب در ادامه افزود: مهمترین ادله‌ای که ارشاد و صنف را متقاعد کرد که سال گذشته به شهر آفتاب بیاییم این بود که این محل برای نمایشگاه ساخته شده بود. در حالی که مکان سابق برای نمایشگاه ساخته نشده بود. مسئله دوم فرصت محیطی بود که برای توسعه‌هایی که نمایشگاه کتاب پیش رو داشت اینجا بهترین محل است.
صالحی افزود: آنچه به نظر می‌آید می‌تواند تصمیم شورای سیاست‌گذاری را به آینده ادامه‌دار کند، این است که شرایط در شهر آفتاب همراه با ادله‌های نقل و انتقال باشد ولی متاسفانه از سال گذشته تا امسال در زیرساخت‌های محل اقدامات جدی صورت نگرفته است. این امر موجب شده شرایط محدود سال گذشته ادامه یابد.
وی از کمبود و نقص امور رفاهی مثل سیستم تهویه‌ نام برد.
صالحی گفت: در حوزه مترو اتفاقات مختصری رخ داد اما اینکه زیرساخت ها در سال دوم نسبت به سال اول بهتر شود و نمره قابل قبول تر کسب کند متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

** قائم مقام نمایشگاه کتاب: نمایشگاه 10تا 18 درصد رشد داشته است
قائم‌مقام رییس نمایشگاه کتاب نیز در جمع خبرنگاران درباره میزان استقبال و جمعیت بازدید کنندگان گفت: جمعیت‌شماری می‌ کنیم اما برآورد جمعیت تخمینی است. چون فروش بلیت انجام نمی‌شود. آمار مترو نشان می دهد تعداد مسافرانی که بلیت خریدند نسبت به پارسال به 10 درصد افزایش داشته است.
امیر مسعود شهرام نیا افزود: اما عدد دومی که قابل اعتماد است عدد فروش داخل شبکه‌های پوز‌هاست. هر چند تمام فروش در شبکه ‌عامل انجام نمی‌شود ولی آخرین جدول نشان از فروش 40 میلیارد تومان تا دیروز دارد که در قیاس با سال گذشته رشد 18 درصدی را نشان می دهد.
وی گفت: سال گذشته روز ششم 349 میلیون ریال مبلغ فروش بود و امسال 408 میلیارد ریال است که رشد 18 درصدی داشته است.
قایم مقام رییس نمایشگاه کتاب درباره میهمان ویژه سال 2018 گفت: با 4 کشور مکزیک، اسپانیا، ژاپن و صربستان مذاکره شده است؛ پیشتر قرار بود چین مهمان ویژه نمایشگاه سال 2018 باشد که تقاضا کردند یک سال به تعویق بیفتد. چهارکشور متقاضی در شورای سیاست‌گذاری بررسی و به زودی میهمان ویژه مشخص می شود.
شهرام نیا درباره خسارت باران روز جمعه در نمایشگاه کتاب گفت: کسی توقع ندارد در سالن های مسقف و بناها هم بارندگی مشکل ایجاد کند که بزرگترین ایراد هم همین بود.در این رابطه دو دسته اقدام صورت گرفت؛ اول برای جبران خسارت که همان شب مسولان از شهرداری و مؤسسه نمایشگاه‌ها مشغول ارزیابی خسارت شدند.
وی درمورد دومین اقدام گفت: بخش دوم این است که با وجود تذکرات سال گذشته انتظار بود امسال مشکلات اینچنینی را نداشته باشیم. البته حجم بارش و موقت بودن سازه‌ها را نباید از نظر دور داشت.
قائم مقام رییس نمایشگاه کتاب تهران اظهار امیدواری کرد که سال آینده سازه‌های موقت یا کلا حذف شود یا افزایش سازه‌های دائم به نحوی باشد که ضرورت استفاده از سازه‌های موقت به حداقل برسد.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود.

فراهنگ**1355**1540** 1823
خبرنگار: علی اکبرقزوینیان* انتشار: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 2057 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار