چهارشنبه, 30 فروردين 1396 ساعت 09:52

«آذرتاش آذرنوش» چهره ماندگار ادبیات عرب، تجلیل می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آئین تجلیل از آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب، ساعت 17 تا 19 یکشنبه سوم اردیبهشت‌، در سرای کتاب موسسه خانه کتاب، واقع در خیابان انقلاب، بین فلسطین و برادران مظفر جنوبی، پلاک 1080، طبقه منهای 2، برگزار می‌شود.

آذرتاش آذرنوش بهمن 1316 در شهر قم به ‌دنیا آمد. او مؤلف و محقق در زبان و ادبیات عرب، مدیر بخش ادبیات عرب در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران است. آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب در نخستین دوره همایش چهره‌های ماندگار (1380) بود.

او در رشته ادبیات عرب دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران(الهیات و معارف اسلامی) فارغ‌التحصیل شد. دکتری خود را از کشور فرانسه گرفت. پس از بازگشت به ایران در «بنیاد فرهنگ ایران» و پژوهش درباره واژه‌های فارسی معرب، مشغول و در دانشکده معقول و منقول که آن هنگام به «الهیات و معارف اسلامی» تغییر نام داده بود، استخدام شد. آذرنوش، گروه عربی دانشکده را سر و سامان داد و سپس به معاونت دانشکده برگزیده شد و بعد از آن برای تحقیق و آموختن زبان آرامی(از زبان‌های سامی که بیش از سه هزار سال قدمت دارد) به دانشگاه کمبریج انگلستان رفت.

آذرتاش آذرنوش، نخستین ایرانی است که در ادبیات عرب دکتری گرفته‌ است. او پس از بازگشت به ایران، به آموزش زبان عربی و تدوین کتاب‌ آموزش عربی پرداخت.

«فتوح البلدان»، «النحوالتجریبی»، «راه‌های نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان عرب جاهلی»، «ترجمه تاریخ ادبیات عرب»، «تاریخ ترجمه از عربی به فارسی»، «تاریخ زبان و فرهنگ عربی»، «فرهنگ معاصر عربی-فارسی»، «ترجمه موسیقی الکبیر فارابی»، «اطلس تاریخ الاسلام» و «چالش میان فارسی و عربی سده‌های نخست»، برخی از آثار آذرنوش است. 

منبع: ایبنا

اطلاعات تکميلي

خواندن 2204 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار