چهارشنبه, 13 ارديبهشت 1396 ساعت 14:52

تهران را بهتر بشناسیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رونمایی از تهران‌نگاری در  روز دوشنبه، 11 اردیبهشت 1396 برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «تهران‌نگاری؛ بانک نقشه‌ها و عناوین مکانی تهران قدیم»، پژوهش و تدوین آقای رضا شیرازیان،‌ در روز دوشنبه،‌ 11 اردیبهشت 1396 در تالار ایوان شمس،‌ ساعت 17:30 با حضور دوستداران و پژوهشگران نقشه‌های قدیمی و جمعی از مدیران آگاه و علاقمند به پژوهش‌ها و اقدامات زیر‌بنایی برگزار گردید.

درباره‌ کتاب

بیش از یک‌صد شخص و حدود چهل سازمان داخلی و بین‌المللی طی شش سال تلاش نموده‌اند تا نقشه‌های متعدد تهران را از دوره فتحعلیشاه قاجار تا پایان دوره پهلوی در قالب یک مجموعه کامل برای بهره‌برداران در رشته‌های گوناگون ارائه نمایند. جالب است بدانید 314 قطعه نقشه ارائه‌شده در این کتاب حاصل تلاش بیش از هزار نقشه‌بردار، نقشه‌نگار و عوامل چاپ در ادوار مختلف تاریخی است که طی سالیان دراز توسط کتابداران،‌ مجموعه‌داران و برخی از علاقمندان نگهداری‌شده تا تصویر آن امروز در اختیار ما قرار گیرد.

این نقشه‌ها شکوه حیرت‌انگیزی از یک تلاش جمعی را در کنار زیبایی بصری نقشه‌نگاری ارائه می‌نمایند که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌سازد و تغییر تدریجی سبک زندگی،‌ شکل شهر،‌ ادبیات جغرافیایی شهری و روش‌های نقشه‌برداری و نقشه‌نگاری را پرده به پرده در جلوی چشم ما مخاطبین قرار می‌دهد. علاوه بر تصویر نقشه‌ها، 46000 عنوان قرائت شده بر نقشه‌ها را نیز در اختیار داریم که در جنب هر نقشه و در فهرست اعلام انتهای کتاب، ما را در سریع‌ترین زمان به نقاط مورد نظرمان هدایت می‌کند.

عجیب‌ترین خاصیت این مجموعه،‌ ایجاد تصاویر کاملاً شخصی در ذهن هر یک از ما است در کنار تصویر مشترکی که ایجاد می‌نماید. تخصص،‌ شغل و علاقمندی امروز ما در کنار خاطرات فردی از تهران باعث می‌شود،‌ بهره‌برداری متفاوت و لذت شخصی جدا از دیگران در کنکاش این کتاب داشته باشیم. هر چند این کتاب یک مجموعه صد در صد کاربردی است که بر روند مطالعات و طرح‌های شهری تهران تأثیر خواهد گذاشت،‌ اما خاطره و تاریخ در صفحه به صفحه آن موج می‌زند.

این مجموعه در قطع بزرگ،‌ چاپ مطلوب و صحافی کم‌نظیر به گونه‌ای منتشر شده که شایسته شهر تهران باشد و امید است به کار آید و نظر بهره‌برداران را تأمین نماید.  

مجید سائلی

آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

w5

w6

اطلاعات تکميلي

خواندن 1940 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار